AUSTRÁLIE – ZÁVOD; Šachovnicová vlajka odmávla po 58 dramatických kolech plných předjíždění, soubojů, havárií a změn pořadí pouze sedm monopostů. McLaren prokázal, že je na nový ročník výborně připraven a Ferrari si vypilo kalich hořkosti do dna. GP Austrálie se vydařila i jubilujícímu Williamsu.
Startovní manévr proběhl po dlouhé době poprvé bez kontroly trakce a startovacího systému. Po zhasnutí světel odstartoval velmi dobře Kubica, ale Hamilton si obranným manévrem vedení pohlídal. Massa také startoval lépe než Kovalainen na čisté stopě, ale v první zatáčce dostal smyk a přední částí monopostu atakoval bariéru z pneumatik. Problémy pocházející z kolizí měli Webber, Button a Fisichella. Ital v závodě nepokračoval. Potíže nastaly i v samém závěru startovního pole, kde vzájemně kolidovali Nakajima, Piquet, Davidson. Velmi dobrý start předvedl Barrichello, který se propracoval na 7. místo a Raikkonen, jenž získal během dvou kol osm míst. Z potíží dalších těžil i Sato následován Glockem, jimž patřila 11. a 12. pozice.
Následkem dění na dráze byly vyvěšeny žluté vlajky a povolán bezpečnostní vůz, což znamenalo uzavření boxové uličky. Webber a Button s kulhajícími vozy se museli vydat do dalšího kola. Brzy poté ale vedení závodu posoudilo, že safety car není potřeba a boxy byly otevřeny, čehož mohli využít Massa a Nakajima. Závod vedl se zvětšujícím se náskokem Hamilton, následoval Kubica, Kovalainen, Rosberg, Heidfeld, Trulli, Barrichello, Raikkonen, Coulthard, Alonso, Sato, Glock a další. Nepokračovali už Fisichella, Vettel, Davidson, Button, Webber a Sutil.
První pravidelné zastávky v boxech otevřel Kubica v 15. kole a zařadil se za Raikkonena, ale kdo čekal, že je Hamiltonův McLaren výrazně těžší a bude na dráze déle, byl překvapen. Jen po dvou kolech zajel k mechanikům i Brit. Raikkonen zajížděl konkurenceschopné časy, ale dlouho se nemohl dostat před Hondu Barrichella. Velmi dobře rozjetý závod musel vzdát Trulli s Toyotou. Vzájemný souboj v boxech prohrál Rosberg s Heidfeldem, bojovali o čtvrté místo.
Massa zaútočil v první zatáčce na Coultharda po vnitřní stopě, ale před začátkem zatáčky se nedokázal před Skota dostat. DC zřejmě útok nečekal, navíc mu zatáčka z pozice pravidla prvního vozu patřila. Zatímco Massa po kontaktu v závodě pokračoval, pilot Red Bull se zdemolovaným vozem odstoupil.
Uzavření boxů po výjezdu bezpečnostního vozu zkomplikovalo situaci řadě jezdců, kteří nemohli dotankovat palivo. Raikkonenovi, Heidfeldovi a Alonsovi radili proto závodní inženýři šetřit benzín co nejvíce.
Po restartu v polovině závodu došlo k dramatickému souboji o druhé místo mezi oběma Finy. Raikkonen se sice před McLaren na druhý pokus dostal, ale byl příliš rychlý a musel využít pro návrat na dráhu štěrkové bezpečnostní zóny. Polovina závodu však přinesla pro Ferrari další nepříjemnost, s technickými problémy zastavil Massa.
V závodě tak po polovině vypsaných 58 kol pokračovala jen polovina jezdců. Jedenáctku vedl stále rychlou a klidnou jízdou Hamilton, následoval Kovalainen v druhém McLarenu, dále Heidfeld, Rosberg, Barrichello, Bourdais, Kubica, Alonso, Nakajima, Glock a poslední Raikkonen. Pro úřadujícího šampiona byla nastalá situace velice nepříjemná, neboť musel ještě na svoji první plánovanou zastávku a z tohoto pohledu se zdál nezdařený útok na Kovalainena netaktickou.
Dramatům však rozhodně nebyl konec. Naopak, závod se dostával do varu. Bojující Raikkonen dostihl Glocka a dostal ho pod velký tlak. Zatáčku, ve které měl už dnes jednou problémy, najel příliš zeširoka a při brždění na trávě dostal smyk. Udržel však v chodu motor a vydal se předposlední Toyotu stíhat znovu.
Šestnáct kol před cílem zajel podruhé a naposledy pro palivo a nové pneumatiky vedoucí pilot závodního pole Hamilton, podobně Heidfeld. Glock také bojoval a snažil se získaný náskok ustát až do cíle, ale vyjel v rychlé zatáčce mimo dráhu. Situaci na trávě zvládl, ale přehlédl níže položenou obslužnou komunikaci, která ho katapultovala vysoko do vzduchu. Po nárazu na zem sice se štěstím minul bariéru, ale se zdemolovaným vozem se pokračovat nedalo. Po chvíli, s pomocí komisařů a šokem odešel po svých do bezpečí.
Na dráhu vyjel znovu bezpečnostní vůz. Stalo se tak však ve chvíli, kdy byl mechaniky obsluhován Barrichello. Po chybě muže s lízátkem strhl tankovací zařízení i s obsluhou. Těsně před restartem na sebe upozornil znovu Nakajima, jenž najel zezadu do Kubicy. Polák musel po startu z druhého místa nevlastním přičiněním odstoupit, Japonec si nechal nasadit třetí přední křídlo a pokračoval. Barrichello byl penalizován ve svém 250. závodě za to, že opustil pitlane na červená světla 10 vteřinami, které mu nadějně rozjetý závod výrazně poškodily.
V čele byl stále Hamilton, následoval Heidfeld, Rosberg, Bourdais, Alonso, Kovalainen, Raikkonen, Barrichello a Nakajima. Pět kol před cílem vyústil dnešní Raikkonenův osud v odstoupení pro technické problémy. V té chvíli bylo jasné, že kdo dojede, bude bodovat. O páté místo sváděli tvrdý souboj hned tři jezdci. Bourdais ukázal, že v závodě nemá s rychlostí problémy a úspěšně vzdoroval duu Alonso – Kovalainen. Španěl se soustředil na obranu, což hrálo do karet Francouzovi, bohužel Ferrari mělo dnes černý den. Po odstoupení obou továrních vozů neměl do cíle dojet ani jejich motor, který pohání právě monopost Toro Rosso. Přestože se kolo před cílem dostal Kovalainen před Alonsa, na cílové rovince do posledního kola zvolnil a dvojnásobný šampion ho znovu předjel.
Cílová vlajka přinesla radost všem fanouškům McLarenu a Lewise Hamiltona, jenž vykročil za titulem nejlépe. Bude i letos platit, že kdo vyhraje v Austrálii, bude slavit na konci roku titul mistra světa? Druhý dojel Heidfeld, třetí Rosberg a vystoupil na stupně vítězů při 500. stém závodě týmu Williams. Následoval vytrvalý a bojující Alonso. Kovalainen sekundoval vedoucímu Hamiltonovi a chvíli to vypadalo na double, jiná strategie a dva výjezdy safety car, však poslaly Fina mimo stupně vítězů. Podobně dopadl před svým odstoupením i Kubica. Poslední body získali Barrichello, Nakajima a ještě klasifikovaný Bourdais.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.