Lando Norris zajel v závěru posledního tréninku na Grand Prix Rakouska nejlepší čas. Předstihl tak i svého týmového kolegu Oscara Piastriho a potvrdil formu McLarenu.
Lando Norris potvrdil skvělou formu McLarenu, když v závěrečném tréninku na Velkou cenu Rakouska zaznamenal nejrychlejší čas dne – jako jediný se dostal pod hranici 1:05 a suverénně se usadil na čele výsledkové listiny. Britský pilot byl o více než desetinu sekundy rychlejší než týmový kolega Oscar Piastri, přičemž třetí nejrychlejší Max Verstappen zaostal o další desetinu. McLaren tak předvádí působivé tempo na Red Bull Ringu a naznačuje, že bude silným hráčem i v sobotní kvalifikaci.
Úvod tréninku přitom nabídl nezvykle klidný začátek – prvních pět minut zůstala trať prázdná. Jako první vyjeli oba jezdci Aston Martinu, Lance Stroll a Fernando Alonso, zatímco řada dalších jezdců, včetně Norrise, Kimiho Antonelliho a Alexandera Albona, ještě ladila strategii s inženýry. Max Verstappen byl prvním, kdo zahájil měřené kolo – zvolil nejtvrdší směs pneumatik a zůstal na trati téměř osamocený. Po patnácti minutách se k němu připojily jen vozy Alpine.
Norris se do akce zapojil až ve druhé třetině hodiny a hned zaujal časem 1:05.412 na měkkých pneumatikách. Přestože v závěru kola chyboval v první zatáčce a vyjel mimo trať, jeho pokus stačil na průběžné vedení. Verstappen byl na tvrdších pneumatikách jen o 0,156 sekundy pomalejší, což podtrhlo sílu Red Bullu, ale zároveň i vysokou efektivitu McLarenu na měkké směsi. Oscar Piastri byl při prvním výjezdu o čtyři desetiny pomalejší než Norris, ale zlepšil se v závěru – jeho nejlepší čas 1:04.560 znamenal druhé místo se ztrátou 0,118 sekundy. Překvapivě rychlý byl i Yuki Tsunoda, který se krátce vyšvihl na druhé místo se ztrátou pouhých 0,087 sekundy.
Závěr tréninku pak přinesl více napětí i drobných incidentů. Norris se ještě pokusil o další rychlé kolo, ale chyboval v nájezdu do třetí zatáčky, kde přejel přes vysoký obrubník a pokus vzdal. Verstappen na svém kvalifikačním simulaci zajel třetí nejrychlejší čas 1:04.534, přestože ho v závěru zbrzdila chyba v poslední zatáčce, kde po přejetí obrubníku dostal smyk a provedl otočku. Předtím se málem dostal do kolize s Pierrem Gaslym, když ostře změnil směr v nájezdu do cílové rovinky.
Za trojicí nejrychlejších se seřadili Leclerc, Hamilton a Russell – všichni tři zaznamenali solidní tempo, ale ani jeden se nevyvaroval menších chyb. Leclerc si připsal několik drobných výjezdů mimo trať a skončil čtvrtý se ztrátou 0,269 sekundy. Hamilton, který dlouho vůbec nevyjel, se po opatrném začátku dostal na pátou příčku. Russell byl o desetinu pomalejší a uzavřel první šestku.
Mezi největší překvapení patřil výkon Gabriela Bortoleta, který se v barvách Sauberu dostal na šesté místo a porazil týmového kolegu Hülkenberga. Naproti tomu další nováček, Isack Hadjar, měl komplikovanou seanci – vyjel mimo trať v poslední zatáčce, otočil se, ale vůz nepoškodil. Jeho čas však stačil jen na poslední místo, s výraznou ztrátou 1,7 sekundy na čelo.
Trénink ukázal, že trať v Rakousku je sice krátká, ale náročná na přesnost i koncentraci. V první a deváté zatáčce vyjelo mimo ideální stopu hned několik jezdců, včetně Piastriho, Hamiltona nebo Antonelliho. I přesto McLaren jasně ukázal, že se s ním musí počítat – Norris i Piastri patří k favoritům kvalifikace, a pokud přenesou tempo i do ostré části víkendu, může Red Bull na domácí půdě čelit vážné hrozbě.
1. Lando Norris – McLaren – 1:04.324
2. Oscar Piastri – McLaren – +0.118
3. Max Verstappen – Red Bull – +0.210
4. Charles Leclerc – Ferrari – +0.250
5. Lewis Hamilton – Ferrari – +0.466
6. George Russell – Mercedes – +0.694
7. Kimi Antonelli – Mercedes – +0.729
8. Lance Stroll – Aston Martin – +0.738
9. Yuki Tsunoda – Red Bull – +0.815
10. Gabriel Bortoleto – Kick Sauber – +0.858
11. Liam Lawson – Racing Bulls – +0.858
12. Fernando Alonso – Aston Martin – +0.919
13. Nico Hülkenberg – Sauber – +0.959
14. Alex Albon – Williams – +0.990
15. Carlos Sainz – Williams – +1.002
16. Oliver Bearman – Haas – +1.042
17. Pierre Gasly – Alpine – +1.042
18. Esteban Ocon – Haas – +1.195
19. Franco Colapinto – Alpine – +1.222
20. Isack Hadjar – Racing Bulls – +1.699
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.