Grand Prix Japonska je proslulá nepředvídatelností povětrnostních podmínek a přeháňky nebo souvislý déšť tu nejsou žádnou výjimkou. Tak tomu bylo i v prvním pátečním tréninku, který divákům, choulícím se pod deštníky, mnoho zábavy nenabídl.
Tedy abychom byli přesní, co do počtu výjezdů mimo trať to byla podívaná zajímavá, zejména v oblasti zatáčky Spoon. Někteří piloti si v ní zkoušeli únikové manévry hned několikrát, ale všechny tyto neplánované pobyty za vyměřenou dráhou skončily bez jakéhokoli poškození drahých monopostů. To vše za teplot vzduchu: 19 °C, trati: 22 °C, relativně slabého větru a téměř maximální vlhkosti vzduchu: 99 %.
Jako první vyjel na trať Ericsson, následovný Kvjatem a Ricciardem, vítěz posledního závodu Vettel byl v pořadí čtvrtý, ale i další piloti testující povrch promáčené Suzuky většinou zůstali u instalačního kola a poté se zase vrátili zpátky. Všichni pochopitelně měli k dispozici pneumatiky do mokra. Nejhorší na pozornost byly zatáčky 4, 7 a 12, kde tekoucí voda vytvořila malý potůček, při jehož zdolávání se ozýval nepříjemný aquaplaning. Mercedesy čekaly celých dvacet minut, než si vyzkoušely nepříjemné podmínky, někteří piloti trávili v boxech bez jediného výjezdu ještě delší čas.
Prakticky celá půlhodina měla neměnný ráz, až pět minut po jejím uplynutí se rozjel do měřeného kola Alonso, ale pár drobných chyb ho zahnalo zpět do boxů. Teprve po hodině se do toho obuli mladíci od Toro Rosso a Verstappen, i přes viditelné potíže v zatáčce 12, umožnil časoměřičům "stisknout" v cílové rovince stopky - 1:51,741. Prakticky bezprostředně po něm projel cílem Sainz jr. časem na tisícnu vteřiny stejným, jen s dvěma sekundami odsupu. Pak už se přidávali další odvážlivci. Mezi nimi čněli piloti Williamsu, kteří s ohledem na lehce klesající intenzitu z nebe padající vláhy zkusili pneumatiky Intermediate, ale ukázalo se, že v této chvíli to ještě nebyla ta správná volba (Bottas 1:55,761, Massa 1:53,097).
Zhruba dvacet minut před koncem tréninku byla asi dešťová clona nejslabší, okamžitě toho využili opět u Toro Rosso a Vettel (ten na mokré směsi zaostával výkonem 1:51,773 a 1:51,270). Druhý čas byl pořád o něco málo horší než Rosbergův, proto vsadil Němec na zeleně označenou směs, ale na krajana v Mercedesu nestačil. Zato nastupující generace se předvedla v plné parádě a Sainz šel překvapivě, ale zaslouženě do čela. Vzápětí se do jeho závětří dostal Kvjat - a bylo po zkouškách. Déšť opět zhoustl, na intermediate to bylo stále nebezpečnější, takže Hamilton, který vsadil na vyjetí v samotném závěru a musel nazout pneu do mokra, zůstal v poli poražených. Nedařilo se ani Räikkönenovi, který ve snaze vyzkoušet si "zelené" pneumatiky těsně před šachovnicovou vlajkou opustil dráhu v první zatáčce.
Štěstí měl Massa, jenž projel štěrkovou zónou těsně před přemostěním trati, ve Spoon vyjeli Nasr, Verstappen, Räikkönen, Ericsson, další problémy měl Bottas ve čtvrté zatáčce a 130R - to vše v jednom kole. V závěru déšť houstl, takže se dá těžko předvídat, jak bude vypadat druhé tréninkové klání. Ostatně Ricciardo, Maldonado a Palmer (pod dohledem otce) tradičně nahradivší v prvním tréninku Grosjeana, absolvovali jediné kolo, ostatní z těch, co neměli žádný měřený čas, na tom nebyli o moc lépe.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.