Lewis Hamilton zahajuje novou éru své kariéry ve Formuli 1, když poprvé oblékne barvy Ferrari při Velké ceně Austrálie. Společně s ním se na startovním roštu objeví řada dalších jezdců v nových týmech, ale právě Hamiltonův debut v ikonickém rudém monopostu budí největší pozornost.
Lewis Hamilton po dvanácti letech u Mercedesu debutuje ve Ferrari, kde nahradil Carlose Sainze. Ten naopak zamířil do Williamsu, který loni skončil druhý od konce, ale věří v progres.
Velkou pozornost poutá i Kimi Antonelli, který nastupuje za Mercedes a nevyhne se srovnání s Hamiltonem. Liam Lawson se přesunul do Red Bullu, zatímco nováčci Oliver Bearman (Haas), Isack Hadjar (Racing Bulls) a Gabriel Bortoleto (Sauber) přinášejí do F1 čerstvou krev. Jack Doohan si na domácí půdě připíše druhý start za Alpine.
Mezi zkušenými jezdci došlo k dalším změnám – Esteban Ocon přešel do Haasu, zatímco Nico Hülkenberg posílil Sauber. Od roku 2016 se žádnému jezdci nepodařilo vyhrát první závod za nový tým, ale Hamilton v Albert Parku patří mezi hlavní favority na přerušení této série.
Carlos Sainz St. v podcastu After Lap vysvětlil, jak náročný je přechod do nového týmu, a připomněl zkušenost svého syna, který se v roce 2021 adaptoval na Ferrari.
"Ať se vám to líbí nebo ne, kdykoli se připojíte k novému týmu, existuje proces a tento proces vyžaduje trochu času," řekl. "Pamatuji si, že když můj syn přišel k Ferrari, byl rychlý od začátku, ale na konci roku našel dalších pár desetin, když pochopil auto v závodě a kvalifikaci."
Sainz dokončil svou první sezónu ve Ferrari na pátém místě v šampionátu poté, co v závěru roku dosáhl několika pódiových umístění. Jeho otec věří, že Hamilton by mohl projít podobným vývojem. "Ve své první sezóně měl naprosto velkolepý konec roku. Myslím, že proces hledání dvou nebo tří desetin, abychom se dostali na 100 %, vyžaduje určitý čas. Něco podobného se může stát Hamiltonovi," dodal.
Podle Sainze staršího tak může být na začátku sezóny rychlejším jezdcem Charles Leclerc, ale Hamilton se bude postupně zlepšovat, jakmile se sžije s novým vozem.
Martin Brundle tvrdí, že Charles Leclerc „si užívá“ příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari, protože na sebe britský šampion strhává obrovskou pozornost. Monačan tak mohl v klidu pracovat přes zimu, zatímco veškerý tlak je nyní na Hamiltonovi, který riskoval odchodem z Mercedesu.
Hamilton označil Leclerca za „pana Ferrari“ a je spokojený s tím, že část mediálního zájmu přenechá svému týmovému kolegovi. Mezitím bývalý šéf F1 Bernie Ecclestone ale varoval, že Ferrari může svého rozhodnutí litovat, a pochválil Carlose Sainze, který ve Williamsu udělal velký dojem v předsezonních testech.
Přestože Španěl zakončil předsezónní testy s nejhorším časem, jeho skutečný výkon ukáže až kvalifikace na Velkou cenu Austrálie.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.