Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Max Verstappen potvrdil v Monze svou neochvějnou kvalitu a vybojoval pole position pro Velkou cenu Itálie 2025. Nizozemec zvládl své kolo s maximální precizností a s časem 1:18.792 překonal Landa Norrise o pouhých 0,077 sekundy. „Bylo to neuvěřitelně těsné, ale věděl jsem, že kolo musí být naprosto čisté,“ komentoval Verstappen. „Auto fungovalo skvěle a zvládli jsme to přesně tam, kde jsme potřebovali.“
McLaren se opět ukázal jako hlavní vyzyvatel Red Bullu, když Norris skončil těsně druhý a jeho týmový kolega Oscar Piastri, lídr šampionátu, si zajistil třetí příčku. Norris uznal, že ztráta na Verstappena byla minimální: „Bylo to jen o pár setin, což je na Monze k vzteku. Ale ukázali jsme, že máme rychlost a zítra chceme bojovat o vítězství.“
První část kvalifikace (Q1) nabídla drama už od samého začátku. Carlos Sainz přišel o svůj první rychlý pokus kvůli překročení limitů trati a Max Verstappen se rovněž nevyhnul chybě v Lesmu. McLareny ovšem brzy ukázaly svou sílu, Norris s Piastrim obsadili čelo. V problémech se ocitl debutant Isack Hadjar, který po chybě skončil až šestnáctý a vůbec poprvé v kariéře nepostoupil dál.
V Q2 se ke slovu dostal Verstappen, který si pomohl slipstreamem od Piastriho a šel do čela. Norris měl komplikace po chybě v Rettifilu a dlouho neměl zaznamenaný čas. „Museli jsme zariskovat s načasováním,“ přiznal inženýr McLarenu. Nakonec se Norris dokázal vrátit zpět a zajistit si postup do Q3, i když se držel mimo první trojku. Zklamáním byl Williams, který po chybách Albona i Sainze vypadla už v této fázi.
Finále kvalifikace nabídlo vyrovnanou bitvu čtyř týmů. Ferrari, Mercedes, McLaren i Red Bull se střídaly v čele, než Verstappen v rozhodujících okamžicích předvedl další kolo na hranici možností. Charles Leclerc sice krátce držel první místo, ale Red Bull měl odpověď. „Bylo to o setinách, ale věděl jsem, že poslední sektor mám silný,“ řekl Verstappen.
Lando Norris na chvíli vystřelil do čela díky Piastriho pomoci s tahem na rovinkách, jenže Verstappen okamžitě zareagoval. S novým rekordem okruhu si vzal pole position zpět. „S Piastrim jsme to dobře načasovali, byla to skvělá týmová práce,“ uznal Norris. „Ale Max byl dnes prostě o kousek lepší.“
Mercedes se musel spokojit s místy na konci první pětky. George Russell i Kimi Antonelli sice drželi krok, ale nedokázali se dostat na úroveň Red Bullu a McLarenu. „Na softy jsem jít nechtěl, ale tým se rozhodl jinak,“ stěžoval si Russell po svém posledním pokusu.
Do nedělního závodu tak Verstappen odstartuje z první řady vedle Norrise, s Piastrim a Leclercem hned za nimi. Kombinace rychlosti Red Bullu a odhodlání McLarenu slibuje, že se fanoušci na Monze dočkají velkolepé bitvy o vítězství. „Pole je skvělé, ale to hlavní přijde až zítra,“ dodal Verstappen s úsměvem. „Na Monze se může stát cokoliv.“
1. Max Verstappen – Red Bull – 1:18.792
2. Lando Norris – McLaren – 1:18.869
3. Oscar Piastri – McLaren – 1:18.982
4. Charles Leclerc – Ferrari – 1:19.007
5. Lewis Hamilton – Ferrari – 1:19.124
6. George Russell – Mercedes – 1:19.157
7. Kimi Antonelli – Mercedes – 1:19.200
8. Gabriel Bortoleto – Kick Sauber – 1:19.390
9. Fernando Alonso – Aston Martin – 1:19.424
10. Yuki Tsunoda – Red Bull – 1:19.519
11. Oliver Bearman – Haas – 1:19.446
12. Nico Hülkenberg – Kick Sauber – 1:19.498
13. Carlos Sainz – Williams – 1:19.528
14. Alex Albon – Williams – 1:19.583
15, Esteban Ocon – Haas – 1:19.707
16. Isack Hadjar – Racing Bulls – 1:19.917
17. Lance Stroll – Aston Martin – 1:19.948
18. Franco Colapinto – Alpine – 1:19.992
19. Pierre Gasly – Alpine – 1:20.103
20. Liam Lawson – Racing Bulls – 1:20.279
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.