Šéf McLarenu je přesvědčen, že bezprostředně po zahájení sezóny 2013 měl týmy udělat krok zpět a pokračovat s vozem z předchozího roku. Proto nyní tým zažívá nejvyšší počet Grand Prix bez vítězství ve své existenci.
Tato mezera činí 57 Grand Prix, po které McLaren čeká na další zápis do knihy vítězů. Ovšem z hlediska časového byl ještě delší úsek v letech 1978 až 1981. Hunt vyhrál poslední závod sezóny 1977 a pak až Watson triumfoval v polovině roku 1981 v Grand Prix Velké Británie. Tehdejší černá série týmu trvala s ohledem na menší počet pořádaných závodů "jen" 53 Grand Prix.
Dennis ve svém vyjádření v Abú Zabí vysvětlil, že na konci roku 2012 měl McLaren pravděpodobně nejrychlejší vůz ve startovním poli. Chybou bylo zavedení nového designu pro rok 2013. Jakmile byly zjištěny nedostatky, mělo se sáhnout po předchozím typu. "Úroveň naší letošní prezentace je pochopitelná, loni jsme vykročili špatným směrem a pokud v této oblasti kráčíte po nesprávné cestě, jste vyřízeni. Když postavíte auto se zásadním nedostatkem, je velmi těžké ho nějak vyvíjet. Když jsme odložili typ MP4-27, měli jsme zdaleka nejrychlejší auto v závodním poli."
Nabízí se několik podobných příkladů - třeba March postavil pro rok 1972 March 721 X a díky nepřesnému hodnocení Ronnie Petersona jej Herd dále vyvíjel, aby nakonec poznal marnost svého snažení. Colin Chapman zase zkoušel v letech 1974 a 1979 kombinovat nepovedené novinky Lotus 76 resp. 80 s předchozími typy, ovšem dopadlo to obrovským propadem ve výsledkové listině.
"Pro rok 2013 nebyla zavedená žádné změny pravidel, kvůli kterým by se auto muselo měnit. Udělali jsme s MP4-28 špatné rozhodnutí a umocnili ho tím, že jsme se nevrátili k předchozímu typu hned po prvním závodě sezóny. To byl skutečný bod zlomu. Kdybychom vyvíjeli monopost z typu MP4-27, neztratili bychom svou pozici," pokračuje Dennis.
Výsledkový pád ovlivnilo mnoho faktorů
Podle Dennise jsou nedávné problémy McLarenu způsobeny řadou faktorů, které výkon jeho vozů ovlivnily, počínajě podvozkem přes motor a personální změny až po úroveň motivace. "Když se podíváte na F1 celkově, je evidentní, že týmy prožívají lepší i horší období. Nežijeme v minulosti, snažíme se z ní poučit."
Dennis ale také nezapomíná na nezpochybnitelnou přítomnost lidského faktoru: "Můžeme analyzovat každý rok a s odstupem času říci, kde jsme udělali chybu a jak v tom figurují technici, designéři, kteří na to mají rovněž nemalý vliv. Nejsou jen přívažkem týmů výkonnostně jdoucích nahoru či dolů, mají vlastní motivaci a to na celou věc také působí. A pak nelze přejít skutečnost, že jak lidé stárnou, jejich hlad po úspěchu poněkud opadá."
Dennis proto burcuje, aby se z minulosti nebralo vzdychání po někdejších vavřínech, ale motivace pro budoucnost. "Když se podíváte na vůz, tak si uvědomíte, že to je kombinace všeho a ne pouze samostatná věc. Skutečnost, že McLaren letos neměl úspěšnou sezónu nás musí vést k tomu, abychom rychle zapomněli na to, že jsme dříve Formuli 1 dominovali."
Jak jsou na tom s peněziŠíří se hlasy, že slabé výsledky znamenaly odliv sponzorů a peněz, jedním z důsledků krize byl i odchod titulního sponzora Vodafone. Dennis ale poukázal na fakt, že k tomu došlo v důsledku změn v britské společnosti. Podle jeho názoru není důvod k obavám, ztráta hlavního sponzora významně neovlivní finanční situaci týmu.
"Jen málokdy jsou věci takové, jak se zdá být na první pohled. My jsme Vodafone neztratili, oni prostě chtěli přestat. To je velký rozdíl, protože velké korporace procházejí změnami ve vedení a nevyhnutelně dochází k situaci, že nový management má na určité věci jiný pohled a proto lobbují pro jinou politiku společnosti. A my se stali právě součástí takové změny.
Mám kvůli tomu špatně spát? Ne, jsme finančně velmi silní. Hodnota našeho vlastního kapitálu činí v současné době přes miliardu liber, všechny naše podniky jsou ziskové. Jako akcionáři musíme stále myslet na růst," popisuje situaci Dennis. Loni se změnilo jméno společnosti na McLaren Technology Group, zahrnující automobilky a aplikované technologie, stejně jako tým F1. Ten v současné době představuje hodnotu mezi 34 a 38 % společnosti.
Zbraně rozhodně neskládáme
Přes velké problémy s pohonnou jednotkou Honda Dennis ocenil snahu týmu a zopakoval své přesvědčení, že navzdory mizerným výsledkům jde o úspěšné partnerství. "Musíte klesnout hodně hluboko, přijmout kritiku a práci, která je těžší než jindy. Ale vše se ubírá správným směrem. Snad ne až tak na okruhu, jako v Japonsku a v aerodynamcikém tunelu ve Wokingu. Plně se soustředíme a máme v úmyslu dostát slibům, které jsme avizovali."
Dennis tvrdí, že výhledy do budoucna jsou pro někoho možná nejasné a opatrné, ale on má v této oblasti jasno. "Naším cílem je být co možná nejvíce konkurenceschopným týmem, vyhrávat závody, ostatně jsme tu proto, abychom zvítězili v šampionátu. A to vždy vyžaduje mít k dispozici to nejlepší z nejlepšího. Rozhodně se nám to nepovede, když budeme druzí nejlepší," uzavírá Dennis.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.
Carlos Sainz po závodě vyzdvihl úspěch svého bývalého parťáka Landa Norrise a ocenil nejen jeho rychlost, ale i cestu, kterou si k prvnímu titulu mistra světa vyšlapal.
Odcházející jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda obdržel jeden trestný bod na svou superlicenci za incident během závodu v Abú Zabí, potvrdila FIA.
Lewis Hamilton plánuje po náročné sezoně F1 2025 během zimní přestávky úplně vypnout a odpočinout si od závodění i mediálních povinností.
Poté, co Lando Norris získal titul mistra světa F1 pro rok 2025, Oscar Piastri uvedl, že nečeká žádnou změnu v jejich vzájemné dynamice. Podle něj zůstane vztah mezi jezdci McLarenu stejný jako dosud.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.