Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Ferrari potvrdilo svou návratovou formu ve vytrvalostních závodech stylově – vítězstvím v 92. ročníku 24 hodin Le Mans. Ovšem tentokrát se o triumf nezasloužila tradiční tovární posádka, ale tzv. satelitní vůz s číslem 83, za jehož volantem se střídali Phil Hanson, Yifei Ye a především Robert Kubica. Ten si tak konečně připsal dlouho očekávaný triumf ve slavném závodě, poté co v minulosti přišel o vítězství v LMP2 doslova na posledních metrech.
Kubicovo vítězství přichází po letech plných výzev a nezdarů a proto není divu, že bývalý jezdec F1 na pódiu neskrýval emoce. „Mám za sebou těžkou cestu, ale stálo to za to. Tohle vítězství má pro mě obrovskou váhu,“ pronesl po závodě, informuje Motorsport.com.
Ferrari mělo šanci obsadit kompletní pódium – něco, co se naposledy povedlo továrnímu týmu Audi v roce 2012. V cestě ale stála posádka #6 Porsche (Campbell–Estre–Vanthoor), která na konci závodu dokázala překonat obě tovární Ferrari (#50 a #51) a dojela si pro druhé místo.
Závod byl neuvěřitelně vyrovnaný – čtyři hlavní favorité se drželi v rozmezí pouhých 30 sekund. Porsche #6 se navíc muselo probíjet startovním polem ze 21. pozice kvůli diskvalifikaci z kvalifikace, přesto dokázalo Ferrari pořádně potrápit. Porsche ale také sbíralo penalizace – ostatně jako většina favoritů – zatímco #83 se v druhé polovině závodu drželo z problémů stranou.
Klíčovým momentem závodu byl výjezd jediného safety caru krátce po 3. hodině ranní, který smazal náskok vedoucích aut a umožnil #83 dostat se zpět do hry. V závěrečné fázi už Ferrari předvedlo takticky čistý výkon, zatímco konkurence ztrácela drahocenné sekundy chybami, penalizacemi nebo technickými problémy.
Dramata ale nebyla ušetřena ani vítězná posádka. Ve chvíli, kdy se Robert Kubica cítil rychlejší než týmový kolega Giovinazzi, dostal od týmu pokyn nezávodit – což vyvolalo napětí uvnitř stáje. Nakonec k výměně pozic došlo, ale už bylo pozdě: #51 chyboval a #83 převzalo vedení.
Naopak Cadillac, který dominoval kvalifikaci, se v závodě rychle propadl – potvrdily se obavy ze slabší závodní rychlosti. Ani Alpiny nebo Peugeoty se výrazněji neprosadily, a i když Peugeot krátce vedl díky odlišné strategii, nakonec skončil mimo top 10. BMW prožilo závod hrůzy plný technických potíží a penalizací, a Aston Martin se sice vyvaroval chyb, ale neměl tempo na víc než 13. místo.
LMP2: Vítězství pro Inter Europol a zklamání domácích
V kategorii LMP2 triumfoval tým Inter Europol Competition s posádkou Dillmann–Smiechowski–Yelloly. Vyhrál i přes pozdní drive-through penalizaci, a porazil domácí favority z týmu TDS Panis Racing, kteří v závěru ztratili tempo.
Dane Cameron, Louis Deletraz a P.J. Hyett si připsali třetí místo a vítězství v Pro/Am kategorii. Pro Deletraze to byla sladká odměna po několika těsných prohrách v minulých letech.
LMGT3: Manthey a Porsche vítězí, smůla pro Rossiho
V nové třídě LMGT3 zvítězil tým Manthey PureRxcing s vozem Porsche a posádkou Hardwick–Lietz–Pera. Klíčovým momentem bylo odstoupení posádky #46 BMW WRT, kde závodil i Valentino Rossi. Jejich vůz skončil po nehodě v Porsche zatáčkách.
Do cíle se nakonec dostalo pět různých značek v top 5 – Ferrari, Corvette, Aston Martin i Lexus doplnily Porsche. McLareny United Autosports však byly mezi značkami, které závod nedokončily kvůli technickým problémům.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.