Kanada a trať na Île Notre-Dame je značně nevyzpytatelná, letos před prvním tréninkem se zdálo, že by se vůbec nemuselo jet. Ale jak se blížil oficiální začátek prvního tréninku, déšť se pomalu začal vytrácet...
Nad částí okruhu se ještě honily mraky, teplota dosáhla pouhých 19°C (trať měla o třináct stupňů více), pochopitelně byla vysoká vlhkost vzduchu (78 %), ale téměř bezvětří - 1,4 km/h). Zamračená obloha se postupně začala protrhávat, ale pořád nebylo vyhráno. Piloti zatím postávali v boxech a nezdálo se, že by měli mnoho chuti se pustit na stále ještě hodně mokrou trať - tedy s výjimkou domácího Lance Strolla, jenž optimisticky seděl v kokpitu již před oficiálním začátkem tréninku a mohl si na velkoplošných obrazovkách číst vzkazy fanoušků ve stylu "Lance, welcome home". Prozatím na trati byly k vidění čety maršálů s různou technikou (vysoušeče) či prostými košťaty a snažili se co možná nejrychleji dostat vodu mimo vyznačenou dráhu. Z toho důvodu byla ve všech sektorech aplikována žlutá vlajka.
Ke Strollovi se přidali někteří další piloti, ale v komentátorském studiu vyslovili moderátoři obavu, že do patnácti minut může přijít další frontální porucha. Což se potvrdilo v 19:40 našeho času - opět se rozpršelo a na trať tedy vyjely pouze Safety car a Medical car (tentokrát zelené Aston Martiny) k prověrce podmínek na okruhu, přičemž nejhorší situace byla mezi zatáčkami 4 až 7, kde se technický tým snažil odsát co nejvíc stojaté vody. Nebylo proto překvapením, že se na obrazovkách objevil titulek, že boxová ulička zůstává uzavřena. Pozorní diváci si mohli všimnout minimálně dvou bobrů v oblasti kolem Epingle du Casino.
Ačkoliv i nadále drobně pršelo, FIA nakonec uvedla údaj, že v 19:55 (SEČ) bude možné vyjet na trať. Určitě by to přivítal Jack Doohan, jenž v prvním tréninku v Kanadě měl vyzkoušet monopost Alpine. V boxech se tedy zvýšila aktivita a piloti se začali strojit do "plné závodní polní". Nakonec byl faktický čas zahájení ještě posunut na 19:51. Na některých vozech se konečně také objevily pneumatiky do mokra, tedy modře označené, ale když vyrazil na trať Lewis Hamilton, měl nazuté intermediates. Druhým odvážlivcem byl Bottas, takže se na trati sešlo bývalé duo Mercedesu. Hamilton hlásil do boxů, že přilnavost je velmi malá. Zakrátko vyjeli na trať i Norris, Zhou a Hülkenberg, ale ze záběrů bylo zřejmé, že trať je kromě spousty vody i posetá nečistotami. Bottas si projel dvě kola a poté sdělil do boxů, že s pneumatikami do proměnlivých podmínek se dá jezdit. Norris zkoušel modré pneumatiky, Bottas při výměně opět prožil problém se zadním levým kolem - mechanici museli měnit pneumatickou pistoli.
Většina pilotů po slušně rozjetém kole zamířila do boxů - Piastri dokonce hlásil, že během pár kol může být dráha vysušená, ostatně po půlhodině vysvitlo slunce, jenže trať byla stále mokrá. Jenže uteklo pouhých dvanáct minut a Guanyu Zhou proletěl v cílové šikaně přes obrubník a poté trefil v zatáčce 5 především levým zadním kolem naplno svodidla. Okamžitě zavlály červené vlajky a čekalo se na odklizení Číňanova vozu a odklizení trosek.
Přerušení trvalo pouhých pět minut a opět se piloti pustili do boje s nástrahami mokré trati. Piastriho předpověď se naplnila v tom, že vozy začaly vyjíždět suchou stopu. Stačilo však mírně uhnout a nastaly potíže, jak předvedl Norris v Epingle du Casino.
V samotném závěru byl pohyb po trati poněkud obtížný - ona suchá stopa byla stále výraznější, ale pro slicks ještě bylo příliš brzo. Časy dosahovali piloti až v poslední dvacetiminutovce a během deseti minut zrychlili v průměru o pět až šest vteřin. Modré pneumatiky využili piloti jen pro pomalé outlapy, všechny měřitelné výsledky dosahovali bez výjimky na intermediates.
Nakonec v poslední šestiminutovce zkusili piloti Ferrari nasadit nejměkčí směs, ale v některých zatáčkách měli opravdu namále. Následoval je Norris a Verstappen. Jakékoli vyjetí ze suché stopy bylo velmi nebezpečné, ostatně třeba Leclerc vůbec netrefil první šikanu a "bruslil" po trati o čtyři vteřiny pomaleji než na zelených pneumatikách, jen o něco rychlejší byl Piastri. Doohan vyjel na trať necelé dvě minuty před koncem tréninku.
Závěr byl nakonec hodně podobný kvalifikačnímu módu, v němž si například Ricciardo vyzkoušel, jak moc jsou nasáklé trávníky mezi zatáčkami 8 a 9, totéž provedl i Verstappen a Stroll, Bottas na tomto místě vykroužil elegantní hodiny. Nakonec v poslední možné chvíli vykouzlil nejrychlejší čas Norris, i když velice solidně měl poslední pokus rozjetý i Leclerc, ale na rovince před poslední šikanou dojel pět vozů a ty mu rozhodně nehodlaly udělat místo.
Je otázka, jak bude vypadat druhý trénink, protože v Kanadě se za dvě a půl hodiny očekává déšť.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.