Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Zak Brown, šéf McLarenu, se ohlédl za obdobím, kdy se Formule 1 snažila prosadit v USA, ale její popularita byla omezená. Podle něj šlo o kombinaci několika zásadních faktorů, které bránily růstu, a to jak organizačních, tak i kulturních. Připomněl, že situace se zásadně změnila až po vstupu Liberty Media a s nástupem fenoménu seriálu Drive to Survive na Netflixu, který sportu otevřel dveře k novému publiku.
Jedním z hlavních problémů byla absence stálého závodu na severoamerickém kontinentu. „Takové tři hlavní důvody, proč jsme nebyli v Severní Americe populární,“ vysvětloval Brown v podcastu How Leaders Lead With David Novak. „Začíná to už v 70. letech – byli jsme v Long Beach, pak ve Watkins Glen, pak v Dallasu, potom dva roky na parkovišti v Las Vegas, následoval Phoenix.“ Připomněl také, že po těchto epizodách následovaly roky, kdy F1 v regionu zcela chyběla, což podle něj z hlediska budování fanouškovské základny znamenalo katastrofu.
Když se šampionát vrátil do Indianapolis, přišla další rána – nechvalně proslulý „Tyregate“. „Nevyrobili jsme tehdy dobré závodní představení. A pak jsme znovu zmizeli,“ dodal Brown. Podle něj je nemožné, aby si sport v USA získal trvalou popularitu, pokud nemá stabilní místo a datum konání. Právě zavedení Velké ceny USA v Austinu v roce 2012 označil za zásadní obrat.
Další problém podle Browna spočíval v samotné povaze Formule 1, která působila nedostupně. „Byli jsme sport, který byl velmi exkluzivní, nebo se tak aspoň jevil, a nebyl moc inkluzivní,“ řekl. Přístup „koukej, ale nedotýkej se“ odrazoval nové fanoušky a bránil hlubšímu propojení s publikem. Teprve Liberty Media podle něj pochopila, že moderní sport se musí aktivně zapojovat do dialogu s diváky, podobně jako to dělají NBA, NFL nebo Premier League.
K tomu výrazně přispěl i dokumentární seriál Netflixu, který divákům umožnil „nahlédnout za oponu“. „Když Liberty koupila sport a Netflix přišel s možností ukázat zákulisí, lidé si řekli: ‘Tohle je úžasné, nikdy jsem to takhle neviděl, nikdy jsem nebyl tak blízko,’“ popsal Brown. Tento krok podle něj přinesl zásadní proměnu v tom, jak fanoušci vnímají Formuli 1 – z uzavřeného světa se stal atraktivní a otevřený produkt.
Dnes má Spojené státy na kalendáři hned tři závody – v Austinu, Miami a Las Vegas. „Postupně jsme přešli z toho, že jsme tady nebyli a byli exkluzivní, k tomu, že jsme tady, jsme inkluzivní a soustředíme se na zapojení fanoušků,“ zdůraznil Brown. Dodal, že F1 si konečně uvědomila, že sport je také formou zábavy: „Pokud si koupíte lístek na film, závod, baseballový zápas, koncert nebo ohňostroj, jdete se bavit. A myslím, že fanoušci na to teď reagují správným způsobem.“
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.
Lewis Hamilton zdůraznil, že přestup k Ferrari považuje stále za správné rozhodnutí, i když letošní rok pro něj není jednoduchý. V Kataru se vrátil k předchozím emotivním komentářům.
Lando Norris zdůraznil, že McLaren i po Las Vegas stále může riskovat a posouvat limity vozu, aby zůstal konkurenceschopný. Britský jezdec zároveň podtrhl, že tým je připraven bojovat až do konce sezony a využít každou příležitost k maximálnímu výkonu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vysvětlil okolnosti, které vedly k diskvalifikaci obou vozů týmu, a popsal, jak tým situaci zvládl. Zdůraznil také dopad incidentu na šance Landa Norrise a Oscara Piastriho v boji o titul.
Šéf týmu Cadillac Formula 1 Graeme Lowdon přinesl první dojmy z testu Sergia Péreze, který poprvé usedl do vozu budoucí jedenácté stáje šampionátu. Lowdon zhodnotil Pérezovu úvodní jízdu a naznačil, jaké poznatky si tým z tohoto testu odnesl pro další vývoj projektu.
Adrian Newey, ikonický konstruktér F1, od začátku příští sezony převezme roli šéfa týmu Aston Martin. Tento krok je součástí rozšíření jeho současné pozice jako hlavního technického partnera.
Sebastian Vettel upozorňuje, že současný šampion Max Verstappen má jednu „děsivou“ vlastnost, díky níž je pro soupeře obzvlášť nebezpečný. Podle něj by si Lando Norris i Oscar Piastri měli dávat pozor.
Lewis Hamilton pokračuje v náročném období u Ferrari, kdy jeho výsledky nedosahují očekávání a stále častěji se objevují pochybnosti o jeho schopnosti držet krok s nejlepšími. Po závodě v Las Vegas otevřeně přiznal svou nejistotu.
Z interního rádia Mercedesu z Velké ceny Las Vegas pronikly nečekané emoce týmu po rozhodnutí komisařů. Peter Bonnington při penalizaci Antonelliho otevřeně projevil své rozhořčení.
Yuki Tsunoda zažil v Las Vegas další náročný víkend, který jeho tým musel řešit různými úpravami vozu. Přesto se mu nepodařilo bodovat a stále hledá cestu, jak zlepšit své výsledky ve Formuli 1.