Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Oscar Piastri se po Velké ceně Velké Británie ocitl v centru diskuzí kvůli penalizaci, která ho stála vítězství. Vedoucí jezdec McLarenu obdržel desetisekundový trest za údajně nepředvídatelné brzdění během výjezdu safety caru. Ke kontroverznímu momentu došlo právě ve chvíli, kdy se zhasla výstražná světla.
Bývalý pilot Formule 1 a současný komentátor Jolyon Palmer se rozhodl Piastriho veřejně bránit. Podle něj šlo o naprosto běžný manévr, který Australan během závodu opakoval víckrát. Palmer připomněl, že k podobnému brzdění došlo už dříve na výjezdu ze zatáčky Copse, což podpořil daty z telemetrie.
Přesto trest zůstal v platnosti a připravil Piastriho nejen o vítězství, ale i o důležité body do šampionátu. Jeho týmový kolega Lando Norris ho po penalizaci předjel a získal své druhé vítězství v řadě. Incident tak znovu otevřel otázku, zda jsou pravidla dostatečně pružná pro posouzení závodního kontextu.
Podle Palmera Piastri během incidentu nijak nevybočil ze své rutiny. Jeho brzdění bylo podle dat konzistentní a odpovídalo tlaku přibližně 60 psi, což v prostředí Formule 1 není nic výjimečného ani nebezpečného.
„Dělal to každé kolo, vždy ve stejném místě na rovince Hangar. To není nic zvláštního,“ řekl Palmer v podcastu F1 Nation. Zdůraznil, že penalizace mohla být přehnaně přísná a že chyběl širší pohled na to, jak Piastri během celého závodu jezdil.
Do debaty se zapojil také analytik PlanetF1.com Uros Radovanović, který pomocí dat potvrdil, že Piastriho chování za Safety Carem nebylo ničím mimořádné. Rozdíl tentokrát podle něj spočíval v reakci Maxe Verstappena, který byl za Piastrim druhý a okamžitě situaci nahlásil rádiem.
Šéf McLarenu Andrea Stella upozornil, že právě tato reakce mohla vyvolat dojem, že šlo o nebezpečný manévr. „Je možné, že někteří soupeři situaci zveličili. Víme, že ovlivňování rozhodnutí komisařů je také součástí závodního umění,“ řekl Stella.
Palmer navíc kritizoval rozdílný přístup stewardů k podobným incidentům. Uvedl příklad George Russella, který brzdil při tlaku 30 psi, ale v úplně jiném kontextu. „Šedesát psi není nic šokujícího. Formule 1 zvládne více než dvojnásobek. Piastri takto brzdil celé kolo, zatímco Verstappen jej bez problémů předjel i při menším brzdném tlaku,“ vysvětlil.
Oscar Piastri cítil během závodu křivdu a navrhl týmu, aby v případě nesouhlasu s trestem vrátil pořadí. McLaren ale zůstal věrný své filozofii nezasahovat a nechal své jezdce volně závodit.
Výsledkem bylo páté dvojité pódium McLarenu v sezoně a druhé vítězství v řadě pro Landa Norrise. Piastri se musel spokojit s druhým místem, ale i tak zůstal lídrem šampionátu, nyní už jen s osmibodovým náskokem.
Přestože penalizace zůstává předmětem debat, Piastriho výkony a podpora ze strany bývalých jezdců a expertů naznačují, že v boji o titul se ještě může stát klíčovou postavou sezony.
Šéf týmu Audi ve Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že jeho jezdci si pomalu zvykají na nové podmínky pro sezonu 2026 a začínají je objevovat z nové perspektivy.
Helmut Marko připustil, že tým čelí výzvám, které mohou ovlivnit šance Maxe Verstappena v závěru sezony. Podle něj se některé problémy začaly objevovat po závodě v Imole.
Člen týmu Racing Bulls byl během Velké ceny Brazílie zachycen, jak povzbuzuje fanoušky k bučení na Landa Norrise.
Cadillac se tento týden konečně představuje na závodní dráze, když Sergio Pérez usedá do dva roky starého Ferrari na okruhu v Imole.
Audi odhalilo koncept R26, který naznačuje podobu jejich vozu pro vstup do Formule 1 v roce 2026. Značka zároveň stanovila pětiletý cíl.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.
Toto Wolff údajně vede pokročilá jednání o prodeji menší části svého 33% podílu ve stáji Mercedes F1. Změna by mohla ovlivnit současnou vlastnickou strukturu týmu.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.