Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Oscar Piastri ovládl Velkou cenu Saúdské Arábie a poprvé v kariéře se posunul do čela průběžného pořadí mistrovství světa Formule 1. Max Verstappen, který byl penalizován pěti sekundami za incident v první zatáčce, tentokrát dojel na druhém místě. Piastri na startu okamžitě vyvíjel tlak, Verstappen si ale udržel vedení zkrácením tratě. "Musí mi to vrátit. Byl jsem vpředu," hlásil Piastri do rádia, zatímco Verstappen si stěžoval: "Prostě mě vytlačil ven."
Za vedoucím duem si dojel pro třetí místo Charles Leclerc, který pro Ferrari získal první pódium sezony 2025. Na startu většina jezdců vsadila na středně tvrdé pneumatiky, výjimkou byl Lando Norris, který jako jediný z elitní desítky obul tvrdou sadu. Drama nastalo v úvodu závodu, kdy se v zatáčce číslo čtyři srazili Yuki Tsunoda a Pierre Gasly, což si vyžádalo výjezd Safety Caru. Gasly kvůli poškození odstoupil okamžitě, Tsunoda až v boxech.
Po restartu si Verstappen držel mírný náskok, zatímco Piastri odrážel útoky George Russella a Leclerca. Několik jezdců včetně Jacka Doohana a Gabriela Bortoletta využilo Safety Caru k brzkému pitstopu. Lando Norris se mezitím propracoval dopředu a po boji s Lewisem Hamiltonem vybojoval pátou příčku.
Jak závod pokračoval, Piastri si postupně budoval náskok na Verstappena a držel si odstup přes čtyři sekundy. Leclerc později v přímém souboji zdolal Russella a posunul se na třetí místo. Ferrari tak mohlo slavit své první letošní pódium, přičemž Leclerc si s úsměvem pochvaloval svého inženýra: "Díky, Bryane."
V závěru Piastri čelil zdržování kvůli provozu na trati, což mu způsobilo drobné komplikace, ale vítězství si bezpečně pohlídal. Verstappen ještě zkoušel stahovat, ale na Australana už nestačil. Oscar Piastri tak slavil druhé vítězství v řadě a poprvé v kariéře vede šampionát, zatímco Red Bull a Ferrari si odvážejí cenné body.
1. Oscar Piastri (McLaren) - 1:21:06.758
2. Max Verstappen (Red Bull) - +2,843 s
3. Charles Leclerc (Ferrari) - +8,104 s
4. Lando Norris (McLaren) - +9,196 s
5. George Russell (Mercedes) - +27,236 s
6. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) - +34,688 s
7. Lewis Hamilton (Ferrari) - +39,073 s
8. Carlos Sainz (Williams) - +64,630 s
9. Alexander Albon (Williams) - +66,515 s
10. Isack Hadjar (Racing Bulls) - +67,091 s
11. Fernando Alonso (Aston Martin) - +75,917 s
12. Liam Lawson (Racing Bulls) - +78,451 s
13. Oliver Bearman (Haas) - +79,194 s
14. Esteban Ocon (Haas) - +99,723 s
15. Nico Hülkenberg (Sauber) - +1 kolo
16. Lance Stroll (Aston Martin) - +1 kolo
17. Jack Doohan (Alpine) - +1 kolo
18. Gabriel Bortoleto (Sauber) - +1 kolo
19. Yuki Tsunoda (Red Bull) - DNF
20. Pierre Gasly (Alpine) - DNF
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.