Po odhodlaných prohlášeních, potížích, bojem s počasím, dobrými výkony i vlastními chybami nastává pro startovní pole první důležitý okamžik závodního víkendu. Jak už bylo zveřejněno v nejednom předzávodním prohlášení, umístění na startovním roštu má v Rakousku hodně velký význam. První řadu z loňského roku obhajuje stáj Williams.
S ohledem na technické problémy přinášíme zpravodajství z kvalifikace až se zpožděním. Velice se omlouváme.
Piloti si na Spielbergu mohli vyzkoušet prakticky všechny formy počasí, ostatně to se v této lokalitě často dokáže rapidně změnit během několika minut. Jisté je, že postavení na startovním roštu poznamenají i dodatečné penalizace. Po předchozích třech trénincích se nejčastěji klade otázka, zda Vettel po dvou dílčích úspěších dokáže rozetnout souvislou řadu nejlepších tréninkových časů Mercedesu. Což ovšem neznamená, že nemůže překvapit i někdo jiný.
Ještě než se vozy vydají na trať bylo zveřejněno pokárání pro Vettela a Hülkenberga, kteří podobně jako Daniil Kvjat v pátek nerespektovali bílou čáru v zatáčce 8 před nájezdem do boxů (více o potrestání Kvjata zde).
Do kvalifikace vyrazíme za teploty 12°C, trať má 21°C a vlhkost vzduchu se zastavila na 71 %. A když jsme u těch procent, možnost deště je predikována na 30 %.
1. část kvalifikace: Osychající trať umožnila pilotům, aby si v počátku tohoto úseku vyzkoušeli jízdu na zeleně označených pneumatikách. Časy se po několika desítkách vteřin pohybovaly kolem hranice 1:21,0. Bylo ale evidentní, že dříve nebo později dojde k hromadnému přezouvání. Vyčkávalo se, kdo na sebe vezme úlohu pokusného králíka, nakonec to byl Felipe Nasr, jehož první čas na červených pneu díky dvěma problematickým chvílím uprostřed a v samém závěru okruhu dospěl jen na hodnotu 1:20,344. Těch výletů za hranice trati nebylo vůbec málo, nejčastěji se tak dělo v první zatáčce po startu, poté mezi dvěma posledními zatáčkami. Will Stevens dokonce vycestoval do kačírku, ale podařilo se mu vrátit na trať, i když setrval na pozicích pro Manor obvyklých.
Kromě Williamsu, který si dovolil intermezzo na žluté směsi, nastoupili do závěru kvalifikace všichni na superměkkých pneu, časy se měnily doslova každou vteřinou, nakonec černého Petra překvapivě kromě dalších vytáhl Kimi Räikkönen, který svému "úspěchu" nemohl uvěřit.
První částí tedy neprošli: Stevens, Merhi, Räikkönen, Pérez a Button.
2. část kvalifikace: Piloti na nic nečekali a vyrazili na trať, která místy ještě nesla stopy zbytků deště, ale časy se dařilo tlačit k hranici 1:10.0. Základní čas Carlose Sainze jr. 1:16,366 byl opravdu jen overturou, pak už se do čela na delší dobu prosadil Nico Hülkenberg (1:10,207). Pořadí se hodně měnilo, Rosberg jako první prolomil hranici 1:10,0 a postoupil do čela časem 1:09,588. Velmi dramatický byl interní duel Williamsu - posuďte sami: Bottas 1:10,781 - Massa 1:10,771.
Po sedmi minutách došlo ke klidu před závěrečnou bouří - ke slovu se dostal konečně i Vettel, který první část tohoto úseku strávil v boxech. Při svém výjezdu ale bez problémů poskočil do čela a příliš ho nemrzel ani fakt, že ho postupně překonali oba piloti Mercedesu. Dobré pozice neudrželi Sainz a Maldonado, další šance ztratil výjezdem mimo trať Ricciardo, podobné problémy v poslední zatáčce naštěstí nezbrzdily Grosjeana.
Dále nepostupují: Maldonado, Ericsson, Sainz jr., Ricciardo a Alonso.
3. část kvalifikace:
Teplota trati poněkud povylezla, pro poslední část kvalifikace se zastavila na 23°C. Rosberg byl první, kdo se vydal na trať a za ním celá smečka vozů, s výjimkou Grosjeana a Verstappena. Trojice Nasr, Kvjat a Hülkenberg si ještě ponechala pneumatiky z předchozí části kvalifikace. Měřítko nastavil právě Rosberg, jehož čas 1:08,850 byl rychlejší než loňský Massův výkon znamenající vítězství v kvalifikaci. Hamilton mu nestačil (1:09,225), ale v druhých pokusech si průběžné žezlo krále tréninku vzal do svých rukou - 1:08,455. Rosberg přes veškerou snahu ztrácel dalším výborným časem 0,2 vteřiny. Pod hranici 1:09,0 se nedostal nikdo jiný, nejblíž jí byl Vettel časem 1:09,118.
Čtyři minuty před koncem vyrazili piloti na trať podruhé, vedeni Felipe Massou - až na Grosjeana, který do rozhodujícího boje o pozice vůbec nevyjel. Massa se přiblížil pouze Vettelovi, ale pozornost se soustředila především na trojici Hamilton, Rosberg a Vettel. Vzápětí se ukázalo, jak ošidné je vyčkávat až do posledních chvil tréninku. Vettel se sice dostal pod hranici 1:09,0, ale času dosáhl zároveň se šachovnicovou vlajkou. A v tu chvíli netušil, že měl obrovskou šanci - Hamilton totiž nezvládl ideálně nájezd do první zatáčky a skončil mimo trať. V té chvíli už Rosberg zajel své maximum v prvním a celkové v druhém sektoru, ale pastí se pro něj stala poslední zatáčka. Lehké vyjetí ze stopy a špatný nájezd ho nasměrovaly proti ochranné zdi, naštěstí Němec se zastavil v kačírku před bariérou.
Dalo by se tedy říci - nic nového pod sluncem. Hamilton se dokonce ve svém nejrychlejším kole nevyvaroval drobným zaváháním. Závod se proto dá - také s ohledem na možné proměny počasí - považovat za otevřený.
Pochopitelně se startovní rošt ještě poněkud promíchá díky penalizacím, ale čelo se nakonec zformovalo podle očekávaných predikcí.
Analýzu sektorů a grafiku startovního roštu najdete zde a zde!
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.