Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Sezóna Formule 1 2025 odstartuje tradičně Velkou cenou Austrálie v Albert Parku, a to s ohledem na minulost, kdy tento závod sehrál klíčovou roli v historii F1.
Vzpomeňme na drama, které obklopovalo Velkou cenu Austrálie v roce 2009, kdy došlo k diskvalifikaci Lewise Hamiltona z McLarenu, tehdejšího šampiona. Tato událost se stala jedním z nejvíce diskutovaných momentů sezóny, která začínala plná kontroverzí. Píše PlanetF1.
V roce 2009 byla F1 již napjatá před začátkem sezóny, kdy McLaren a Renault pohrozily bojkotem úvodního závodu. Tento krok měl souvislost s nezaplacením předsezónních nákladů těmto týmům, což bylo možné pouze za podmínky podpisu nové Concorde Agreement.
Nakonec se oba týmy rozhodly zúčastnit závodu, ale již na trati začaly vznikat protesty týkající se nových difuzorů, které používaly týmy Brawn, Toyota a Williams.
Samotný závod začal s velkým chaosem na trati, kdy se do problémů dostali hned v prvním kole Barrichello, Webber, Kovalainen, Sutil a Heidfeld. Na čele závodu dominoval Jenson Button z Brawnu, který si udržel vedení až do chvíle, kdy se na trati objevily safety cary. Jeden z nich vyjel po nehodě Kazukiho Nakajimy, další po kolizi Vettela a Kubicy.
Závod skončil vítězstvím Jensona Buttona, který se na cestě k titulu začal profilovat jako klíčový favorit. Za ním na druhém místě skončil jeho týmový kolega Rubens Barrichello, a třetí pozici obsadil Jarno Trulli z Toyoty. Nicméně, už v té době se objevily obavy ohledně chování Trulliho, který se podle některých údajů mohl dostat před Hamiltona během fáze safety caru, což bylo ve F1 považováno za zakázané. Tento incident vyvolal debaty, které se později ukázaly jako zásadní pro Hamiltonův následný osud.
Po závodě přišla penalizace pro Jarna Trulliho, který byl potrestán za nelegální předjetí Lewise Hamiltona během fáze safety caru. Trulliho penalizace o 25 sekund ho posunula z původního třetího místa až na dvanácté. Naopak, Hamilton, který startoval až z 18. pozice, se díky dramatickému závěru dostal na třetí místo a byl původně korunován umístěním na stupních vítězů. Avšak, i když všechno vypadalo, že je v pořádku, brzy se objevily pochybnosti o správnosti jeho výsledku.
Po závodě ve Velké ceně Austrálie 2009 byl Lewis Hamilton diskvalifikován z třetího místa, které původně získal. Během fáze safety caru totiž nechal předjet Jarna Trulliho, což je v souladu s pravidly zakázáno. Trulli, který před Hamiltonem projel, dostal penalizaci 25 sekund a byl sesazen na 12. místo, čímž Hamilton postoupil na třetí pozici. Později však bylo zjištěno, že tým McLaren požádal Hamiltona, aby zpomalil a nechal Trulliho předjet, což nebylo v souladu s předpisy.
Po přezkoumání celé situace FIA zjistila, že komunikace mezi McLarenem a Hamiltonem nebyla dostatečně transparentní, což vedlo k rozhodnutí diskvalifikovat Hamiltona. Trulliho třetí místo bylo obnoveno, a Hamilton byl nejen diskvalifikován, ale McLaren také přišel o body do Poháru konstruktérů.
Po rozhodnutí se McLaren rozhodl propustit sportovního ředitele Davea Ryana, a tým dostal podmíněný zákaz startu na tři závody v případě podobného přestupku. Hamilton se omluvil za vzniklou situaci a vyjádřil lítost nad tím, že byl uveden v omyl. Přesto se celý incident stal velkou ostudou pro Hamiltona i jeho tým.
Před zbytkem sezóny se 24letý Lewis Hamilton musel bránit proti poměrně silnému odporu veřejnosti.
"Nedokážu vám říct, jak moc se omlouvám za tu ostudu," řekl Hamilton médiím během tiskové konference před Velkou cenou Malajsie.
"Upřímně se omlouvám závodním komisařům za to, že jsem ztrácel čas a dělal z nich hlupáky. Když jsem šel na shromáždění, neměl jsem v úmyslu (uvést je v omyl). Chtěl jsem jen vyprávět svůj příběh a vidět, co se stalo. Byl jsem uveden v omyl a tak to prostě probíhalo."
"Chci se omluvit všem svým fanouškům. Nejsem lhář ani nečestný člověk, jsem týmový hráč. Když mě tým o něco požádá, obvykle to udělám. Ale cítila jsem se trapně a nepohodlně.
Na konci sezóny Hamilton skončil na pátém místě v šampionátu a McLaren obsadil třetí místo v Poháru konstruktérů.
V roce 2023 se Lewis Hamilton ocitl podruhé v kariéře, kdy byl diskvalifikován z Grand Prix, tentokrát na okruhu Circuit of The Americas v Austinu. Závod, který zahrnoval i sprintový závod, přinesl po šachovnicové vlajce problémy s nadměrným opotřebením kluzného bloku jeho vozu. Tento prvek je součástí pravidel, která určují minimální tloušťku, aby byly dodrženy předpisy o světlé výšce. Po vyšetření komisaři FIA byl Hamilton diskvalifikován z druhého místa, přičemž stejný problém měl i Ferrari Charlese Leclerca, který byl diskvalifikován ze šestého místa.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur potvrdil, že Andrea Kimi Antonelli po kolizi s Charlesem Leclercem osobně navštívil garáž a omluvil se týmu.
Toto Wolff hájí Kimiho Antonelliho po kolizi s Charlesem Leclercem a zdůrazňuje, že odvážné manévry jsou součástí jeho růstu.
Carlos Sainz oznámil, že se jako člen představenstva GPDA hodlá zasadit o zlepšení úrovně rozhodování komisařů, které označil za „nepřijatelné“. Chce prostřednictvím své pozice přispět k transparentnějším a spravedlivějším pravidlům pro všechny jezdce.
Po odstoupení v Zandvoortu zůstává Lando Norris pro McLaren klíčovým jezdcem v boji šampionátu jezdců a šéf týmu Andrea Stella věří, že nyní může ukázat svůj plný potenciál.
Mercedes má podle všeho jasno, že i v roce 2026 bude spoléhat na George Russella a Kimiho Antonelliho. Oficiální potvrzení jezdecké sestavy ale zatím stále chybí.
Andrea Kimi Antonelli přišel v Zandvoortu o šanci na dobrý výsledek po kolizi s Charlesem Leclercem v zatáčce číslo 3. Za incident dostal nováček ve Formuli 1 desetisekundový trest.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.