 
            Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Sezóna Formule 1 2025 odstartuje tradičně Velkou cenou Austrálie v Albert Parku, a to s ohledem na minulost, kdy tento závod sehrál klíčovou roli v historii F1.
Vzpomeňme na drama, které obklopovalo Velkou cenu Austrálie v roce 2009, kdy došlo k diskvalifikaci Lewise Hamiltona z McLarenu, tehdejšího šampiona. Tato událost se stala jedním z nejvíce diskutovaných momentů sezóny, která začínala plná kontroverzí. Píše PlanetF1.
V roce 2009 byla F1 již napjatá před začátkem sezóny, kdy McLaren a Renault pohrozily bojkotem úvodního závodu. Tento krok měl souvislost s nezaplacením předsezónních nákladů těmto týmům, což bylo možné pouze za podmínky podpisu nové Concorde Agreement.
Nakonec se oba týmy rozhodly zúčastnit závodu, ale již na trati začaly vznikat protesty týkající se nových difuzorů, které používaly týmy Brawn, Toyota a Williams.
Samotný závod začal s velkým chaosem na trati, kdy se do problémů dostali hned v prvním kole Barrichello, Webber, Kovalainen, Sutil a Heidfeld. Na čele závodu dominoval Jenson Button z Brawnu, který si udržel vedení až do chvíle, kdy se na trati objevily safety cary. Jeden z nich vyjel po nehodě Kazukiho Nakajimy, další po kolizi Vettela a Kubicy.
Závod skončil vítězstvím Jensona Buttona, který se na cestě k titulu začal profilovat jako klíčový favorit. Za ním na druhém místě skončil jeho týmový kolega Rubens Barrichello, a třetí pozici obsadil Jarno Trulli z Toyoty. Nicméně, už v té době se objevily obavy ohledně chování Trulliho, který se podle některých údajů mohl dostat před Hamiltona během fáze safety caru, což bylo ve F1 považováno za zakázané. Tento incident vyvolal debaty, které se později ukázaly jako zásadní pro Hamiltonův následný osud.
Po závodě přišla penalizace pro Jarna Trulliho, který byl potrestán za nelegální předjetí Lewise Hamiltona během fáze safety caru. Trulliho penalizace o 25 sekund ho posunula z původního třetího místa až na dvanácté. Naopak, Hamilton, který startoval až z 18. pozice, se díky dramatickému závěru dostal na třetí místo a byl původně korunován umístěním na stupních vítězů. Avšak, i když všechno vypadalo, že je v pořádku, brzy se objevily pochybnosti o správnosti jeho výsledku.
Po závodě ve Velké ceně Austrálie 2009 byl Lewis Hamilton diskvalifikován z třetího místa, které původně získal. Během fáze safety caru totiž nechal předjet Jarna Trulliho, což je v souladu s pravidly zakázáno. Trulli, který před Hamiltonem projel, dostal penalizaci 25 sekund a byl sesazen na 12. místo, čímž Hamilton postoupil na třetí pozici. Později však bylo zjištěno, že tým McLaren požádal Hamiltona, aby zpomalil a nechal Trulliho předjet, což nebylo v souladu s předpisy.
Po přezkoumání celé situace FIA zjistila, že komunikace mezi McLarenem a Hamiltonem nebyla dostatečně transparentní, což vedlo k rozhodnutí diskvalifikovat Hamiltona. Trulliho třetí místo bylo obnoveno, a Hamilton byl nejen diskvalifikován, ale McLaren také přišel o body do Poháru konstruktérů.
Po rozhodnutí se McLaren rozhodl propustit sportovního ředitele Davea Ryana, a tým dostal podmíněný zákaz startu na tři závody v případě podobného přestupku. Hamilton se omluvil za vzniklou situaci a vyjádřil lítost nad tím, že byl uveden v omyl. Přesto se celý incident stal velkou ostudou pro Hamiltona i jeho tým.
Před zbytkem sezóny se 24letý Lewis Hamilton musel bránit proti poměrně silnému odporu veřejnosti.
"Nedokážu vám říct, jak moc se omlouvám za tu ostudu," řekl Hamilton médiím během tiskové konference před Velkou cenou Malajsie.
"Upřímně se omlouvám závodním komisařům za to, že jsem ztrácel čas a dělal z nich hlupáky. Když jsem šel na shromáždění, neměl jsem v úmyslu (uvést je v omyl). Chtěl jsem jen vyprávět svůj příběh a vidět, co se stalo. Byl jsem uveden v omyl a tak to prostě probíhalo."
"Chci se omluvit všem svým fanouškům. Nejsem lhář ani nečestný člověk, jsem týmový hráč. Když mě tým o něco požádá, obvykle to udělám. Ale cítila jsem se trapně a nepohodlně.
Na konci sezóny Hamilton skončil na pátém místě v šampionátu a McLaren obsadil třetí místo v Poháru konstruktérů.
V roce 2023 se Lewis Hamilton ocitl podruhé v kariéře, kdy byl diskvalifikován z Grand Prix, tentokrát na okruhu Circuit of The Americas v Austinu. Závod, který zahrnoval i sprintový závod, přinesl po šachovnicové vlajce problémy s nadměrným opotřebením kluzného bloku jeho vozu. Tento prvek je součástí pravidel, která určují minimální tloušťku, aby byly dodrženy předpisy o světlé výšce. Po vyšetření komisaři FIA byl Hamilton diskvalifikován z druhého místa, přičemž stejný problém měl i Ferrari Charlese Leclerca, který byl diskvalifikován ze šestého místa.
 
            Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
 
            Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
 
            Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
 
            George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
 
            Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
 
            Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
 
            Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
 
            Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
 
            Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
 
            Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
 
            Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
 
            Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.