Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Týden po průtrži mračen, která Silverstone proměnila v kluziště, si Lando Norris začíná naplno uvědomovat, že se stal domácím hrdinou. Po sedmi letech v seriálu Formule 1 se Lando Norris konečně postavil na nejvyšší stupínek vítězů tam, kde to pro něj jako Brita znamená nejvíce, před tribunami plnými fanoušků v oranžových dresech a britských vlajek. Přiznává, že si často mimoděk vybaví chvíli, kdy držel vítěznou trofej nad hlavou. „Pořád budou chvíle, kdy mi někdo připomene, že jsem vyhrál na Silverstonu, a já si pomyslím: Vážně, to jsem byl já,“ řekl v týmovém debriefingu, informuje Motorsport.com.
Závod na Silverstonu připomínal typické britské léto. Chvíli pršelo, chvíli bylo sucho a klíčem k úspěchu byla správná volba pneumatik a chytrá strategie. Lando Norris si i v náročných podmínkách udržel vedení před týmovým kolegou Oscarem Piastrim a společně tak zajistili McLarenu první double po letech. O překvapení se postaral také Nico Hülkenberg, který se v barvách Sauberu poprvé dostal na stupně vítězů. Norris po závodě přiznal, že si skutečný rozsah emocí uvědomil až v cíli. Nejvíc na něj zapůsobily slzy mechaniků a nadšený řev fanoušků. Právě ty podle něj vystihly význam vítězství víc než jakákoli slova.
Rodinné zázemí dodalo vítězství další rozměr. Na okruhu ho sledovali rodiče, sourozenci a prarodiče z otcovy strany; vzpomínkou v duchu přizval i ty, kteří už se triumfu nedožili. „Společně si tím procházeli od doby, kdy jsem byl kluk, takže jejich reakce pro mě znamenala možná ještě víc než samotná šachovnice,“ říká Norris. Neopomněl ani investory z Bahrajnu – „His Highness“ byl přítomen osobně – což celý úspěch učinilo symbolickým i z hlediska novodobého příběhu McLarenu.
Historické souvislosti jen umocňují, jak výjimečný den to pro britský tým byl. Posledním mclarenistou, jenž v Silverstone zvítězil, byl v roce 2008 Lewis Hamilton – závod, který tehdy patnáctiletý Norris sledoval před televizí a v hlavě si kreslil budoucnost. „Pamatuji si hlavně hukot tribun,“ vypráví. „A najednou jsem to byl já, kdo ten rachot spustil.“ Našlo se i sladké paralelní číslo: Norris je prvním Britem, který doma triumfoval v oranžovém voze od dob Jima Clarka s Lotusem, čímž otevřel další kapitolu britské motorsportové tradice.
Až do posledního kola však nervozita nepovolila. Na suchých slickách projížděl zvodnělou stopou u pitwallu, aby si mohl užít společné gesto s týmem. „Hlavou mi bleskla jediná myšlenka – neudělej hloupost a nehoď to do zdi, když všechno končí,“ vzpomíná. S odstupem času vnímá, že to byl nejspíš jeho dosud největší sportovní výkon – dokonce i před monackým pódiem z roku 2021. Přesto si dává pozor, aby triumf nepřerostl v předčasné uspokojení: „Chci vyhrávat dál, ale i kdybych už nikdy nic nevyhrál, tohle mi nikdo nevezme.“
Pro fanoušky byl závod manifestem nového věku McLarenu; pro samotného Norrise splněným snem dítěte, které kdysi sledovalo televizi v rodném Bristolu. Některé příběhy prostě nepíše scenárista, ale britské počasí a vytrvalost vycházející hvězdy ve voze s číslem 4.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.