Třetí závod ve francouzsky mluvící destinaci - po Monaku a kanadském Montréalu se dočkala Francie a na okruhu Paula Ricarda v Le Castellet se odehrálo hned několik dramat, ale to hlavní, totiž souboje o pozice, opět spíše chybělo.
Ačkoliv padaly smělé teze, že by se Grand Prix Francie, po osmnácti letech opět situovaná do Le Castellet, mohla jet za asistence deště. Nakonec z toho byly jen naděje slabších stájí, bohužel pro ně nenaplněné. Nad tratí se sice občas přehnal nějaký mrak, ale nezapršelo, třebaže se v radiokomunikaci občas objevila jeho predikce. Teplota kolísala kolem 25°C, trať měla až 42 stupňů, vlhkost vzduchu dosáhla 50 % a vítr vykazoval rychlost 6,6 km/h.
Pro vývoj závodu byl důležitý start, ve kterém se Vettel na chvíli dostal před Bottase, ale mírně přibrždění Hamiltona ho nutilo před první zatáčkou ubrat, čehož se znovu pokoušel využít Bottas. Ačkoliv Sebastian brzdil, trefil předním spoilerem levé zadní kolo Finova Mercedesu a oba se tím pádem propadali polem dozadu. Vettel se pak ještě "potkal" s Alonsem, i tak se doploužil do depa před Bottasem, na jehož disku nezůstalo prakticky nic. Oba při zastávce nasadili měkké pneu a v jednu chvíli se i zdálo, že se pokusí dojet na této směsi do cíle.
Protože o tři zatáčky dál se srazili k velké lítosti domácího publika hned dva Francouzi - Ocon a Gasly - vydal se na trať safety car a kroužil po ní pět kol. Po restartu se utvořilo pořadí Hamilton, Verstappen, Sainz jr., Ricciardo, Magnussen, Leclerc, Räikkönen a Grosjean, ovšem krátce poté Räikkönen zdolal Leclerca a ze 14. místa se pustil do stíhačky Vettel. Postupně si poradil se Strollem a Hartleyem (7. kolo), Ericssonem (8.), Vandoornem (9.), Hülkenbergem (11.), Pérezem (13.), Grosjeanem (14.), Leclercem (17.), Magnussenem (18.) a po zdolání Sainze se zařadil na šestou příčku. V čele jistil pozici Hamilton s dostatečným náskokem před Verstappenem a Ricciardem, jemuž se podařilo v 9. kole vystrčit z prozatímních stupňů vítězů Sainze jr.
V případě Verstappena si Red Bull ohlídal Vettela a výměna ve 26. kole byla tak dobře naplánovaná, že se Holanďan vrátil před čtyřnásobného mistra světa. V případě Ricciarda už se to nepovedlo, takže Australan musel svou ztracenou pozici vybojovat, což se mu podařilo ve 34. kole. V témže okruhu zajel do boxů Räikkönen a bylo jasné, že Australan s ním bude mít potíže. Skutečně Fin začal Danielův náskok zkracovat a když zdolal ve 39. kole svého kolegu, bylo otázkou času, kdy odsune Ricciarda za sebe. Stalo se tak ve 47. kole, kdy oba vozy sváděly souboj prakticky až po nájezd na zatáčku Mistral. Tam Kimi s využitím systému DRS konečně zaujal třetí místo, když se mu předtím podařilo se úspěšně prokousat přes poněkud překážející dvojici Williamsů.
Bottas se pokoušel stejně jako Vettel dotáhnout na co nejvyšší bodovanou pozici, ale nejdřív chyboval při souboji s Magnussenem, když pak jeho měkké pneumatiky byly na konci funkčního období, nevyšla mu ve 40. kole druhá zastávka v boxech - mechanikům se nepodařilo nasadit pravé zadní kolo a obsluha zadního zvedáku musela ještě jednou vůz poslat nahoru. Zdržení bylo hodně velké a Bottas klesl z šesté na devátou příčku. Také Vettel stavěl podruhé (41. kolo) a při zastávce si odbyl penalizaci 5 vteřin, kterou dostal jako původce postartovní kolize, ale kolem něj nebyl nablízku žádný soupeř, takže mu toto zdržení nemohlo uškodit
V 51. kole se roztrhla levá přední pneumatika Lance Strolla, takže vedení vyhlásilo režim virtuálního safety caru a s ohledem na krátkou vzdálenost se zdálo, že vozy už poklidně dokrouží do cíle. Nakonec byl v polovině posledního kola VSC ukončen, takže Hamilton mohl projet pod cílovou vlajkou v plné rychlosti.
Smůla postihla statečně bojujícího Carlose Sainze. Čtyři kola před cílem ohlásil ztrátu výkonu a záhy se propadl za dvojici Bottas a Magnussen. Nakonec mu pomohl VSC, takže z bodované desítky nevypadl, i když měl namále. Velice dobře si vedl stále se lepšící Leclerc, byť ve 24. kole chyboval a po krátkém vyjetí mimo trať podlehl útočícímu Hülkenbergovi.
Vedle Vettela byl penalizován ještě Grosjean rovněž za kolizi v 1. kole, kdy se otřel o Ocona, i Francouz si pět vteřin odpykal při zastávce. Posledním potrestaným byl Sergej Sirotkin, jehož komisaři ocenili trestem za nedodržení povinné vzdálenosti v režimu safety caru.
Lewis Hamilton se tak vrátil do čela průběžné klasifikace s náskokem čtrnácti bodů na Vettela a tento odstup mu v následující sérii závodů v budoucích víkendech vydrží minimálně do příštího závodu na rakouském Österreichringu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.