Max Verstappen překvapil pole position v momentě, kdy se zdálo, že Red Bull zůstane ve stínu konkurence. Svým mistrovským kolem zajistil týmu stylové rozloučení s Hondou při jejich poslední společné Velké ceně Japonska.
Max Verstappen se postavil na pole position pro Velkou cenu Japonska po dramatickém průběhu kvalifikace, kdy McLaren vypadal jako hlavní konkurent pro první místo. Lando Norris a Oscar Piastri se usadili na druhém a třetím místě, což podtrhlo sílu McLaren. Verstappen ale v poslední fázi kvalifikace ukázal svou nezlomnou schopnost a zcela zrušil jakýkoliv náznak toho, že by McLaren mohl získat pole.
Kvalifikace probíhala po komplikacích během třetího tréninku, kdy na trati opět vypukly požáry trávy, což přerušilo přípravy. I přes úsilí pořadatelů, kteří se pokusili zmírnit situaci, se objevil již pátý požár trávníku, který kvalifikační jízdy na pár minut přerušil. Po prvních kolech se zdálo, že McLaren má vše pod kontrolou, přičemž Norris zajel 1:28.2 a usadil se na čele, následován Hamiltonem, jenž zvolil alternativní strategii se střední sadou místo měkkých pneumatik.
Když Verstappen zajel čas o desetinu pomalejší než Norris, Piastri se dostal na čelo, přičemž mezi McLareny stále zůstávalo jen velmi malé rozpětí, méně než desetina sekundy.
Ale právě když si Verstappen přes rádio stěžoval, že „pneumatiky na přední nápravě nemají grip“, Russell se dostal mezi oba McLareny a dál ukazoval silný výkon v Mercedesu W16 v Suzuce.
Mezitím měl Isack Hadjar problémy s vozem VCARB, konkrétně s volným bezpečnostním pásem, který mu bránil v soustředění. Jeho frustrace byla zjevná, když hlásil, že se nemůže soustředit a že auto je neřiditelné. Po návratu do garáže bylo jasné, jak velký problém to pro něj představovalo.
Hamilton si nasadil měkké pneumatiky, ale ani po novém pokusu s Leclercem stále ztrácel čtyři desetiny, i když Leclerc měl v posledním sektoru určité problémy.
Lance Stroll, Hadjar, Kimi Antonelli, Fernando Alonso a Liam Lawson potřebovali lepší čas, aby se vyhnuli vypadnutí v Q1. Hadjar předem týmu řekl: "Omlouvám se, pokud tento problém s páskem bude důvodem, proč se nedostanu do Q2."
Jeho další zpráva: "Mám problém, nemůžu tomu uvěřit!" nevěstila příliš naděje.
Nicméně Hadjar se nevzdal a nakonec se dostal do Q2, zatímco Stroll, Doohan, Ocon, Bortoleto a Hulkenberg vypadli. Nejrychlejší čas v této části kvalifikace zajel Piastri. Po návratu do Racing Bulls se poprvé v této sezoně dostal do Q2 také Liam Lawson.
Úvodní část Q2 přinesla silný výkon Landa Norrise, který se pohodlně usadil na prvním místě, o dvě a půl desetiny před Russellem a o tři desetiny před Verstappenem. Yuki Tsunoda měl ale co dělat, pokud chtěl postoupit do Q3 v první pokus s Red Bullem.
Když už to vypadalo, že kvalifikace bude pokračovat, přišel pravidelný požár trávy. Na trati, konkrétně uvnitř 130R, vzplála tráva, což vedlo k vyvěšení červených vlajek a zastavení session s 8 minutami a 26 sekundami do konce Q2. Po uhašení požáru se vozy vrátily na trať, ale Norris se rozhodl zůstat v garáži a neúčastnit se závěrečných pokusů.
Norris zůstal na P1 až do konce, zatímco Tsunoda, Lawson, Alonso, Sainz a Gasly byli eliminováni. Pro Tsunodu, který se postavil na startovní mřížku až jako 15., to byl hořký okamžik před domácím publikem.
Mezitím byla vyšetřována situace mezi Hamiltonem a Sainzem v první zatáčce, kdy musel Hamilton kvůli pomalému Sainzovi uhýbat. I přesto Sainz skončil mimo, zatímco Hamilton postoupil do poslední fáze kvalifikace, kde začal svůj boj o pole position.
Po úvodních pokusech byl Piastri na provizorní pole, o dvě desetiny před Verstappenem. Leclerc a Russell se usadili na druhé řadě, ale na P1 stále čekala poslední šance.
Piastri, s časem 1:27.052, zajel nový rekord okruhu Suzuka, čímž překonal Vettelův čas z roku 2019. V den svých 24. narozenin tak mohl oslavit tento úspěch. A pak přišla Norrisova jízda, která ho posunula na P1, ale pouze na chvíli, protože Verstappen se přihlásil o slovo a s novým rekordem v čase 1:26.983 vzal pole position pro Velkou cenu Japonska. Norris tak bude startovat z první řady. Ve druhé budou Piastri a Leclerc.
1. Max Verstappen (Red Bull Racing) - 1:26.983
2. Lando Norris (McLaren) +0.012
3. Oscar Piastri (McLaren) +0.044
4. Charles Leclerc (Ferrari) +0.316
5. George Russell (Mercedes) +0.335
6. Kimi Antonelli (Mercedes) +0.572
7. Isack Hadjar (Racing Bulls) +0.586
8. Lewis Hamilton (Ferrari) +0.627
9. Alexander Albon (Williams) +0.632
10. Oliver Bearman (Haas F1 Team) +0.884
1. Lando Norris (McLaren) - 1:27.146
2. George Russell (Mercedes) +0.254
3. Max Verstappen (Red Bull Racing) +0.356
4. Oscar Piastri (McLaren) +0.361
5. Charles Leclerc (Ferrari) +0.409
6. Lewis Hamilton (Ferrari) +0.464
7. Kimi Antonelli (Mercedes) +0.493
8. Oliver Bearman (Haas F1 Team) +0.565
9. Isack Hadjar (Racing Bulls) +0.629
10. Alexander Albon (Williams) +0.637
11. Pierre Gasly (Alpine) +0.676
12. Carlos Sainz (Williams) +0.690
13. Fernando Alonso (Aston Martin) +0.751
14. Liam Lawson (Racing Bulls) +0.760
15. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) +0.854
1. Oscar Piastri (McLaren) - 1:27.687
2. George Russell (Mercedes) +0.156
3. Lando Norris (McLaren) +0.158
4. Charles Leclerc (Ferrari) +0.233
5. Lewis Hamilton (Ferrari) +0.255
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) +0.256
7. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) +0.280
8. Kimi Antonelli (Mercedes) +0.281
9. Pierre Gasly (Alpine) +0.499
10. Carlos Sainz (Williams) +0.522
11. Alexander Albon (Williams) +0.531
12. Oliver Bearman (Haas F1 Team) +0.541
13. Isack Hadjar (Racing Bulls) +0.591
14. Fernando Alonso (Aston Martin) +0.650
15. Liam Lawson (Racing Bulls) +0.867
16. Nico Hulkenberg (Kick Sauber) +0.883
17. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) +0.935
18. Esteban Ocon (Haas F1 Team) +1.009
19. Jack Doohan (Alpine) +1.190
20. Lance Stroll (Aston Martin) +1.584
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.