Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Oscar Piastri v Imole zářil, když si v dramatickém závěru kvalifikace na Velkou cenu Emilia-Romagna vybojoval pole position před mistrem světa Maxem Verstappenem. Po prvních pokusech v Q3 vedl Verstappen časem 1:14.772, jen těsně před Piastrim a o něco dál Norrisem. Zdálo se, že Red Bull si pole pozici udrží, ale v posledním kole Piastri ukázal pevné nervy a díky lepším časům v druhém a třetím sektoru zajel 1:14.670, což mu zajistilo provizorní první místo, a to i přes ne zcela čistý průjezd poslední zatáčkou.
Verstappen na závěrečnou odpověď nezůstal pozadu, když v prvním sektoru zajel nejlepší čas, avšak ztratil drahocenné tisíciny v dalších částech okruhu a o pole position nakonec přišel jen o 0,034 sekundy. Pro Piastriho je to již třetí pole position v sezóně 2025 a jasný důkaz rostoucí síly McLarenu.
Ve druhé linii se usadil George Russell, který těsně předstihl druhého jezdce McLarenu Landa Norrise. Fernando Alonso pak překvapil a zajistil si senzační páté místo s Aston Martinem, přičemž oba jezdci Astonu prošli do Q3 díky použití středně tvrdých pneumatik Pirelli, které se ukázaly být oproti novým měkkým C6 spolehlivější volbou.
Naopak Ferrari a Mercedes zažily těžký den. Charles Leclerc a Lewis Hamilton byli nečekaně vyřazeni již ve druhé části kvalifikace, když nezvládli zlepšit své časy na měkkých pneumatikách a skončili jedenáctý a dvanáctý. Leclercovi chybělo na postup do Q3 méně než desetina sekundy, Hamilton zaostal o půl sekundy.
Dalším domácím smolařem byl mladý talent Mercedesu Andrea Kimi Antonelli, který vypadl třináctý. Mezi další vyřazené patřili Gabriel Bortoleto a Franco Colapinto.
Q1 byla několikrát přerušena kvůli nehodám. Nejprve havaroval Yuki Tsunoda v rychlé zatáčce Villeneuve, kde se po ztrátě kontroly nad monopostem dokonce převrátil přes střechu, ale vyvázl bez zranění. Později skončil v bariéře i nováček Alpine Franco Colapinto, který při výjezdu ze zatáčky Tamburello vyjel mimo trať a narazil do pneumatikové bariéry. Colapinto sice postoupil do Q2, ale čeká ho pravděpodobná penalizace za předčasný výjezd do boxové uličky během červené vlajky.
Kvůli jeho nehodě nemohl Liam Lawson dokončit svůj závěrečný pokus a zůstal tak venku v šestnácté pozici. Mezi další vyřazené patřili Nico Hülkenberg, Esteban Ocon a Oliver Bearman. Ten se domníval, že jeho poslední kolo bylo dokončeno před červenou vlajkou, ale po kontrole mu bylo zrušeno, což ho připravilo o postup.
Kvalifikace tak nabídla nejen dramatické souboje na špici, ale i nečekané zvraty a tvrdé rány pro některé z favoritů, což slibuje napínavý závod v Imole.
1. Oscar Piastri (McLaren) — 1:14.670
2. Max Verstappen (Red Bull Racing) — +0.034
3. George Russell (Mercedes) — +0.137
4. Lando Norris (McLaren) — +0.292
5. Fernando Alonso (Aston Martin) — +0.761
6. Carlos Sainz (Williams) — +0.762
7. Alexander Albon (Williams) — +0.803
8. Lance Stroll (Aston Martin) — +0.911
9. Isack Hadjar (Racing Bulls) — +1.076
10. Pierre Gasly (Alpine) — +1.117
11. Charles Leclerc (Ferrari) — 1:15.604
12. Lewis Hamilton (Ferrari) — 1:15.765
13. Kimi Antonelli (Mercedes) — 1:15.777
14. Gabriel Bortoleto (Sauber) — 1:16.260
15. Franco Colapinto (Alpine) — no time
16. Liam Lawson (Racing Bulls) — 1:16.379
17. Nico Hulkenberg (Sauber) — 1:16.518
18. Esteban Ocon (Haas) — 1:16.613
19. Oliver Bearman (Haas) — 1:16.918
20. Yuki Tsunoda (Red Bull) — no time
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.