Grand Prix Japonska je proslulá nepředvídatelností povětrnostních podmínek a přeháňky nebo souvislý déšť tu nejsou žádnou výjimkou. Tak tomu bylo i v prvním pátečním tréninku, který divákům, choulícím se pod deštníky, mnoho zábavy nenabídl.
Tedy abychom byli přesní, co do počtu výjezdů mimo trať to byla podívaná zajímavá, zejména v oblasti zatáčky Spoon. Někteří piloti si v ní zkoušeli únikové manévry hned několikrát, ale všechny tyto neplánované pobyty za vyměřenou dráhou skončily bez jakéhokoli poškození drahých monopostů. To vše za teplot vzduchu: 19 °C, trati: 22 °C, relativně slabého větru a téměř maximální vlhkosti vzduchu: 99 %.
Jako první vyjel na trať Ericsson, následovný Kvjatem a Ricciardem, vítěz posledního závodu Vettel byl v pořadí čtvrtý, ale i další piloti testující povrch promáčené Suzuky většinou zůstali u instalačního kola a poté se zase vrátili zpátky. Všichni pochopitelně měli k dispozici pneumatiky do mokra. Nejhorší na pozornost byly zatáčky 4, 7 a 12, kde tekoucí voda vytvořila malý potůček, při jehož zdolávání se ozýval nepříjemný aquaplaning. Mercedesy čekaly celých dvacet minut, než si vyzkoušely nepříjemné podmínky, někteří piloti trávili v boxech bez jediného výjezdu ještě delší čas.
Prakticky celá půlhodina měla neměnný ráz, až pět minut po jejím uplynutí se rozjel do měřeného kola Alonso, ale pár drobných chyb ho zahnalo zpět do boxů. Teprve po hodině se do toho obuli mladíci od Toro Rosso a Verstappen, i přes viditelné potíže v zatáčce 12, umožnil časoměřičům "stisknout" v cílové rovince stopky - 1:51,741. Prakticky bezprostředně po něm projel cílem Sainz jr. časem na tisícnu vteřiny stejným, jen s dvěma sekundami odsupu. Pak už se přidávali další odvážlivci. Mezi nimi čněli piloti Williamsu, kteří s ohledem na lehce klesající intenzitu z nebe padající vláhy zkusili pneumatiky Intermediate, ale ukázalo se, že v této chvíli to ještě nebyla ta správná volba (Bottas 1:55,761, Massa 1:53,097).
Zhruba dvacet minut před koncem tréninku byla asi dešťová clona nejslabší, okamžitě toho využili opět u Toro Rosso a Vettel (ten na mokré směsi zaostával výkonem 1:51,773 a 1:51,270). Druhý čas byl pořád o něco málo horší než Rosbergův, proto vsadil Němec na zeleně označenou směs, ale na krajana v Mercedesu nestačil. Zato nastupující generace se předvedla v plné parádě a Sainz šel překvapivě, ale zaslouženě do čela. Vzápětí se do jeho závětří dostal Kvjat - a bylo po zkouškách. Déšť opět zhoustl, na intermediate to bylo stále nebezpečnější, takže Hamilton, který vsadil na vyjetí v samotném závěru a musel nazout pneu do mokra, zůstal v poli poražených. Nedařilo se ani Räikkönenovi, který ve snaze vyzkoušet si "zelené" pneumatiky těsně před šachovnicovou vlajkou opustil dráhu v první zatáčce.
Štěstí měl Massa, jenž projel štěrkovou zónou těsně před přemostěním trati, ve Spoon vyjeli Nasr, Verstappen, Räikkönen, Ericsson, další problémy měl Bottas ve čtvrté zatáčce a 130R - to vše v jednom kole. V závěru déšť houstl, takže se dá těžko předvídat, jak bude vypadat druhé tréninkové klání. Ostatně Ricciardo, Maldonado a Palmer (pod dohledem otce) tradičně nahradivší v prvním tréninku Grosjeana, absolvovali jediné kolo, ostatní z těch, co neměli žádný měřený čas, na tom nebyli o moc lépe.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.