Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Páteční úvodní trénink na Velkou cenu Kanady přinesl týmu Williams nečekaný důvod k radosti. Alex Albon totiž zajel druhý nejrychlejší čas se ztrátou pouhých 0,039 sekundy na Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Carlos Sainz překvapivě doplnil sestavu na třetím místě. Stáj z Grove tak zažila jedno z nejlepších zahájení závodního víkendu za poslední dobu, přestože šéf James Vowles upozornil, že jeho jezdci jeli podle odlišného programu než konkurence.
Na opačném konci spektra se ocitlo Ferrari. Charles Leclerc se sice v úvodu vyšvihl na čelo tabulky časem 1:13.885, ale o pár minut později havaroval ve čtvrté zatáčce a skončil ve zdi. „Myslel jsem, že to ještě stihnu,“ litoval do vysílačky, ale nájezd do šikany neodhadl a tvrdý náraz do bariéry ukončil jeho působení v tréninku už po několika kolech.
Trénink odstartoval relativně poklidně. Max Verstappen zajel úvodní měřený čas 1:16.067, a to navzdory potížím s tuhým řízením. O několik minut později se roztočil Franco Colapinto, který absolvoval svůj vůbec první výjezd v tréninku Formule 1, když ve druhé zatáčce nezvládl svůj Alpine. Naštěstí pro něj i tým vyvázl bez poškození.
Domácí jezdec Lance Stroll se vrátil do kokpitu Aston Martinu po zdravotní pauze a absolvovaném zákroku zápěstí, zatímco mladík Kimi Antonelli i Lando Norris se potýkali s problémy s blokující zadní nápravou. Gabriel Bortoleto se rozčílil na Lewise Hamiltona a Alexe Albona za zbrzdění ve vlásence, kde panoval čilý provoz. Bylo znát, že trať v Montréalu, po zimě mimořádně kluzká, nedá jezdcům nic zadarmo.
Po Leclercově nehodě byla trať zhruba na deset minut neutralizována, ale akce pokračovala znovu necelých osmatřicet minut před koncem. Verstappen se ihned ujal vedení, když překonal Leclerca o dvě setiny a následně si ještě zlepšil čas o další desetinu. Mezitím si postěžoval, že Hamilton mu nechává málo místa při nájezdu do vlásenky.
Na trati panovalo i nadále napětí. Albon vyjel mimo ideální stopu po výjezdu ze druhé zatáčky, čímž zaskočil Fernanda Alonsa, jenž musel bleskově reagovat. Oscar Piastri v McLarenu si zase marně přál volnou trať, když uvízl na šestnáctém místě a nemohl si zlepšit čas. Jeho týmový kolega Norris se musel v závěru plně opřít do volantu, aby se ve vlásence vyhnul kontaktu se zdí.
Po vyvěšení šachovnicové vlajky bylo jasno. Verstappen si udržel první místo a potvrdil svou formu. Za ním však tentokrát nebyli tradiční rivalové z Red Bullu, Mercedesu či McLarenu, ale překvapivě oba vozy Williamsu. Pro tým z Grove to byla vzácná odměna za odvážně zvolený přístup a výborný výkon v nestandardních podmínkách.
1. Max Verstappen (Red Bull Racing) – 1:13.193
2. Alexander Albon (Williams) – +0.039
3. Carlos Sainz (Williams) – +0.082
4. George Russell (Mercedes) – +0.342
5. Lewis Hamilton (Ferrari) – +0.427
6. Isack Hadjar (Racing Bulls) – +0.438
7. Lando Norris (McLaren) – +0.458
8. Liam Lawson (Racing Bulls) – +0.544
9. Pierre Gasly (Alpine) – +0.624
10. Charles Leclerc (Ferrari) – +0.692
11. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) – +0.734
12. Fernando Alonso (Aston Martin) – +0.779
13. Kimi Antonelli (Mercedes) – +0.809
14. Oscar Piastri (McLaren) – +1.005
15. Lance Stroll (Aston Martin) – +1.010
16. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) – +1.131
17. Oliver Bearman (Haas F1 Team) – +1.327
18. Esteban Ocon (Haas F1 Team) – +1.412
19. Franco Colapinto (Alpine) – +1.452
20. Nico Hülkenberg (Kick Sauber) – +1.628
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.