Nabitý program americké Grand Prix pokračoval přesně o půlnoci našeho času kvalifikaci pro samotný hlavní závod. Leccos šlo odpozorovat z předchozích částí, ale jak se ukázalo, nemá smysl dělat účet bez hostinského.
Teplota se oproti sprintu prakticky nehnula (28°C), zato trať byla poměrně horká - 40°C. Vlhkost vzduchu se ustálila na 40 % a vítr, vanoucí stále jižním směrem, postupně slábl (9,3 km/h). Očekával se tuhý souboj mezi Verstappenem, jenž do Austinu přijel jakoby pokropený živou vodou, ovšem nad piloty se vznášel strašák traťových limitů, zejména v zatáčkách 12 a 19.
Q1 - 18 minutAlbon, Zhou a oba vozy Alpine zahájili celý kvalifikační proces. Albon se ovšem vrátil do boxů, takže první čas byl zapsán Zhouovi (1:35,479), ale zpočátku nebyly výsledky až tak průkazné, protože někteří piloti nasadili na první pokusy použité pneumatiky. Nejdéle čekali v boxech piloti Mercedesu a Haasu, Alonso pokračoval v malé kontroverzi s Lawsonem, neboť se mu nelíbilo, jak Liam otálel s výjezdem z boxů, takže ho jednoduše předjel.
První pokusy ovládl Verstappen (1:33,690), ale bylo evidentní, že rozhodovat se bude až na nové sadě pneumatik. Opět se škrtalo: Cunoda se nevešel do dvanácté, Hamilton a Leclerc do devatenácté zatáčky. Lewis navíc i tak zajel bídný čas (1:35,178), jenž by nestačil ani na věčně posledního Zhoua. Naopak velmi vysoko se vyšvihl Gasly, ovšem do USA přijel s aktualizacemi svého vozu, které bohužel jeho týmový kolega Ocon neměl. Skvěle se prezentoval Lawson, jemuž se podařilo zajet třetí nejlepší čas (1:33,339).
Napětí u Mercedesu rostlo, neboť 230 vteřin před koncem kvalifikace byli oba piloti v eliminační zóně. Ale zatímco Russell se pochlapil a vystřihl čas 1:33,536, Hamilton se dál trápil a výkon 1:34,154 ho ponechal na prvním nepostupovém místě! Nebylo až tak důležité, že se ještě jednalo, zda i při druhém pokusu neporušil traťové limity v zatáčce 12. Zklamání prožil Colapinto, jenž své šance zhatil smykem v zatáčce 5. Nejlepší čas naměřili odpovědní činitelé Verstappenovi - 1:33,046.
Do Q2 nepostoupili: Albon, Colapinto, Bottas, Hamilton, Zhou
Q2 - 15 minutTentokrát Verstappen nečekal a vyrazil před klubkem dalších pilotů jako první - a také měl úvodní čas, i když o 0,008 horší než jeho předchozí výkon z Q1. Ferrari vyjelo na použité sadě a zejména Leclerc se propadl na poslední místo (1:34,046). Za ním už byl jenom Lawson, jehož tak jako tak čekala penalizace, kterou si musel odpykat kvůli komponentům na někdejším Ricciardově voze... Z toho důvodu žádal Cunoda u týmového vedení, aby mu Liam poskytl slipstream.
Do druhých pokusů už se Leclerc vydal na odpovídající směsi a společně s Verstappenem, Norrisem a Sainzen jr. zajeli časy lepší 1:33,0. Nutno ovšem poznamenat, že Russell, Norris a Piastri už druhé pokusy neabsolvovali, natolik si byli jistí svými časy. V závěru se strhl boj o postup mezi Haasy a Aston Martiny. Hülkenberg nenavázal na dobrý výkon, protože hned v zatáčce 1 se mu smýkl vůz a za prvním pokusem zaostal o 108 tisícin. Alonso soustředěným výkonem odsunul za sebe Cunodu a totéž se v závěru povedlo i Magnussenovi, takže Haas měl opět jeden vůz v TOP 10. Gasly nadále pokračoval ve spanilé jízdě, Verstappen opět ovládl tuto část výkonem 1:32,584.
Do Q3 nepostoupili: Cunoda, Hülkenberg, Ocon, Stroll, Lawson
Q3 - 12 minutPrvní trojicí na trati byli Magnussen, Russell a Norris, přičemž Kevinův čas oba druzí jmenovaní bez potíží překonali. Tentokrát hranici 1:33,0 prolomilo hned šest pilotů, opět se jeden čas mazal - Pérez si špatně najel do zatáčky 8 a jízda přes obrubník ho v následující devítce vynesla za okraj trati. Alonso vsadil na jediný pokus a ušetřil si tak zklamání, které ostatních devět pilotů stihlo.
Na postupně chladnoucí trati (během necelých 40 minut klesla teplota o pět stupňů) zahájil druhé pokusy Russell, ale pozornost se upírala na duel mezi Verstappenem a Norrisem, protože rozdíl 0,031 vteřiny nic neznamenal. Do konce kvalifikace chyběly tři vteřiny, když George Russell v zatáčce 19 nezvládl svůj vůz, proletěl únikovou zónou a zastavila ho až bariéra. Protože jel jako první, žluté vlajky v daném úseku znamenaly, že celý had vozů zamířil rovnou do boxů. Mohl Verstappen sebrat Norrisovi nejlepší čas? Lando byl v prvních dvou sektorech pomalejší, Max ten první zajel ve fialové barvě. Ale to už se nedozvíme.
Ve hře bylo ještě nebezpečné vypuštění Gaslyho z boxů, jehož mechanici poslali bezmála do Verstappenova boku. Incident byl zaznamenán a není vyloučeno, že ještě kromě už známých penalizací dojde k nějaké úpravě na startovním roštu.
Pozn.: Omlouvám se za mírné zmatky, ale v adminu je špatně nastavené označení jednotlivých částí - výsledky sice jsou nadepsány 2. trénink, ale samozřejmě jde o kvalifikaci na závod. Děkujeme za pochopení.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.