Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Oscar Piastri ovládl Velkou cenu Saúdské Arábie a poprvé v kariéře se posunul do čela průběžného pořadí mistrovství světa Formule 1. Max Verstappen, který byl penalizován pěti sekundami za incident v první zatáčce, tentokrát dojel na druhém místě. Piastri na startu okamžitě vyvíjel tlak, Verstappen si ale udržel vedení zkrácením tratě. "Musí mi to vrátit. Byl jsem vpředu," hlásil Piastri do rádia, zatímco Verstappen si stěžoval: "Prostě mě vytlačil ven."
Za vedoucím duem si dojel pro třetí místo Charles Leclerc, který pro Ferrari získal první pódium sezony 2025. Na startu většina jezdců vsadila na středně tvrdé pneumatiky, výjimkou byl Lando Norris, který jako jediný z elitní desítky obul tvrdou sadu. Drama nastalo v úvodu závodu, kdy se v zatáčce číslo čtyři srazili Yuki Tsunoda a Pierre Gasly, což si vyžádalo výjezd Safety Caru. Gasly kvůli poškození odstoupil okamžitě, Tsunoda až v boxech.
Po restartu si Verstappen držel mírný náskok, zatímco Piastri odrážel útoky George Russella a Leclerca. Několik jezdců včetně Jacka Doohana a Gabriela Bortoletta využilo Safety Caru k brzkému pitstopu. Lando Norris se mezitím propracoval dopředu a po boji s Lewisem Hamiltonem vybojoval pátou příčku.
Jak závod pokračoval, Piastri si postupně budoval náskok na Verstappena a držel si odstup přes čtyři sekundy. Leclerc později v přímém souboji zdolal Russella a posunul se na třetí místo. Ferrari tak mohlo slavit své první letošní pódium, přičemž Leclerc si s úsměvem pochvaloval svého inženýra: "Díky, Bryane."
V závěru Piastri čelil zdržování kvůli provozu na trati, což mu způsobilo drobné komplikace, ale vítězství si bezpečně pohlídal. Verstappen ještě zkoušel stahovat, ale na Australana už nestačil. Oscar Piastri tak slavil druhé vítězství v řadě a poprvé v kariéře vede šampionát, zatímco Red Bull a Ferrari si odvážejí cenné body.
1. Oscar Piastri (McLaren) - 1:21:06.758
2. Max Verstappen (Red Bull) - +2,843 s
3. Charles Leclerc (Ferrari) - +8,104 s
4. Lando Norris (McLaren) - +9,196 s
5. George Russell (Mercedes) - +27,236 s
6. Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) - +34,688 s
7. Lewis Hamilton (Ferrari) - +39,073 s
8. Carlos Sainz (Williams) - +64,630 s
9. Alexander Albon (Williams) - +66,515 s
10. Isack Hadjar (Racing Bulls) - +67,091 s
11. Fernando Alonso (Aston Martin) - +75,917 s
12. Liam Lawson (Racing Bulls) - +78,451 s
13. Oliver Bearman (Haas) - +79,194 s
14. Esteban Ocon (Haas) - +99,723 s
15. Nico Hülkenberg (Sauber) - +1 kolo
16. Lance Stroll (Aston Martin) - +1 kolo
17. Jack Doohan (Alpine) - +1 kolo
18. Gabriel Bortoleto (Sauber) - +1 kolo
19. Yuki Tsunoda (Red Bull) - DNF
20. Pierre Gasly (Alpine) - DNF
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.