Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Ferrari potvrdilo svou návratovou formu ve vytrvalostních závodech stylově – vítězstvím v 92. ročníku 24 hodin Le Mans. Ovšem tentokrát se o triumf nezasloužila tradiční tovární posádka, ale tzv. satelitní vůz s číslem 83, za jehož volantem se střídali Phil Hanson, Yifei Ye a především Robert Kubica. Ten si tak konečně připsal dlouho očekávaný triumf ve slavném závodě, poté co v minulosti přišel o vítězství v LMP2 doslova na posledních metrech.
Kubicovo vítězství přichází po letech plných výzev a nezdarů a proto není divu, že bývalý jezdec F1 na pódiu neskrýval emoce. „Mám za sebou těžkou cestu, ale stálo to za to. Tohle vítězství má pro mě obrovskou váhu,“ pronesl po závodě, informuje Motorsport.com.
Ferrari mělo šanci obsadit kompletní pódium – něco, co se naposledy povedlo továrnímu týmu Audi v roce 2012. V cestě ale stála posádka #6 Porsche (Campbell–Estre–Vanthoor), která na konci závodu dokázala překonat obě tovární Ferrari (#50 a #51) a dojela si pro druhé místo.
Závod byl neuvěřitelně vyrovnaný – čtyři hlavní favorité se drželi v rozmezí pouhých 30 sekund. Porsche #6 se navíc muselo probíjet startovním polem ze 21. pozice kvůli diskvalifikaci z kvalifikace, přesto dokázalo Ferrari pořádně potrápit. Porsche ale také sbíralo penalizace – ostatně jako většina favoritů – zatímco #83 se v druhé polovině závodu drželo z problémů stranou.
Klíčovým momentem závodu byl výjezd jediného safety caru krátce po 3. hodině ranní, který smazal náskok vedoucích aut a umožnil #83 dostat se zpět do hry. V závěrečné fázi už Ferrari předvedlo takticky čistý výkon, zatímco konkurence ztrácela drahocenné sekundy chybami, penalizacemi nebo technickými problémy.
Dramata ale nebyla ušetřena ani vítězná posádka. Ve chvíli, kdy se Robert Kubica cítil rychlejší než týmový kolega Giovinazzi, dostal od týmu pokyn nezávodit – což vyvolalo napětí uvnitř stáje. Nakonec k výměně pozic došlo, ale už bylo pozdě: #51 chyboval a #83 převzalo vedení.
Naopak Cadillac, který dominoval kvalifikaci, se v závodě rychle propadl – potvrdily se obavy ze slabší závodní rychlosti. Ani Alpiny nebo Peugeoty se výrazněji neprosadily, a i když Peugeot krátce vedl díky odlišné strategii, nakonec skončil mimo top 10. BMW prožilo závod hrůzy plný technických potíží a penalizací, a Aston Martin se sice vyvaroval chyb, ale neměl tempo na víc než 13. místo.
LMP2: Vítězství pro Inter Europol a zklamání domácích
V kategorii LMP2 triumfoval tým Inter Europol Competition s posádkou Dillmann–Smiechowski–Yelloly. Vyhrál i přes pozdní drive-through penalizaci, a porazil domácí favority z týmu TDS Panis Racing, kteří v závěru ztratili tempo.
Dane Cameron, Louis Deletraz a P.J. Hyett si připsali třetí místo a vítězství v Pro/Am kategorii. Pro Deletraze to byla sladká odměna po několika těsných prohrách v minulých letech.
LMGT3: Manthey a Porsche vítězí, smůla pro Rossiho
V nové třídě LMGT3 zvítězil tým Manthey PureRxcing s vozem Porsche a posádkou Hardwick–Lietz–Pera. Klíčovým momentem bylo odstoupení posádky #46 BMW WRT, kde závodil i Valentino Rossi. Jejich vůz skončil po nehodě v Porsche zatáčkách.
Do cíle se nakonec dostalo pět různých značek v top 5 – Ferrari, Corvette, Aston Martin i Lexus doplnily Porsche. McLareny United Autosports však byly mezi značkami, které závod nedokončily kvůli technickým problémům.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.