Max Verstappen překvapil pole position v momentě, kdy se zdálo, že Red Bull zůstane ve stínu konkurence. Svým mistrovským kolem zajistil týmu stylové rozloučení s Hondou při jejich poslední společné Velké ceně Japonska.
Max Verstappen se postavil na pole position pro Velkou cenu Japonska po dramatickém průběhu kvalifikace, kdy McLaren vypadal jako hlavní konkurent pro první místo. Lando Norris a Oscar Piastri se usadili na druhém a třetím místě, což podtrhlo sílu McLaren. Verstappen ale v poslední fázi kvalifikace ukázal svou nezlomnou schopnost a zcela zrušil jakýkoliv náznak toho, že by McLaren mohl získat pole.
Kvalifikace probíhala po komplikacích během třetího tréninku, kdy na trati opět vypukly požáry trávy, což přerušilo přípravy. I přes úsilí pořadatelů, kteří se pokusili zmírnit situaci, se objevil již pátý požár trávníku, který kvalifikační jízdy na pár minut přerušil. Po prvních kolech se zdálo, že McLaren má vše pod kontrolou, přičemž Norris zajel 1:28.2 a usadil se na čele, následován Hamiltonem, jenž zvolil alternativní strategii se střední sadou místo měkkých pneumatik.
Když Verstappen zajel čas o desetinu pomalejší než Norris, Piastri se dostal na čelo, přičemž mezi McLareny stále zůstávalo jen velmi malé rozpětí, méně než desetina sekundy.
Ale právě když si Verstappen přes rádio stěžoval, že „pneumatiky na přední nápravě nemají grip“, Russell se dostal mezi oba McLareny a dál ukazoval silný výkon v Mercedesu W16 v Suzuce.
Mezitím měl Isack Hadjar problémy s vozem VCARB, konkrétně s volným bezpečnostním pásem, který mu bránil v soustředění. Jeho frustrace byla zjevná, když hlásil, že se nemůže soustředit a že auto je neřiditelné. Po návratu do garáže bylo jasné, jak velký problém to pro něj představovalo.
Hamilton si nasadil měkké pneumatiky, ale ani po novém pokusu s Leclercem stále ztrácel čtyři desetiny, i když Leclerc měl v posledním sektoru určité problémy.
Lance Stroll, Hadjar, Kimi Antonelli, Fernando Alonso a Liam Lawson potřebovali lepší čas, aby se vyhnuli vypadnutí v Q1. Hadjar předem týmu řekl: "Omlouvám se, pokud tento problém s páskem bude důvodem, proč se nedostanu do Q2."
Jeho další zpráva: "Mám problém, nemůžu tomu uvěřit!" nevěstila příliš naděje.
Nicméně Hadjar se nevzdal a nakonec se dostal do Q2, zatímco Stroll, Doohan, Ocon, Bortoleto a Hulkenberg vypadli. Nejrychlejší čas v této části kvalifikace zajel Piastri. Po návratu do Racing Bulls se poprvé v této sezoně dostal do Q2 také Liam Lawson.
Úvodní část Q2 přinesla silný výkon Landa Norrise, který se pohodlně usadil na prvním místě, o dvě a půl desetiny před Russellem a o tři desetiny před Verstappenem. Yuki Tsunoda měl ale co dělat, pokud chtěl postoupit do Q3 v první pokus s Red Bullem.
Když už to vypadalo, že kvalifikace bude pokračovat, přišel pravidelný požár trávy. Na trati, konkrétně uvnitř 130R, vzplála tráva, což vedlo k vyvěšení červených vlajek a zastavení session s 8 minutami a 26 sekundami do konce Q2. Po uhašení požáru se vozy vrátily na trať, ale Norris se rozhodl zůstat v garáži a neúčastnit se závěrečných pokusů.
Norris zůstal na P1 až do konce, zatímco Tsunoda, Lawson, Alonso, Sainz a Gasly byli eliminováni. Pro Tsunodu, který se postavil na startovní mřížku až jako 15., to byl hořký okamžik před domácím publikem.
Mezitím byla vyšetřována situace mezi Hamiltonem a Sainzem v první zatáčce, kdy musel Hamilton kvůli pomalému Sainzovi uhýbat. I přesto Sainz skončil mimo, zatímco Hamilton postoupil do poslední fáze kvalifikace, kde začal svůj boj o pole position.
Po úvodních pokusech byl Piastri na provizorní pole, o dvě desetiny před Verstappenem. Leclerc a Russell se usadili na druhé řadě, ale na P1 stále čekala poslední šance.
Piastri, s časem 1:27.052, zajel nový rekord okruhu Suzuka, čímž překonal Vettelův čas z roku 2019. V den svých 24. narozenin tak mohl oslavit tento úspěch. A pak přišla Norrisova jízda, která ho posunula na P1, ale pouze na chvíli, protože Verstappen se přihlásil o slovo a s novým rekordem v čase 1:26.983 vzal pole position pro Velkou cenu Japonska. Norris tak bude startovat z první řady. Ve druhé budou Piastri a Leclerc.
1. Max Verstappen (Red Bull Racing) - 1:26.983
2. Lando Norris (McLaren) +0.012
3. Oscar Piastri (McLaren) +0.044
4. Charles Leclerc (Ferrari) +0.316
5. George Russell (Mercedes) +0.335
6. Kimi Antonelli (Mercedes) +0.572
7. Isack Hadjar (Racing Bulls) +0.586
8. Lewis Hamilton (Ferrari) +0.627
9. Alexander Albon (Williams) +0.632
10. Oliver Bearman (Haas F1 Team) +0.884
1. Lando Norris (McLaren) - 1:27.146
2. George Russell (Mercedes) +0.254
3. Max Verstappen (Red Bull Racing) +0.356
4. Oscar Piastri (McLaren) +0.361
5. Charles Leclerc (Ferrari) +0.409
6. Lewis Hamilton (Ferrari) +0.464
7. Kimi Antonelli (Mercedes) +0.493
8. Oliver Bearman (Haas F1 Team) +0.565
9. Isack Hadjar (Racing Bulls) +0.629
10. Alexander Albon (Williams) +0.637
11. Pierre Gasly (Alpine) +0.676
12. Carlos Sainz (Williams) +0.690
13. Fernando Alonso (Aston Martin) +0.751
14. Liam Lawson (Racing Bulls) +0.760
15. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) +0.854
1. Oscar Piastri (McLaren) - 1:27.687
2. George Russell (Mercedes) +0.156
3. Lando Norris (McLaren) +0.158
4. Charles Leclerc (Ferrari) +0.233
5. Lewis Hamilton (Ferrari) +0.255
6. Max Verstappen (Red Bull Racing) +0.256
7. Yuki Tsunoda (Red Bull Racing) +0.280
8. Kimi Antonelli (Mercedes) +0.281
9. Pierre Gasly (Alpine) +0.499
10. Carlos Sainz (Williams) +0.522
11. Alexander Albon (Williams) +0.531
12. Oliver Bearman (Haas F1 Team) +0.541
13. Isack Hadjar (Racing Bulls) +0.591
14. Fernando Alonso (Aston Martin) +0.650
15. Liam Lawson (Racing Bulls) +0.867
16. Nico Hulkenberg (Kick Sauber) +0.883
17. Gabriel Bortoleto (Kick Sauber) +0.935
18. Esteban Ocon (Haas F1 Team) +1.009
19. Jack Doohan (Alpine) +1.190
20. Lance Stroll (Aston Martin) +1.584
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.