Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) odmítla tvrzení mexické národní organizace OMDAI, která obvinila Liama Lawsona z incidentu s traťovými maršály během Velké ceny Mexika. Podle místních představitelů měl novozélandský pilot údajně nedostatečně zpomalit pod dvojitou žlutou vlajkou, čímž měl přispět k nebezpečné situaci. FIA však po analýze telemetrických dat uvedla, že Lawson postupoval správně a není na vině.
K nebezpečnému momentu došlo ve třetím kole nedělního závodu, když dva maršálové vběhli na trať poblíž zatáčky číslo tři. Byli povoláni, aby odstranili zbytky úlomků po chaotickém startu. Situace se však rychle změnila – Lawson mezitím zamířil do boxů kvůli výměně předního křídla po kontaktu s Carlosem Sainzem, a tím zmizel časový prostor, který měl zaručit bezpečné vyčištění trati.
Přesto maršálové zůstali na dráze a právě v ten moment se objevil Lawson, který musel reagovat na přítomnost pracovníků. Incident vyvolal obavy o bezpečnost a okamžitě podnítil otázky ohledně komunikace mezi řídící věží a traťovým personálem. Mexická OMDAI ve středečním prohlášení uvedla, že pilot Racing Bulls „nepřiměřeně zpomalil“ a měl mít dost času maršály spatřit.
FIA se proti tomuto výkladu ohradila. „Po analýze telemetrie potvrzujeme, že jezdec vozu číslo 30, Liam Lawson, zpomalil přiměřeně a reagoval správně na dvojité žluté vlajky v daném úseku,“ uvedla federace v oficiálním prohlášení. „Brzdil dříve než v jiných kolech a zatáčkou projel výrazně nižší rychlostí než závodním tempem. Není v této situaci vinen.“
Federace zároveň vyjádřila poděkování dobrovolníkům a traťovým maršálům za jejich práci, přičemž zdůraznila, že bez jejich nasazení by bezpečnost závodů nebyla možná. Zároveň ale dodala, že podobné situace jsou naprosto nežádoucí a budou důkladně vyšetřeny.
„Jakékoliv případy, kdy se maršálové ocitnou na trati před projíždějícími vozy, jsou věcí, kterou nechceme nikdy vidět,“ uvedla FIA. „Naštěstí tato událost neměla vážné následky, ale zahájili jsme interní vyšetřování, abychom přesně pochopili, co se stalo, a identifikovali oblasti, kde lze zlepšit postupy.“
Vyšetřování podle federace nebude uspěcháno. „Plná analýza zabere čas, protože zahrnuje přezkoumání všech relevantních důkazů, včetně rádiové komunikace v několika jazycích a synchronizaci záznamů od všech zúčastněných stran,“ uvedla FIA s tím, že výsledky budou zveřejněny až po dokončení přezkumu.
Liam Lawson sám po závodě přiznal, že situace ho šokovala. „Upřímně jsem nemohl uvěřit tomu, co jsem viděl,“ řekl. „Přijel jsem do první zatáčky a po trati přebíhali dva chlapi. Skoro jsem jednoho z nich trefil. Bylo to extrémně nebezpečné. Zjevně došlo k nějakému nedorozumění, ale něco takového jsem nikdy nezažil. Je to nepřijatelné – na živé trati nemohou maršálové jen tak vbíhat. Nechápu, jak k tomu mohlo dojít, ale věřím, že dostaneme vysvětlení.“
Ralf Schumacher uvedl, že je vždy dobré mít připravené možnosti a strategii pro nečekané situace. Podle něj by každý jezdec měl myslet na své kroky i v náročných obdobích.
Mark Webber věří, že Oscar Piastri má motivaci a charakter potřebný k silnému závěru sezony. Podle něj může mladý jezdec v posledních třech závodech znovu ukázat svůj talent a posunout McLaren vpřed.
Aston Martin vstupuje do nové etapy s ambiciózními cíli a intenzivní přípravou. Tým i jeho klíčoví členové pracují na zdokonalení všech aspektů svého fungování, přičemž pozornost fanoušků i odborníků zůstává upřena na jejich další kroky.
McLaren Racing rozšířil svůj Driver Development Programme o dvě nové talenty, Elly Stevens a Elly Häkkinen. Tým věří, že program jim poskytne zkušenosti a podporu potřebnou k dalšímu růstu v motorsportu.
Šéf McLarenu Zak Brown a bývalý šéf Red Bullu Christian Horner se v posledních letech Hornerova působení v týmu často pouštěli do ostrých slovních výměn. Jejich vzájemné přestřelky patřily k nejvýraznějším v paddocku.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.
Kimi Antonelli měl letos v Mercedesu několik slabších chvil, ale postupně sbírá cenné zkušenosti. Max Verstappen přesto vyjádřil nováčkovi jasnou podporu.
Současný prezident FIA Mohammed Ben Sulayem se ocitl v unikátní pozici před prosincovými volbami, když byl potvrzen jako jediný způsobilý kandidát. Jeho další kroky ve vedení motorsportu a plánované iniciativy nyní přitahují pozornost odborné i fanouškovské veřejnosti.
Lewis Hamilton vyjádřil nadšení nad postupem britského nováčka Olivera Bearmana, který debutuje ve Formuli 1 pod záštitou Ferrari.
Lando Norris promluvil o tom, jak se během své klíčové sezony ve Formuli 1 učí zvládat tlak i neustálou pozornost veřejnosti.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.