AUSTRÁLIE – ZÁVOD; Šachovnicová vlajka odmávla po 58 dramatických kolech plných předjíždění, soubojů, havárií a změn pořadí pouze sedm monopostů. McLaren prokázal, že je na nový ročník výborně připraven a Ferrari si vypilo kalich hořkosti do dna. GP Austrálie se vydařila i jubilujícímu Williamsu.
Startovní manévr proběhl po dlouhé době poprvé bez kontroly trakce a startovacího systému. Po zhasnutí světel odstartoval velmi dobře Kubica, ale Hamilton si obranným manévrem vedení pohlídal. Massa také startoval lépe než Kovalainen na čisté stopě, ale v první zatáčce dostal smyk a přední částí monopostu atakoval bariéru z pneumatik. Problémy pocházející z kolizí měli Webber, Button a Fisichella. Ital v závodě nepokračoval. Potíže nastaly i v samém závěru startovního pole, kde vzájemně kolidovali Nakajima, Piquet, Davidson. Velmi dobrý start předvedl Barrichello, který se propracoval na 7. místo a Raikkonen, jenž získal během dvou kol osm míst. Z potíží dalších těžil i Sato následován Glockem, jimž patřila 11. a 12. pozice.
Následkem dění na dráze byly vyvěšeny žluté vlajky a povolán bezpečnostní vůz, což znamenalo uzavření boxové uličky. Webber a Button s kulhajícími vozy se museli vydat do dalšího kola. Brzy poté ale vedení závodu posoudilo, že safety car není potřeba a boxy byly otevřeny, čehož mohli využít Massa a Nakajima. Závod vedl se zvětšujícím se náskokem Hamilton, následoval Kubica, Kovalainen, Rosberg, Heidfeld, Trulli, Barrichello, Raikkonen, Coulthard, Alonso, Sato, Glock a další. Nepokračovali už Fisichella, Vettel, Davidson, Button, Webber a Sutil.
První pravidelné zastávky v boxech otevřel Kubica v 15. kole a zařadil se za Raikkonena, ale kdo čekal, že je Hamiltonův McLaren výrazně těžší a bude na dráze déle, byl překvapen. Jen po dvou kolech zajel k mechanikům i Brit. Raikkonen zajížděl konkurenceschopné časy, ale dlouho se nemohl dostat před Hondu Barrichella. Velmi dobře rozjetý závod musel vzdát Trulli s Toyotou. Vzájemný souboj v boxech prohrál Rosberg s Heidfeldem, bojovali o čtvrté místo.
Massa zaútočil v první zatáčce na Coultharda po vnitřní stopě, ale před začátkem zatáčky se nedokázal před Skota dostat. DC zřejmě útok nečekal, navíc mu zatáčka z pozice pravidla prvního vozu patřila. Zatímco Massa po kontaktu v závodě pokračoval, pilot Red Bull se zdemolovaným vozem odstoupil.
Uzavření boxů po výjezdu bezpečnostního vozu zkomplikovalo situaci řadě jezdců, kteří nemohli dotankovat palivo. Raikkonenovi, Heidfeldovi a Alonsovi radili proto závodní inženýři šetřit benzín co nejvíce.
Po restartu v polovině závodu došlo k dramatickému souboji o druhé místo mezi oběma Finy. Raikkonen se sice před McLaren na druhý pokus dostal, ale byl příliš rychlý a musel využít pro návrat na dráhu štěrkové bezpečnostní zóny. Polovina závodu však přinesla pro Ferrari další nepříjemnost, s technickými problémy zastavil Massa.
V závodě tak po polovině vypsaných 58 kol pokračovala jen polovina jezdců. Jedenáctku vedl stále rychlou a klidnou jízdou Hamilton, následoval Kovalainen v druhém McLarenu, dále Heidfeld, Rosberg, Barrichello, Bourdais, Kubica, Alonso, Nakajima, Glock a poslední Raikkonen. Pro úřadujícího šampiona byla nastalá situace velice nepříjemná, neboť musel ještě na svoji první plánovanou zastávku a z tohoto pohledu se zdál nezdařený útok na Kovalainena netaktickou.
Dramatům však rozhodně nebyl konec. Naopak, závod se dostával do varu. Bojující Raikkonen dostihl Glocka a dostal ho pod velký tlak. Zatáčku, ve které měl už dnes jednou problémy, najel příliš zeširoka a při brždění na trávě dostal smyk. Udržel však v chodu motor a vydal se předposlední Toyotu stíhat znovu.
Šestnáct kol před cílem zajel podruhé a naposledy pro palivo a nové pneumatiky vedoucí pilot závodního pole Hamilton, podobně Heidfeld. Glock také bojoval a snažil se získaný náskok ustát až do cíle, ale vyjel v rychlé zatáčce mimo dráhu. Situaci na trávě zvládl, ale přehlédl níže položenou obslužnou komunikaci, která ho katapultovala vysoko do vzduchu. Po nárazu na zem sice se štěstím minul bariéru, ale se zdemolovaným vozem se pokračovat nedalo. Po chvíli, s pomocí komisařů a šokem odešel po svých do bezpečí.
Na dráhu vyjel znovu bezpečnostní vůz. Stalo se tak však ve chvíli, kdy byl mechaniky obsluhován Barrichello. Po chybě muže s lízátkem strhl tankovací zařízení i s obsluhou. Těsně před restartem na sebe upozornil znovu Nakajima, jenž najel zezadu do Kubicy. Polák musel po startu z druhého místa nevlastním přičiněním odstoupit, Japonec si nechal nasadit třetí přední křídlo a pokračoval. Barrichello byl penalizován ve svém 250. závodě za to, že opustil pitlane na červená světla 10 vteřinami, které mu nadějně rozjetý závod výrazně poškodily.
V čele byl stále Hamilton, následoval Heidfeld, Rosberg, Bourdais, Alonso, Kovalainen, Raikkonen, Barrichello a Nakajima. Pět kol před cílem vyústil dnešní Raikkonenův osud v odstoupení pro technické problémy. V té chvíli bylo jasné, že kdo dojede, bude bodovat. O páté místo sváděli tvrdý souboj hned tři jezdci. Bourdais ukázal, že v závodě nemá s rychlostí problémy a úspěšně vzdoroval duu Alonso – Kovalainen. Španěl se soustředil na obranu, což hrálo do karet Francouzovi, bohužel Ferrari mělo dnes černý den. Po odstoupení obou továrních vozů neměl do cíle dojet ani jejich motor, který pohání právě monopost Toro Rosso. Přestože se kolo před cílem dostal Kovalainen před Alonsa, na cílové rovince do posledního kola zvolnil a dvojnásobný šampion ho znovu předjel.
Cílová vlajka přinesla radost všem fanouškům McLarenu a Lewise Hamiltona, jenž vykročil za titulem nejlépe. Bude i letos platit, že kdo vyhraje v Austrálii, bude slavit na konci roku titul mistra světa? Druhý dojel Heidfeld, třetí Rosberg a vystoupil na stupně vítězů při 500. stém závodě týmu Williams. Následoval vytrvalý a bojující Alonso. Kovalainen sekundoval vedoucímu Hamiltonovi a chvíli to vypadalo na double, jiná strategie a dva výjezdy safety car, však poslaly Fina mimo stupně vítězů. Podobně dopadl před svým odstoupením i Kubica. Poslední body získali Barrichello, Nakajima a ještě klasifikovaný Bourdais.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.