Jako den a noc - tak vypadaly Grand Prix Abú Zabí 2016 a 2017. Letos byly karty rozdány a tak zbývalo vyřešit pár posledních otazníků. Mezi ty nejdůležitější patřilo pořadí v Poháru konstruktérů - přesuny v pořadí pilotů byly spíše méně očekávané.
Samotný start, do nějž nastoupili všichni piloti s výjimkou trojice Werhlein, Ericsson a Hartley na ultraměkké směsi, se obešel bez dramatických okolností, pokud nepočítáme drobné problémy Hülkenberga v první zatáčce, před něhož se dostaly obě Force Indie, aby vzápětí byly zase za ním. Dramatičtěji vypadaly hodiny Kevina Magnussena, který vyjel už v první zatáčce a při pokusu se vrátit do startovního pole vyletěl v té následující a spadl na konec startovního pole.
Pořadí se však v následujících kolech neměnilo, natahovaly se pouze rozestupy. Jako velké vzrušení tak působila zpráva, že při souboji v prvním kole (zatáčka 12) využil Nico Hülkenberg zkrácení trati k neoprávněné výhodě a po několika netrpělivých urgencích od Sergia Péreze, který se tím cítil ukřivděn, vyslovil Charlie Whiting verdikt: Nico dostal pět vteřin penalizace.
V čele pomalu odjížděly oba Mercedesy a dávaly vzpomenout na doby, kdy dominovaly startovnímu poli. Rozdíl byl jenom v tom, že Hamiltonovi dělalo dost problémů se na Bottase dotáhnout. Když už se mu to po výměně pneu ve 24. kole podařilo (Bottas byl v boxech o dvě kola dříve), hledal marně pět kol způsob, jak se dostat Finovi na dostřel. Pak dvakrát nezvládl zatáčku 17 a druhé zaváhání na tomto místě v 30. kole jeho ambice na dlouhou dobu zchladilo. Chyboval ale i Bottas, konkrétně mezi zatáčkami 6 a 5 - stalo se tak ve 48. kole a Hamilton dostal ještě jednu příležitost. Ale jeho dva útoky v DRS zónách o kolo později nevyšly a mistr světa nejspíš rezignoval, i proto nakonec náskok narostl na téměř čtyři vteřiny.
Sebastian Vettel si musel v druhé polovině závodu připadat na trati jako sirotek - v závěru před ním 20 vteřin dva Mercedesy, za ním v závěru závodu se stejným odstupem týmový kolega a Verstappen. Až do poloviny závodu ještě figuroval za ním Ricciardo, jenže ten musel svůj Red Bull odstavit. Nejspíš byl na vině drobný kontakt s bariérou, po němž viditelně odlétly ze zádě vozu nějaké komponenty. V rádiu Daniel hovořil o hydraulice, tento problém se objevil rovněž v oficiálním zápisu.
Kimi Räikkönen měl v tu chvíli reálnou naději, že právě Ricciarda v konečném hodnocení přeskočí. Aby jeho snaha nebyla jen projížďkou postupujícím soumrakem se postaral Verstappen, ale ani on pohříchu ani jednou nedospěl do takové pozice, z níž by mohl smysluplně zaútočit.
Souboje tak obstarával střed pole - šlo tam o slušné peníze a výchozí pozici do další sezóny. Asi nejhůře na tom bylo Toro Rosso, kde dva relativně nezkušení piloti nedokázali zvládnout tíhu závodu. Gasly nejdřív vyrobil hodiny v zatáčce 20 (kolo 17), pak se mu povedl podobný výlet jako Hamiltonovi v zatáčce 17, jen o šest kol později než mistru světa. V samotném závěru jeho vůz trpěl značnými vibracemi, ale toho nedokázal využít Marcus Ericsson, který za ním závěr závodu strávil.
Haas ztratil šanci na lepší umístění už zmíněným Magnussenovým výletem mimo trať, Grosjean bojoval srdnatě se Strollem od šestého kola, kdy si na rovinkách vzájemně vyměnili pozice, ale definitivně ho zdolal až ve 12. kole. I tak to ale bylo pro americký tým k bodům daleko, zvláště když výkonnost vozů nebyla nijak ohromující a Magnussen dokonce musel vzdorovat útokům Pascala Wehrleina. Ten ve 41. kole v první zóně DRS sice uspěl, a na druhé rovince mu Magnussen oplatil stejnou mincí. Přestože Sauber zajel asi nejlepší závod z posledních Grand Prix, musel si Pascal pouze postěžovat, jak hrozně pomalý jeho vůz je - navzdory faktu, že se až do konce Magnussena držel jako klíště, dopředu se nedostal.
Slavit se tak mohlo u Renaultu, i když s pořádným škraloupem. Nico Hülkenberg zajel velice čistý závod a jeho incident z prvního kola lze posuzovat hodně rozdílně: po souboji s Pérezem ho "Checo" de facto vytlačil mimo trať, ale faktem je, že tým mohl Nica informovat, oč Pérez žádá. Nakonec ale zvolil dobré rozhodnutí, protože Hülkenberg najel na Mexičana dostatečný náskok a i přes problémy s výměnou pravého zadního kola, které mechanik povolil až na třetí pokus, se vrátil na trať před Force Indiemi a důležitý bodovaný post udržel až do konce. Carlos Sainz jr. jel odlišnou strategii a setrval na trati co nejdéle, ovšem jeho o dobrý výsledek připravil mechanik, který obsluhoval levé přední kolo. Nebylo dobře utaženo a Carlos už před mostíkem při podjezdu dráhy na Pit-exit pochopil, že je vše ztraceno. Renault sice poskočil na šestou příčku, ale zároveň může čekat finanční postih za špatnou práci v depu.
Honda se s McLarenem rozloučila dvěma body a Fernando Alonso svedl v souboji veteránů duel s Felipe Massou. Po několika náznacích a jízdě v závěsu Španěl překonal Brazilce až po zastávkách v boxech: Fernando tam byl o kolo dříve než Felipe a na první rovince dokázal o chlup lépe zahřátých pneumatik využít (stalo se tak ve 23. kole). Vandoorne měl problémy s vozem a v závěru houževnatě odolával tlaku Magnussena, takže Fernandova otázka, zda je možné ho nějak dostat na body, se ukázala jako bezpředmětná. Lance Stroll udělal v polovině závodu chybu při průjezdu kombinací zatáček 8 a 9 a ze zpomaleného záběru (který některým lidem unikl) bylo evidentní, že řádně utrpěla přední část jeho vozu, zejména spoiler. Kanaďan byl pak hodně pomalý, spadl na konec startovního pole a nic na tom nezměnila ani další zastávka v boxech ve 37. kole.
Sezóna tedy skončila. Čtyřnásobný mistr světa Hamilton od svého zisku titulu podobně jako před dvěma lety nejenže nevyhrál ani jeden závod, ale nezískal ani pole-position či nejrychlejší kolo v závodě. Nás teď čekají prázdniny krátké a pracovní, už brzy se pustíme do zpracovávání statistik a vůbec zhodnocení celé sezóny obvyklým způsobem, na jaký jste na F1NEWS.cz zvyklí. Do té doby vás doufám nebudeme nudit podobně, jako dnešní závod - což není výtka, ale smutné konstatování faktu.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.