Po odhodlaných prohlášeních, potížích, bojem s počasím, dobrými výkony i vlastními chybami nastává pro startovní pole první důležitý okamžik závodního víkendu. Jak už bylo zveřejněno v nejednom předzávodním prohlášení, umístění na startovním roštu má v Rakousku hodně velký význam. První řadu z loňského roku obhajuje stáj Williams.
S ohledem na technické problémy přinášíme zpravodajství z kvalifikace až se zpožděním. Velice se omlouváme.
Piloti si na Spielbergu mohli vyzkoušet prakticky všechny formy počasí, ostatně to se v této lokalitě často dokáže rapidně změnit během několika minut. Jisté je, že postavení na startovním roštu poznamenají i dodatečné penalizace. Po předchozích třech trénincích se nejčastěji klade otázka, zda Vettel po dvou dílčích úspěších dokáže rozetnout souvislou řadu nejlepších tréninkových časů Mercedesu. Což ovšem neznamená, že nemůže překvapit i někdo jiný.
Ještě než se vozy vydají na trať bylo zveřejněno pokárání pro Vettela a Hülkenberga, kteří podobně jako Daniil Kvjat v pátek nerespektovali bílou čáru v zatáčce 8 před nájezdem do boxů (více o potrestání Kvjata zde).
Do kvalifikace vyrazíme za teploty 12°C, trať má 21°C a vlhkost vzduchu se zastavila na 71 %. A když jsme u těch procent, možnost deště je predikována na 30 %.
1. část kvalifikace: Osychající trať umožnila pilotům, aby si v počátku tohoto úseku vyzkoušeli jízdu na zeleně označených pneumatikách. Časy se po několika desítkách vteřin pohybovaly kolem hranice 1:21,0. Bylo ale evidentní, že dříve nebo později dojde k hromadnému přezouvání. Vyčkávalo se, kdo na sebe vezme úlohu pokusného králíka, nakonec to byl Felipe Nasr, jehož první čas na červených pneu díky dvěma problematickým chvílím uprostřed a v samém závěru okruhu dospěl jen na hodnotu 1:20,344. Těch výletů za hranice trati nebylo vůbec málo, nejčastěji se tak dělo v první zatáčce po startu, poté mezi dvěma posledními zatáčkami. Will Stevens dokonce vycestoval do kačírku, ale podařilo se mu vrátit na trať, i když setrval na pozicích pro Manor obvyklých.
Kromě Williamsu, který si dovolil intermezzo na žluté směsi, nastoupili do závěru kvalifikace všichni na superměkkých pneu, časy se měnily doslova každou vteřinou, nakonec černého Petra překvapivě kromě dalších vytáhl Kimi Räikkönen, který svému "úspěchu" nemohl uvěřit.
První částí tedy neprošli: Stevens, Merhi, Räikkönen, Pérez a Button.
2. část kvalifikace: Piloti na nic nečekali a vyrazili na trať, která místy ještě nesla stopy zbytků deště, ale časy se dařilo tlačit k hranici 1:10.0. Základní čas Carlose Sainze jr. 1:16,366 byl opravdu jen overturou, pak už se do čela na delší dobu prosadil Nico Hülkenberg (1:10,207). Pořadí se hodně měnilo, Rosberg jako první prolomil hranici 1:10,0 a postoupil do čela časem 1:09,588. Velmi dramatický byl interní duel Williamsu - posuďte sami: Bottas 1:10,781 - Massa 1:10,771.
Po sedmi minutách došlo ke klidu před závěrečnou bouří - ke slovu se dostal konečně i Vettel, který první část tohoto úseku strávil v boxech. Při svém výjezdu ale bez problémů poskočil do čela a příliš ho nemrzel ani fakt, že ho postupně překonali oba piloti Mercedesu. Dobré pozice neudrželi Sainz a Maldonado, další šance ztratil výjezdem mimo trať Ricciardo, podobné problémy v poslední zatáčce naštěstí nezbrzdily Grosjeana.
Dále nepostupují: Maldonado, Ericsson, Sainz jr., Ricciardo a Alonso.
3. část kvalifikace:
Teplota trati poněkud povylezla, pro poslední část kvalifikace se zastavila na 23°C. Rosberg byl první, kdo se vydal na trať a za ním celá smečka vozů, s výjimkou Grosjeana a Verstappena. Trojice Nasr, Kvjat a Hülkenberg si ještě ponechala pneumatiky z předchozí části kvalifikace. Měřítko nastavil právě Rosberg, jehož čas 1:08,850 byl rychlejší než loňský Massův výkon znamenající vítězství v kvalifikaci. Hamilton mu nestačil (1:09,225), ale v druhých pokusech si průběžné žezlo krále tréninku vzal do svých rukou - 1:08,455. Rosberg přes veškerou snahu ztrácel dalším výborným časem 0,2 vteřiny. Pod hranici 1:09,0 se nedostal nikdo jiný, nejblíž jí byl Vettel časem 1:09,118.
Čtyři minuty před koncem vyrazili piloti na trať podruhé, vedeni Felipe Massou - až na Grosjeana, který do rozhodujícího boje o pozice vůbec nevyjel. Massa se přiblížil pouze Vettelovi, ale pozornost se soustředila především na trojici Hamilton, Rosberg a Vettel. Vzápětí se ukázalo, jak ošidné je vyčkávat až do posledních chvil tréninku. Vettel se sice dostal pod hranici 1:09,0, ale času dosáhl zároveň se šachovnicovou vlajkou. A v tu chvíli netušil, že měl obrovskou šanci - Hamilton totiž nezvládl ideálně nájezd do první zatáčky a skončil mimo trať. V té chvíli už Rosberg zajel své maximum v prvním a celkové v druhém sektoru, ale pastí se pro něj stala poslední zatáčka. Lehké vyjetí ze stopy a špatný nájezd ho nasměrovaly proti ochranné zdi, naštěstí Němec se zastavil v kačírku před bariérou.
Dalo by se tedy říci - nic nového pod sluncem. Hamilton se dokonce ve svém nejrychlejším kole nevyvaroval drobným zaváháním. Závod se proto dá - také s ohledem na možné proměny počasí - považovat za otevřený.
Pochopitelně se startovní rošt ještě poněkud promíchá díky penalizacím, ale čelo se nakonec zformovalo podle očekávaných predikcí.
Analýzu sektorů a grafiku startovního roštu najdete zde a zde!
Franz Tost označil Aston Martin za tým s velkým potenciálem do budoucna díky příchodu Adriana Neweyho, Andyho Cowella a blížící se spolupráci s Hondou.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.