Teoretické naděje sice ještě existují, ale příznivci formule 1 už mají o letošním šampionovi jasno. Zázraky se možná dějí, ale většinou jen ve filmech nebo při financování politických stran prostřednictvím důchodců. A předpokládat, že by se opakoval rok 1976 nebo 1982, kdy největší adepti na mistrovský titul přišli o šanci díky fatálním nehodám, to v dnešní době není také nejpravděpodobnější. I proto se už svět F1 zaměřuje jiným směrem – buď do hloubi startovního pole nebo vyhlíží rok příští.
Korejský závod se jel v době, kdy do kin vtrhl dlouho očekávaný opus RUSH (Rivalové). Přibližovat ho jistě netřeba – jednak jsme o něm podrobně informovali, o snímku režiséra Howarda psalo i mnoho dalších internetových portálů, kde se horečně debatovalo, hodnotilo a uvádělo na pravou míru. A to nejen u nás, ale i v zemích motorismu zaslíbených, jako je Velká Británie, Francie, Německo či Itálie. Rivaly připomínám proto, že v roce 1976, v němž se jeho převážná část odehrává, se jel v Asii jediný (tehdy premiérový) závod. Po jednom přidala Jižní Amerika a Afrika, tři severoamerická oblast. Deset jsme jich viděli v Evropě. Nejsem určitě sám, kdo v té době nadšeně čekal na hodinové záznamy kolem desáté večer, skřípal zuby, když zfamfrněl celou rodinu k předčasnému návratu z nedělního pobytu na chatě kvůli přenosu rakouské Grand Prix, a pak se dozvěděl, že kvůli neadekvátním požadavkům bylo vysílání zrušeno. Doba pokročila, dnes máme každé zastavení F1 naservírováno jak na zlatém tácu, ale důvěrně známá evropská místa se svými jedinečnými zákoutími mizí a jsou nahrazována technicky snad dokonalými, ale neskonale monotónními „tilkeringy“. Dávno zmizelo v prachu zapomnění Švédsko, F1 už nehltá písek v holandském Zandvoortu, ten tam je klasický Zeltweg a jedna z tradičních zemí motorismu Francie má také Černého Petra ve svém vějíři karet. Místo toho se můžeme kochat osmi asijskými závody, z nichž minimálně tři jsou jako pořadatelé Grand Prix diskutabilní. Chápu, že F1 je především byznys, důležitý pro obchodníky s tučnými částkami na kontech a kdovíkde ještě, k němuž se vypočítavě přitulí i něco celebrit, které tento cirkus zneužívají k pochybnému zviditelnění a ještě neváhají trousit různá moudra. Budiž, svět je takový a fanoušci to prostě musí trpět. Ale když se člověk zadíval v korejském závodě o kousek dál než na závodní trať, musel si nutně položit otázku, jak takový závod F1 samotné prospěje. Tribuny ani ne poloprázdné, ale víceméně prázdné, okolí samotné dráhy připomíná výstavbu socialistického sídliště, takže pořadatelé a Ecclestone ruku v ruce asi vzývaly všechny motoristické bohy, aby se něco semlelo nebo začalo pršet. Ačkoliv závod sám o sobě byl v některých pasážích oproti jiným koukatelný a přitáhl několika boji o pozice, v nichž tentokrát DRS nehrálo hlavní roli, diváky blíž k obrazovce, jako celek ho lze hodnotit jako propadák a vůbec není divu, že nad Veongamem visí nikoli Damoklův meč, ale přímo mračno podobných zbraní a drží ještě něco tenčího než pověstný vlásek.
Rozebírat příčiny tohoto stavu není třeba, kdo formuli 1 sleduje delší dobu, ví o nich své. Dostali bychom se k diskutabilnímu tématu „tabákové koncerny“ a stejně bychom nikam nedospěli. Pokud ale přeneseme těžiště debaty na ryze sportovní stránku, narazíme na další, v minulosti nikoli neznámý problém. Mimochodem zaznívající velice okrajově i ve zmíněných Rivalech. Ta potíž se nazývá „dlouhodobě přílišná převaha jednoho a totéž pilota“. V roce 1976 jsem četl vážně míněnou studii o tom, že Laudova nehoda byla dílem komplotu „formulové mafie“, která si nepřála opakovaná vítězství rakouského génia. Jenže podobná nadvláda se opakovala v případě McLarenu, Schumachera, Alonsa a nyní Red Bullu. Lhostejno zda vyhrávali a vyhrávají těsně nebo s rozdílem mnoha koňských délek. Číst neustále jedno a totéž jméno v čele nudí, ačkoliv bychom spíše měli obdivovat výdrž a kvalitu, jíž si dotyčný dokáže po dlouhou dobu udržet, a pak i touhu a chuť neustále sbírat další a další vavříny. Vždyť kolik známe z různých sportů případů, kdy někdo získá určitý triumf, někdy i náhodně či shodou okolností, a hned slavnostně oznamuje pochybné argumenty o dosažení cíle a tím pádem ztrátu motivace. Vettel má touhu vítězit i nadále a snad i lámat rekordy, ačkoliv už se několikrát nechal slyšet, že na ně v žádném případě nemyslí. Proto mu lze jen těžko něco vyčítat. Nebo snad můžeme požadovat po Adrianu Neweym, aby si dal rok oddechu, vytvořil nějakého průměrného „chcípáčka“ a dal šanci ostatním? Spíš mě zaráží stále opakovaná fráze, s níž týmy nemající Red Bull ani na dohled vyrukují vždy kolem poloviny sezóny: „Letošní rok už vypouštíme a o to intenzivněji se vrhneme na ten příští, abychom Vettelovi a jeho okřídlenému rudému býku dali zabrat!“ Nevyhlašují to všechny stáje, ale výsledek je de facto stejný, ať ve dvou třetinách či na samotném konci nakonec stejně může šampion dávat na odiv nesmrtelné Red Bull gives you wings.
Je to tedy v pořádku, když někdo umí, ať vyhrává. Ale znovu se vraťme k nekonečným úspěšným šňůrám a narazíme na to, o čem se nyní mluví stále častěji a hlasitěji – formule 1 se díky takovému průběhu stává nezajímavá. Že se na ní nechodí v asijských destinacích, kde byla zpočátku snad dobrým rozptýlením a atrakcí a zájem postupně upadá (někde i díky konfliktům, jež by činily F1 velice špatnou reklamu), to je prostě riziko podnikání, ale že už se nespokojeně reptá v přežívajících baštách motorismu, je na pováženou. Dá se pak pochopit, že se chytá kdejaké pomocné stéblo v podobě značně kontroverzních úprav, které z kategorie, mající stát na samém vrcholku motosportu, udělá něco jako druhdy populární československou formuli Škoda. Je samozřejmě předčasné hodnotit, jak zejména omezení motorů dopadne, ale člověk se neubrání nostalgickému zamáčknutí slzy v oku, když si přečte v historii ony zmínky o dunivě burácejících, řezavě řvoucích či halasně vřeštících osmi, deseti, dvanácti či dokonce šestnáctiválcích. „To všechno vodnés čas,“ pěje v jedné písni Waldemar Matuška a doba nám velí hledět dopředu. Jenže ona neodbytná otázka se stále vrací, je vždy všechno nové zároveň dobré?
Měl bych se více věnovat korejskému závodu a vyzdvihovat jeho klady. Už jste si mohli přečíst, že byl rozhodně dramatičtější, i když nakonec většina soubojů změny v pořadí nepřinesla. Určitě byl největším hrdinou dne Nico Hülkenberg, jehož jízda byla skvělým průsečíkem jezdeckého umu a chladné nervové soustavy. Projděte se historií a zkuste si vybavit, kdo dokázal obdobně odolávat soustředěnému náporu. Nebudu vás zatěžovat záplavou případů a napíšu první dva, které mě napadly – Gilles Villeneuve ve Španělsku 1981 a Thierry Boutsen v Maďarsku 1990. Oba dokázali odolat tlakům soupeřů a v těsném odstupu dokonce vyhrát. To se Nicovi v Koreji nepodařilo, ale jeho výsledek byl dozajista stejně sladký jako nějaký ten vavřín. Dvakrát jsme se mohli opět po okruhu projet s Berndem Mayländerem, přičemž asi ani on sám nečekal, že bude muset tak rychle opakovaně zamířit na svou nedotknutelnou pozici. Na rozdíl od GP Anglie bych však tentokrát Pirelli z nějakého zanedbání neobviňoval, neboť co provedl Pérez v první zatáčce při brzdění, to mohla pneumatika na určitém stupni opotřebení opravdu jen těžko přežít. Ovšem co provedli korejští pořadatelé při požáru Webberova vozidla, to v novodobější historii F1 nemá obdoby. Jistě že se v minulosti stalo, že po trati jela sanitka, požární vozidlo, prostě onen cizí předmět, ale jeho vyslání na trať v Koreji už bylo evidentně per post a zbytečné riziko nejspíš podtrhlo stoličku pod ambicemi této země se nadále podílet na výnosné podívané. A dodejme, že právem.
Těžko předpokládat, že v Japonsku uvidíme diametrální rozdíl – sice se tvrdí, jak se bude bojovat o další příčky, ale nejeden pilot už v minulosti řekl, že druhé místo je všechno možné, jen ne zajímavé. Ale dosti pesimismu, toto zamyšlení na podstatě F1 těžko něco změní, ale člověk má někdy potřebu se k dané problematice vyjádřit. Proto věřme, že se ještě ve zbývající části sezóny dočkáme něčeho, co bude stát za časné vstávání či večerní setrvání u obrazovky.
P.S. Aby vše nevyznělo tak negativisticky, můžete se na následujícím odkazu podívat, jak dopadl sraz debatujících z tohoto serveru, který se konal v půlce září na popud Odina5. Jak s oblibou říkali slavní písaři Bouvard a Pecuchet, je to i s obrázky.
http://www.dogpostcards.cz/Sraz_F1_2013.htm
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.