Po odhodlaných prohlášeních, potížích, bojem s počasím, dobrými výkony i vlastními chybami nastává pro startovní pole první důležitý okamžik závodního víkendu. Jak už bylo zveřejněno v nejednom předzávodním prohlášení, umístění na startovním roštu má v Rakousku hodně velký význam. První řadu z loňského roku obhajuje stáj Williams.
S ohledem na technické problémy přinášíme zpravodajství z kvalifikace až se zpožděním. Velice se omlouváme.
Piloti si na Spielbergu mohli vyzkoušet prakticky všechny formy počasí, ostatně to se v této lokalitě často dokáže rapidně změnit během několika minut. Jisté je, že postavení na startovním roštu poznamenají i dodatečné penalizace. Po předchozích třech trénincích se nejčastěji klade otázka, zda Vettel po dvou dílčích úspěších dokáže rozetnout souvislou řadu nejlepších tréninkových časů Mercedesu. Což ovšem neznamená, že nemůže překvapit i někdo jiný.
Ještě než se vozy vydají na trať bylo zveřejněno pokárání pro Vettela a Hülkenberga, kteří podobně jako Daniil Kvjat v pátek nerespektovali bílou čáru v zatáčce 8 před nájezdem do boxů (více o potrestání Kvjata zde).
Do kvalifikace vyrazíme za teploty 12°C, trať má 21°C a vlhkost vzduchu se zastavila na 71 %. A když jsme u těch procent, možnost deště je predikována na 30 %.
1. část kvalifikace: Osychající trať umožnila pilotům, aby si v počátku tohoto úseku vyzkoušeli jízdu na zeleně označených pneumatikách. Časy se po několika desítkách vteřin pohybovaly kolem hranice 1:21,0. Bylo ale evidentní, že dříve nebo později dojde k hromadnému přezouvání. Vyčkávalo se, kdo na sebe vezme úlohu pokusného králíka, nakonec to byl Felipe Nasr, jehož první čas na červených pneu díky dvěma problematickým chvílím uprostřed a v samém závěru okruhu dospěl jen na hodnotu 1:20,344. Těch výletů za hranice trati nebylo vůbec málo, nejčastěji se tak dělo v první zatáčce po startu, poté mezi dvěma posledními zatáčkami. Will Stevens dokonce vycestoval do kačírku, ale podařilo se mu vrátit na trať, i když setrval na pozicích pro Manor obvyklých.
Kromě Williamsu, který si dovolil intermezzo na žluté směsi, nastoupili do závěru kvalifikace všichni na superměkkých pneu, časy se měnily doslova každou vteřinou, nakonec černého Petra překvapivě kromě dalších vytáhl Kimi Räikkönen, který svému "úspěchu" nemohl uvěřit.
První částí tedy neprošli: Stevens, Merhi, Räikkönen, Pérez a Button.
2. část kvalifikace: Piloti na nic nečekali a vyrazili na trať, která místy ještě nesla stopy zbytků deště, ale časy se dařilo tlačit k hranici 1:10.0. Základní čas Carlose Sainze jr. 1:16,366 byl opravdu jen overturou, pak už se do čela na delší dobu prosadil Nico Hülkenberg (1:10,207). Pořadí se hodně měnilo, Rosberg jako první prolomil hranici 1:10,0 a postoupil do čela časem 1:09,588. Velmi dramatický byl interní duel Williamsu - posuďte sami: Bottas 1:10,781 - Massa 1:10,771.
Po sedmi minutách došlo ke klidu před závěrečnou bouří - ke slovu se dostal konečně i Vettel, který první část tohoto úseku strávil v boxech. Při svém výjezdu ale bez problémů poskočil do čela a příliš ho nemrzel ani fakt, že ho postupně překonali oba piloti Mercedesu. Dobré pozice neudrželi Sainz a Maldonado, další šance ztratil výjezdem mimo trať Ricciardo, podobné problémy v poslední zatáčce naštěstí nezbrzdily Grosjeana.
Dále nepostupují: Maldonado, Ericsson, Sainz jr., Ricciardo a Alonso.
3. část kvalifikace:
Teplota trati poněkud povylezla, pro poslední část kvalifikace se zastavila na 23°C. Rosberg byl první, kdo se vydal na trať a za ním celá smečka vozů, s výjimkou Grosjeana a Verstappena. Trojice Nasr, Kvjat a Hülkenberg si ještě ponechala pneumatiky z předchozí části kvalifikace. Měřítko nastavil právě Rosberg, jehož čas 1:08,850 byl rychlejší než loňský Massův výkon znamenající vítězství v kvalifikaci. Hamilton mu nestačil (1:09,225), ale v druhých pokusech si průběžné žezlo krále tréninku vzal do svých rukou - 1:08,455. Rosberg přes veškerou snahu ztrácel dalším výborným časem 0,2 vteřiny. Pod hranici 1:09,0 se nedostal nikdo jiný, nejblíž jí byl Vettel časem 1:09,118.
Čtyři minuty před koncem vyrazili piloti na trať podruhé, vedeni Felipe Massou - až na Grosjeana, který do rozhodujícího boje o pozice vůbec nevyjel. Massa se přiblížil pouze Vettelovi, ale pozornost se soustředila především na trojici Hamilton, Rosberg a Vettel. Vzápětí se ukázalo, jak ošidné je vyčkávat až do posledních chvil tréninku. Vettel se sice dostal pod hranici 1:09,0, ale času dosáhl zároveň se šachovnicovou vlajkou. A v tu chvíli netušil, že měl obrovskou šanci - Hamilton totiž nezvládl ideálně nájezd do první zatáčky a skončil mimo trať. V té chvíli už Rosberg zajel své maximum v prvním a celkové v druhém sektoru, ale pastí se pro něj stala poslední zatáčka. Lehké vyjetí ze stopy a špatný nájezd ho nasměrovaly proti ochranné zdi, naštěstí Němec se zastavil v kačírku před bariérou.
Dalo by se tedy říci - nic nového pod sluncem. Hamilton se dokonce ve svém nejrychlejším kole nevyvaroval drobným zaváháním. Závod se proto dá - také s ohledem na možné proměny počasí - považovat za otevřený.
Pochopitelně se startovní rošt ještě poněkud promíchá díky penalizacím, ale čelo se nakonec zformovalo podle očekávaných predikcí.
Analýzu sektorů a grafiku startovního roštu najdete zde a zde!
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.