James Vowles o kontroverzním pravidle z Monaka: Prozradil jak ho vnímá

James Vowles
James Vowles, foto: Williams F1 Team
Josef Mráček DNES 10:15
Sdílej:

James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.

James Vowles, šéf týmu Williams, se nechal slyšet, že byl překvapen, když se dozvěděl o plánu FIA znovu zavést povinné dvě zastávky v příští Velké ceně Monaka. Letos šlo o experiment, který vyvolal bouřlivé reakce a podle Vowlese rozhodně nešlo o ukázku čistého závodění.

„Dobrá otázka,“ reagoval na dotaz novinářů, proč se pravidlo vrací. „Ve skutečnosti se to na F1 komisi vůbec neprobíralo,“ dodal s viditelným nepochopením a přislíbil, že si celou věc vyjasní s ředitelem sekce monopostů FIA Nikolasem Tombazisem.

Letos se FIA pokusila prolomit notoricky známou procesní povahu monackého závodu tím, že týmy donutila využít tři různé směsi pneumatik a tím pádem absolvovat minimálně dvě zastávky v boxech. Výsledek? Vpředu se toho moc nezměnilo, zato týmy jako Williams nebo Racing Bulls dokázaly systém obejít tak, že jeden jezdec cíleně zdržoval pole, aby druhý získal čisté okno pro zastávku.

„Pro pořádek, nebyli jsme první, kdo to udělal,“ hájil se Vowles. „Museli jsme zareagovat na to, co se dělo na trati. Ale upřímně? Nelíbilo se mi to. Byl to asi nejnepříjemnější pocit, jaký jsem kdy měl. Chci bojovat o body poctivě, ne manipulacemi se strategií.“

A dodal otázku, která visí ve vzduchu: „Byla to lepší show? Těžko říct. To musí posoudit fanoušci. Za mě to ale není čisté závodění a to je pro mě zásadní.“

Tombazis následně uvedl, že pravidlo pro rok 2026 zatím zůstává ve hře, ale není definitivní. Podle něj se FIA neupíná na konkrétní řešení a vyzývá týmy, aby přišly s alternativními návrhy. „To, co jsme letos viděli, není nutně to, co bychom chtěli opakovat. Víme, že je tu problém k řešení,“ přiznal.

A přidal povzbuzení směrem ke stájím: „Je srpen a Monako je až v červnu. Chceme, aby týmy byly kreativní a nabízely návrhy. Pokud přijde něco lepšího, rádi to podpoříme. Bude to jedno z témat v dalších jednáních sportovní komise a F1 komise.“

Zda Monako 2026 přinese revoluci nebo opět kontroverzi, zůstává otázkou. Jasné ale je, že pocity v paddocku jsou zatím spíše rozpačité a Williams není jediný tým, který má z umělých zásahů do strategie smíšené dojmy.

Stalo se