Dramatická bitva, déšť a nehoda domácí hvězdy 15 kol před cílem, to byla kulisa na Hockenheimringu, kde se opět měnilo pořadí v průběžné klasifikaci. Mercedes mohl slavit double a Hamilton po včerejší frustraci zažíval zcela odlišné emoce.
Před startem se přetřásala možnost deště, byla predikována v době mezi 16. a 17. hodinou. Na počátku závodu se diváci těšili teplotě 26 °C, trať měla nějakých 43 °C, vlhkost vzduchu se držela na 49 % a vanul poměrně silný vítr - 8,2 km/h.
Video: Sestřih Velké ceny Německa 2018 (zdroj: Formula1.com)
Ve startovním poli měla první desítka pilotů nazuté ultraměkké pneumatiky, které v druhé desítce zvolil i Esteban Ocon, zatímco z předposledního místa startující Ricciardo zkusil vyrazit na středně tvrdé směsi. Na rozdíl od některých minulých ročníků se tentokrát obešel start bez kolize a pořadí na špici zůstalo zachováno, pouze Pérez dokázal poskočit z desátého místa na osmé. Vettel se po desetinkách vteřiny vzdaloval soupeřům, první čtveřice pak ujížděla spolehlivě zbytku světa.
Hamilton pochopitelně doháněl, co se dalo a během čtrnácti kol se probojoval ze své pozice na páté místo. Ferrari na tento postup zareagovalo stažením Räikkönena do boxů (15. kolo), kdy Fin nazul měkkou směs. Na trať se vrátil před Hamiltonem a držel si od něj odstup kolem vteřiny a půl.
A Sunday to forget for @danielricciardo 😢#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/EHglxruh2d
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Vettel se stavěl u svých mechaniků v 26. kole, což mu dávalo větší naději, že dojede do cíle bez potřeby dalšího pit-stopu. Ocitl se za týmovým kolegou, ale strávili za sebou v tomto pořadí 13 kol, než si pozice vyměnili. Stalo se tak na doporučení z boxů a bylo svým způsobem podivné, že k tomu u Ferrari nesáhli dříve, protože Vettel a Räikkönen jeli evidentně rozdílné strategie a Fina ještě jedna zastávka v boxech čekala.
One Finn's misfortune was another Finn's gain #GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/4sUOw3Eyna
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Z boxové zídky přicházely k pilotům informace o možném dešti, nakonec kapky dorazily nad okruh v oblasti Spitzkehre ve 44. kole. Bylo to pouhé kolo poté, co Hamilton konečně zvládl svou zastávku a přešel na ultraměkkou směs. Na situaci reagovala trojice Leclerc, Alonso a Gasly přezutím na pneumatiky do přechodných podmínek, ve 47. kole to zkusil i Verstappen, jenže záhy bylo jasné, že protentokrát to byla špatná volba. Jak obtížné podmínky nastaly dokládá i teplota trati, která během chvíle ochladla o deset stupňů. Nicméně se zdálo, že povrch oschne, jenže pak se déšť vrátil s fatálními následky pro domácího hrdinu Vettela.
Utter heartbreak for Vettel at his home race 💔#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/bTEgcUKoT7
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Německý pilot z první pozice nezvládl v 53. kole nájezd na mokré trati do Sachskurve a pokračoval přímo až do nárazu špicí svého Ferrari do bariéry. Bezmocně tloukl do volantu a vyslal omluvnou zprávu ke svému týmu, vedení závodu vzápětí vyslalo na trať safety car. Bylo jasné, že teď to bude hop nebo trop, jenže také nebylo zřejmé, jak dlouho zpomalovací vozidlo bude na trati a jestli déšť do té doby neustane.
Bottas zajel do boxů a strávil tu poměrně dlouhou dobu, protože mechanici s jeho zastávkou evidentně nepočítali, za ním tam zamířili i Räikkönen a Verstappen (ten už vyměnil zeleně označené pneumatiky) a nazuli ultraměkkou směs na závěrečných deset kol. Mezitím ještě došlo ke kontroverznímu momentu, když Hamilton mířil do boxů, ale už v nájezdu na pit lane změnil směr a střihl to přes trávník zpět na cílovou rovinku.
Po restartu v 58. kole svedli piloti Mercedesu souboj ve Spitzkehre, při němž se Bottas na chvíli dostal před Hamiltona, ale Lewis si při výjezdu vzal první pozici zpět a vzápětí ochladilo vedení stáje drama na trati příkazem směrem k Valtterimu, aby držel pozici. Räikkönen se mu nedokázal přiblížit ani natolik, aby zkusil útok, Verstappen záhy odpadl mimo dosah docela. O to víc se bojovalo o poslední body, kde se díky safety caru nakumulovalo sedm pilotů.
Nejsmutnější byl z této smečky Carlos Sainz jr., neboť toho vyřadil z bodované desítky desetivteřinový trest za předjíždění pod žlutými vlajkami ve fázi safety caru. Za smutné hrdiny se mohli považovat i piloti Haasu, protože v dobré víře přešli na pneumatiky intermediate a následný dvojitý pit-stop jim sebral naději na výborné umístění, k němuž je opravňovala výborná startovní pozice.
Top marks for the pirouette @Charles_Leclerc 💯#GermanGP pic.twitter.com/HVRh7NJMT8
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Na rozdíl od dobrých výkonů se tentokrát příliš nepředvedl Charles Leclerc. Ve 48. kole po zpětném přezutí na ultraměkkou směs předvedl za první zatáčkou hodiny v plné rychlosti, o tři kola později proháněl svůj Sauber mimo trať. Máslo na hlavě měl i Kevin Magnussen, který dost nešetrně zasáhl do souboje dvojice Räikkönen-Bottas. V 51. kole před Mercedes Arenou neudělal Kimimu místo a přinutil ho vyjet mimo dráhu, tím pádem se před svého krajana dostal Bottas. Do konce závodu ale tento prohřešek stejně jako Hamiltonovo extempore nebylo komisaři vyšetřováno.
The clouds threatened to rain on his parade But there was a silver lining for @LewisHamilton in Germany 🏆#GermanGP 🇩🇪 #F1 pic.twitter.com/TFIxZNzPCI
— Formula 1 (@F1) July 22, 2018Hamilton tak napravil dojem z domácí Grand Prix a převzal průběžné vedení s náskokem 17 bodů na Vettela. Pozici v klasifikaci ztratil i Ricciardo, který sice také dokázal zajet solidní stíhací jízdu, ale musel jako vůbec první ze závodu nedobrovolně odstoupit ještě před vodními hrátkami.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.