Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Sezóna Formule 1 2025 odstartuje tradičně Velkou cenou Austrálie v Albert Parku, a to s ohledem na minulost, kdy tento závod sehrál klíčovou roli v historii F1.
Vzpomeňme na drama, které obklopovalo Velkou cenu Austrálie v roce 2009, kdy došlo k diskvalifikaci Lewise Hamiltona z McLarenu, tehdejšího šampiona. Tato událost se stala jedním z nejvíce diskutovaných momentů sezóny, která začínala plná kontroverzí. Píše PlanetF1.
V roce 2009 byla F1 již napjatá před začátkem sezóny, kdy McLaren a Renault pohrozily bojkotem úvodního závodu. Tento krok měl souvislost s nezaplacením předsezónních nákladů těmto týmům, což bylo možné pouze za podmínky podpisu nové Concorde Agreement.
Nakonec se oba týmy rozhodly zúčastnit závodu, ale již na trati začaly vznikat protesty týkající se nových difuzorů, které používaly týmy Brawn, Toyota a Williams.
Samotný závod začal s velkým chaosem na trati, kdy se do problémů dostali hned v prvním kole Barrichello, Webber, Kovalainen, Sutil a Heidfeld. Na čele závodu dominoval Jenson Button z Brawnu, který si udržel vedení až do chvíle, kdy se na trati objevily safety cary. Jeden z nich vyjel po nehodě Kazukiho Nakajimy, další po kolizi Vettela a Kubicy.
Závod skončil vítězstvím Jensona Buttona, který se na cestě k titulu začal profilovat jako klíčový favorit. Za ním na druhém místě skončil jeho týmový kolega Rubens Barrichello, a třetí pozici obsadil Jarno Trulli z Toyoty. Nicméně, už v té době se objevily obavy ohledně chování Trulliho, který se podle některých údajů mohl dostat před Hamiltona během fáze safety caru, což bylo ve F1 považováno za zakázané. Tento incident vyvolal debaty, které se později ukázaly jako zásadní pro Hamiltonův následný osud.
Po závodě přišla penalizace pro Jarna Trulliho, který byl potrestán za nelegální předjetí Lewise Hamiltona během fáze safety caru. Trulliho penalizace o 25 sekund ho posunula z původního třetího místa až na dvanácté. Naopak, Hamilton, který startoval až z 18. pozice, se díky dramatickému závěru dostal na třetí místo a byl původně korunován umístěním na stupních vítězů. Avšak, i když všechno vypadalo, že je v pořádku, brzy se objevily pochybnosti o správnosti jeho výsledku.
Po závodě ve Velké ceně Austrálie 2009 byl Lewis Hamilton diskvalifikován z třetího místa, které původně získal. Během fáze safety caru totiž nechal předjet Jarna Trulliho, což je v souladu s pravidly zakázáno. Trulli, který před Hamiltonem projel, dostal penalizaci 25 sekund a byl sesazen na 12. místo, čímž Hamilton postoupil na třetí pozici. Později však bylo zjištěno, že tým McLaren požádal Hamiltona, aby zpomalil a nechal Trulliho předjet, což nebylo v souladu s předpisy.
Po přezkoumání celé situace FIA zjistila, že komunikace mezi McLarenem a Hamiltonem nebyla dostatečně transparentní, což vedlo k rozhodnutí diskvalifikovat Hamiltona. Trulliho třetí místo bylo obnoveno, a Hamilton byl nejen diskvalifikován, ale McLaren také přišel o body do Poháru konstruktérů.
Po rozhodnutí se McLaren rozhodl propustit sportovního ředitele Davea Ryana, a tým dostal podmíněný zákaz startu na tři závody v případě podobného přestupku. Hamilton se omluvil za vzniklou situaci a vyjádřil lítost nad tím, že byl uveden v omyl. Přesto se celý incident stal velkou ostudou pro Hamiltona i jeho tým.
Před zbytkem sezóny se 24letý Lewis Hamilton musel bránit proti poměrně silnému odporu veřejnosti.
"Nedokážu vám říct, jak moc se omlouvám za tu ostudu," řekl Hamilton médiím během tiskové konference před Velkou cenou Malajsie.
"Upřímně se omlouvám závodním komisařům za to, že jsem ztrácel čas a dělal z nich hlupáky. Když jsem šel na shromáždění, neměl jsem v úmyslu (uvést je v omyl). Chtěl jsem jen vyprávět svůj příběh a vidět, co se stalo. Byl jsem uveden v omyl a tak to prostě probíhalo."
"Chci se omluvit všem svým fanouškům. Nejsem lhář ani nečestný člověk, jsem týmový hráč. Když mě tým o něco požádá, obvykle to udělám. Ale cítila jsem se trapně a nepohodlně.
Na konci sezóny Hamilton skončil na pátém místě v šampionátu a McLaren obsadil třetí místo v Poháru konstruktérů.
V roce 2023 se Lewis Hamilton ocitl podruhé v kariéře, kdy byl diskvalifikován z Grand Prix, tentokrát na okruhu Circuit of The Americas v Austinu. Závod, který zahrnoval i sprintový závod, přinesl po šachovnicové vlajce problémy s nadměrným opotřebením kluzného bloku jeho vozu. Tento prvek je součástí pravidel, která určují minimální tloušťku, aby byly dodrženy předpisy o světlé výšce. Po vyšetření komisaři FIA byl Hamilton diskvalifikován z druhého místa, přičemž stejný problém měl i Ferrari Charlese Leclerca, který byl diskvalifikován ze šestého místa.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.