Ve srovnání s érou motorů vybavených osmi nebo deseti válci je současná doba mnohem příhodnější pro vstup nových automobilek do F1 na poli dodavatelů pohonných jednotek. Myslí si to zástupce týmu, který v posledních dvou letech této kategorii dominuje.
Andy Cowell, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz High Performance Engines se domnívá, že současný hybridní přeplňovaný šestiválec o objemu 1,6 litru představuje perfektní prostor pro případné nové výrobce agregátů.
"Desetiválce a osmiválce byly specializované. Atmosférické pohonné jednotky byly velmi zvláštní, jen pro Formuli 1. Žádná jiná motoristická kategorie nic podobného nedělala, dokonce ani silniční vozy. Po společnost X, která v současné době prodává automobily po celém světě a zabývá se efektivitou a technologií pohonu je dnes mnohem snadnější říci »Chceme vstoupit do šampionátu F1 a také to uděláme«. Když se ohlédneme zpět do roku 2000, tak pro pravidla ohledně motoru stačila jedna strana. Dnes je jich osm, ale podmínky jsou přesnější. Před dvaceti lety jsme trávili celé dny přemýšlením o vrtání a zdvihu nebo kolik zvolit válců, teď to máme všechno zakotvené v pravidlech, takže je vše jednodušší."
Je tu případ Hondy, která se loni pustila do nového dobrodružství s McLarenem, ale její výsledky zatím nejsou nijak oslnivé. Cowell navzdory prozatímnímu tápání s odkazem na zkušenosti s mateřskou společností Daimler tvrdí, že námaha v F1 se pro výrobce vyplatí.
"Od Daimleru se stále máme co učit, takže počáteční komunikační linky s odborníky na tuto technologii pořád využíváme. Jde o obousměrný dialog, získali jsme i poskytli různé střípky technologií. Z tohoto důvodů si kladu otázku, proč se F1 se stávajícími předpisy zdá být pro většinu světových výrobců motorů nezajímavá," klade si otázku Cowell.
Ani otázka materiálu nebo technologie by neměla být něčím, co zájemce odradí, navzdory skutečnosti, že současná pohonná jednotka se skládá zhruba z 10 000 dílů, zatímco někdejší osmiválec jich měl maximálně čtyři tisíce. "V motorech není žádné »unobtainium«, žádná Kryptonie. Nemusíte pro materiály letět na Mars. Ocel a hliník se používá i v leteckém průmyslu a také nejsou vybaveny žádnými magickými magnety. O komponentech si klidně přečtete na WIkipedii a pocházejí od tří nebo čtyř výrobců na světě. Kabely jsou měděné, konektory běžné, takže by nic v realizaci nemělo bránit. Jde o to najít správnou skupinu lidí s potřebnými abmicemi a postoji? Mít čtyři nebo pět dynos, nutné vybavení a spojení s klíčovými dodavateli? Ano, ale nejde o nic nemožného. Pořád je to snažší než udělat motory z éry V8 nebo V10," soudí Cowell.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.