Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Sezóna Formule 1 2025 odstartuje tradičně Velkou cenou Austrálie v Albert Parku, a to s ohledem na minulost, kdy tento závod sehrál klíčovou roli v historii F1.
Vzpomeňme na drama, které obklopovalo Velkou cenu Austrálie v roce 2009, kdy došlo k diskvalifikaci Lewise Hamiltona z McLarenu, tehdejšího šampiona. Tato událost se stala jedním z nejvíce diskutovaných momentů sezóny, která začínala plná kontroverzí. Píše PlanetF1.
V roce 2009 byla F1 již napjatá před začátkem sezóny, kdy McLaren a Renault pohrozily bojkotem úvodního závodu. Tento krok měl souvislost s nezaplacením předsezónních nákladů těmto týmům, což bylo možné pouze za podmínky podpisu nové Concorde Agreement.
Nakonec se oba týmy rozhodly zúčastnit závodu, ale již na trati začaly vznikat protesty týkající se nových difuzorů, které používaly týmy Brawn, Toyota a Williams.
Samotný závod začal s velkým chaosem na trati, kdy se do problémů dostali hned v prvním kole Barrichello, Webber, Kovalainen, Sutil a Heidfeld. Na čele závodu dominoval Jenson Button z Brawnu, který si udržel vedení až do chvíle, kdy se na trati objevily safety cary. Jeden z nich vyjel po nehodě Kazukiho Nakajimy, další po kolizi Vettela a Kubicy.
Závod skončil vítězstvím Jensona Buttona, který se na cestě k titulu začal profilovat jako klíčový favorit. Za ním na druhém místě skončil jeho týmový kolega Rubens Barrichello, a třetí pozici obsadil Jarno Trulli z Toyoty. Nicméně, už v té době se objevily obavy ohledně chování Trulliho, který se podle některých údajů mohl dostat před Hamiltona během fáze safety caru, což bylo ve F1 považováno za zakázané. Tento incident vyvolal debaty, které se později ukázaly jako zásadní pro Hamiltonův následný osud.
Po závodě přišla penalizace pro Jarna Trulliho, který byl potrestán za nelegální předjetí Lewise Hamiltona během fáze safety caru. Trulliho penalizace o 25 sekund ho posunula z původního třetího místa až na dvanácté. Naopak, Hamilton, který startoval až z 18. pozice, se díky dramatickému závěru dostal na třetí místo a byl původně korunován umístěním na stupních vítězů. Avšak, i když všechno vypadalo, že je v pořádku, brzy se objevily pochybnosti o správnosti jeho výsledku.
Po závodě ve Velké ceně Austrálie 2009 byl Lewis Hamilton diskvalifikován z třetího místa, které původně získal. Během fáze safety caru totiž nechal předjet Jarna Trulliho, což je v souladu s pravidly zakázáno. Trulli, který před Hamiltonem projel, dostal penalizaci 25 sekund a byl sesazen na 12. místo, čímž Hamilton postoupil na třetí pozici. Později však bylo zjištěno, že tým McLaren požádal Hamiltona, aby zpomalil a nechal Trulliho předjet, což nebylo v souladu s předpisy.
Po přezkoumání celé situace FIA zjistila, že komunikace mezi McLarenem a Hamiltonem nebyla dostatečně transparentní, což vedlo k rozhodnutí diskvalifikovat Hamiltona. Trulliho třetí místo bylo obnoveno, a Hamilton byl nejen diskvalifikován, ale McLaren také přišel o body do Poháru konstruktérů.
Po rozhodnutí se McLaren rozhodl propustit sportovního ředitele Davea Ryana, a tým dostal podmíněný zákaz startu na tři závody v případě podobného přestupku. Hamilton se omluvil za vzniklou situaci a vyjádřil lítost nad tím, že byl uveden v omyl. Přesto se celý incident stal velkou ostudou pro Hamiltona i jeho tým.
Před zbytkem sezóny se 24letý Lewis Hamilton musel bránit proti poměrně silnému odporu veřejnosti.
"Nedokážu vám říct, jak moc se omlouvám za tu ostudu," řekl Hamilton médiím během tiskové konference před Velkou cenou Malajsie.
"Upřímně se omlouvám závodním komisařům za to, že jsem ztrácel čas a dělal z nich hlupáky. Když jsem šel na shromáždění, neměl jsem v úmyslu (uvést je v omyl). Chtěl jsem jen vyprávět svůj příběh a vidět, co se stalo. Byl jsem uveden v omyl a tak to prostě probíhalo."
"Chci se omluvit všem svým fanouškům. Nejsem lhář ani nečestný člověk, jsem týmový hráč. Když mě tým o něco požádá, obvykle to udělám. Ale cítila jsem se trapně a nepohodlně.
Na konci sezóny Hamilton skončil na pátém místě v šampionátu a McLaren obsadil třetí místo v Poháru konstruktérů.
V roce 2023 se Lewis Hamilton ocitl podruhé v kariéře, kdy byl diskvalifikován z Grand Prix, tentokrát na okruhu Circuit of The Americas v Austinu. Závod, který zahrnoval i sprintový závod, přinesl po šachovnicové vlajce problémy s nadměrným opotřebením kluzného bloku jeho vozu. Tento prvek je součástí pravidel, která určují minimální tloušťku, aby byly dodrženy předpisy o světlé výšce. Po vyšetření komisaři FIA byl Hamilton diskvalifikován z druhého místa, přičemž stejný problém měl i Ferrari Charlese Leclerca, který byl diskvalifikován ze šestého místa.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.