Dramatická bitva, déšť a nehoda domácí hvězdy 15 kol před cílem, to byla kulisa na Hockenheimringu, kde se opět měnilo pořadí v průběžné klasifikaci. Mercedes mohl slavit double a Hamilton po včerejší frustraci zažíval zcela odlišné emoce.
Před startem se přetřásala možnost deště, byla predikována v době mezi 16. a 17. hodinou. Na počátku závodu se diváci těšili teplotě 26 °C, trať měla nějakých 43 °C, vlhkost vzduchu se držela na 49 % a vanul poměrně silný vítr - 8,2 km/h.
Video: Sestřih Velké ceny Německa 2018 (zdroj: Formula1.com)
Ve startovním poli měla první desítka pilotů nazuté ultraměkké pneumatiky, které v druhé desítce zvolil i Esteban Ocon, zatímco z předposledního místa startující Ricciardo zkusil vyrazit na středně tvrdé směsi. Na rozdíl od některých minulých ročníků se tentokrát obešel start bez kolize a pořadí na špici zůstalo zachováno, pouze Pérez dokázal poskočit z desátého místa na osmé. Vettel se po desetinkách vteřiny vzdaloval soupeřům, první čtveřice pak ujížděla spolehlivě zbytku světa.
Hamilton pochopitelně doháněl, co se dalo a během čtrnácti kol se probojoval ze své pozice na páté místo. Ferrari na tento postup zareagovalo stažením Räikkönena do boxů (15. kolo), kdy Fin nazul měkkou směs. Na trať se vrátil před Hamiltonem a držel si od něj odstup kolem vteřiny a půl.
A Sunday to forget for @danielricciardo 😢#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/EHglxruh2d
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Vettel se stavěl u svých mechaniků v 26. kole, což mu dávalo větší naději, že dojede do cíle bez potřeby dalšího pit-stopu. Ocitl se za týmovým kolegou, ale strávili za sebou v tomto pořadí 13 kol, než si pozice vyměnili. Stalo se tak na doporučení z boxů a bylo svým způsobem podivné, že k tomu u Ferrari nesáhli dříve, protože Vettel a Räikkönen jeli evidentně rozdílné strategie a Fina ještě jedna zastávka v boxech čekala.
One Finn's misfortune was another Finn's gain #GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/4sUOw3Eyna
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Z boxové zídky přicházely k pilotům informace o možném dešti, nakonec kapky dorazily nad okruh v oblasti Spitzkehre ve 44. kole. Bylo to pouhé kolo poté, co Hamilton konečně zvládl svou zastávku a přešel na ultraměkkou směs. Na situaci reagovala trojice Leclerc, Alonso a Gasly přezutím na pneumatiky do přechodných podmínek, ve 47. kole to zkusil i Verstappen, jenže záhy bylo jasné, že protentokrát to byla špatná volba. Jak obtížné podmínky nastaly dokládá i teplota trati, která během chvíle ochladla o deset stupňů. Nicméně se zdálo, že povrch oschne, jenže pak se déšť vrátil s fatálními následky pro domácího hrdinu Vettela.
Utter heartbreak for Vettel at his home race 💔#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/bTEgcUKoT7
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Německý pilot z první pozice nezvládl v 53. kole nájezd na mokré trati do Sachskurve a pokračoval přímo až do nárazu špicí svého Ferrari do bariéry. Bezmocně tloukl do volantu a vyslal omluvnou zprávu ke svému týmu, vedení závodu vzápětí vyslalo na trať safety car. Bylo jasné, že teď to bude hop nebo trop, jenže také nebylo zřejmé, jak dlouho zpomalovací vozidlo bude na trati a jestli déšť do té doby neustane.
Bottas zajel do boxů a strávil tu poměrně dlouhou dobu, protože mechanici s jeho zastávkou evidentně nepočítali, za ním tam zamířili i Räikkönen a Verstappen (ten už vyměnil zeleně označené pneumatiky) a nazuli ultraměkkou směs na závěrečných deset kol. Mezitím ještě došlo ke kontroverznímu momentu, když Hamilton mířil do boxů, ale už v nájezdu na pit lane změnil směr a střihl to přes trávník zpět na cílovou rovinku.
Po restartu v 58. kole svedli piloti Mercedesu souboj ve Spitzkehre, při němž se Bottas na chvíli dostal před Hamiltona, ale Lewis si při výjezdu vzal první pozici zpět a vzápětí ochladilo vedení stáje drama na trati příkazem směrem k Valtterimu, aby držel pozici. Räikkönen se mu nedokázal přiblížit ani natolik, aby zkusil útok, Verstappen záhy odpadl mimo dosah docela. O to víc se bojovalo o poslední body, kde se díky safety caru nakumulovalo sedm pilotů.
Nejsmutnější byl z této smečky Carlos Sainz jr., neboť toho vyřadil z bodované desítky desetivteřinový trest za předjíždění pod žlutými vlajkami ve fázi safety caru. Za smutné hrdiny se mohli považovat i piloti Haasu, protože v dobré víře přešli na pneumatiky intermediate a následný dvojitý pit-stop jim sebral naději na výborné umístění, k němuž je opravňovala výborná startovní pozice.
Top marks for the pirouette @Charles_Leclerc 💯#GermanGP pic.twitter.com/HVRh7NJMT8
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Na rozdíl od dobrých výkonů se tentokrát příliš nepředvedl Charles Leclerc. Ve 48. kole po zpětném přezutí na ultraměkkou směs předvedl za první zatáčkou hodiny v plné rychlosti, o tři kola později proháněl svůj Sauber mimo trať. Máslo na hlavě měl i Kevin Magnussen, který dost nešetrně zasáhl do souboje dvojice Räikkönen-Bottas. V 51. kole před Mercedes Arenou neudělal Kimimu místo a přinutil ho vyjet mimo dráhu, tím pádem se před svého krajana dostal Bottas. Do konce závodu ale tento prohřešek stejně jako Hamiltonovo extempore nebylo komisaři vyšetřováno.
The clouds threatened to rain on his parade But there was a silver lining for @LewisHamilton in Germany 🏆#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/TFIxZNzPCI
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Hamilton tak napravil dojem z domácí Grand Prix a převzal průběžné vedení s náskokem 17 bodů na Vettela. Pozici v klasifikaci ztratil i Ricciardo, který sice také dokázal zajet solidní stíhací jízdu, ale musel jako vůbec první ze závodu nedobrovolně odstoupit ještě před vodními hrátkami.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.