Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Ferrari potvrdilo svou návratovou formu ve vytrvalostních závodech stylově – vítězstvím v 92. ročníku 24 hodin Le Mans. Ovšem tentokrát se o triumf nezasloužila tradiční tovární posádka, ale tzv. satelitní vůz s číslem 83, za jehož volantem se střídali Phil Hanson, Yifei Ye a především Robert Kubica. Ten si tak konečně připsal dlouho očekávaný triumf ve slavném závodě, poté co v minulosti přišel o vítězství v LMP2 doslova na posledních metrech.
Kubicovo vítězství přichází po letech plných výzev a nezdarů a proto není divu, že bývalý jezdec F1 na pódiu neskrýval emoce. „Mám za sebou těžkou cestu, ale stálo to za to. Tohle vítězství má pro mě obrovskou váhu,“ pronesl po závodě, informuje Motorsport.com.
Ferrari mělo šanci obsadit kompletní pódium – něco, co se naposledy povedlo továrnímu týmu Audi v roce 2012. V cestě ale stála posádka #6 Porsche (Campbell–Estre–Vanthoor), která na konci závodu dokázala překonat obě tovární Ferrari (#50 a #51) a dojela si pro druhé místo.
Závod byl neuvěřitelně vyrovnaný – čtyři hlavní favorité se drželi v rozmezí pouhých 30 sekund. Porsche #6 se navíc muselo probíjet startovním polem ze 21. pozice kvůli diskvalifikaci z kvalifikace, přesto dokázalo Ferrari pořádně potrápit. Porsche ale také sbíralo penalizace – ostatně jako většina favoritů – zatímco #83 se v druhé polovině závodu drželo z problémů stranou.
Klíčovým momentem závodu byl výjezd jediného safety caru krátce po 3. hodině ranní, který smazal náskok vedoucích aut a umožnil #83 dostat se zpět do hry. V závěrečné fázi už Ferrari předvedlo takticky čistý výkon, zatímco konkurence ztrácela drahocenné sekundy chybami, penalizacemi nebo technickými problémy.
Dramata ale nebyla ušetřena ani vítězná posádka. Ve chvíli, kdy se Robert Kubica cítil rychlejší než týmový kolega Giovinazzi, dostal od týmu pokyn nezávodit – což vyvolalo napětí uvnitř stáje. Nakonec k výměně pozic došlo, ale už bylo pozdě: #51 chyboval a #83 převzalo vedení.
Naopak Cadillac, který dominoval kvalifikaci, se v závodě rychle propadl – potvrdily se obavy ze slabší závodní rychlosti. Ani Alpiny nebo Peugeoty se výrazněji neprosadily, a i když Peugeot krátce vedl díky odlišné strategii, nakonec skončil mimo top 10. BMW prožilo závod hrůzy plný technických potíží a penalizací, a Aston Martin se sice vyvaroval chyb, ale neměl tempo na víc než 13. místo.
LMP2: Vítězství pro Inter Europol a zklamání domácích
V kategorii LMP2 triumfoval tým Inter Europol Competition s posádkou Dillmann–Smiechowski–Yelloly. Vyhrál i přes pozdní drive-through penalizaci, a porazil domácí favority z týmu TDS Panis Racing, kteří v závěru ztratili tempo.
Dane Cameron, Louis Deletraz a P.J. Hyett si připsali třetí místo a vítězství v Pro/Am kategorii. Pro Deletraze to byla sladká odměna po několika těsných prohrách v minulých letech.
LMGT3: Manthey a Porsche vítězí, smůla pro Rossiho
V nové třídě LMGT3 zvítězil tým Manthey PureRxcing s vozem Porsche a posádkou Hardwick–Lietz–Pera. Klíčovým momentem bylo odstoupení posádky #46 BMW WRT, kde závodil i Valentino Rossi. Jejich vůz skončil po nehodě v Porsche zatáčkách.
Do cíle se nakonec dostalo pět různých značek v top 5 – Ferrari, Corvette, Aston Martin i Lexus doplnily Porsche. McLareny United Autosports však byly mezi značkami, které závod nedokončily kvůli technickým problémům.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.