Nabitý program americké Grand Prix pokračoval přesně o půlnoci našeho času kvalifikaci pro samotný hlavní závod. Leccos šlo odpozorovat z předchozích částí, ale jak se ukázalo, nemá smysl dělat účet bez hostinského.
Teplota se oproti sprintu prakticky nehnula (28°C), zato trať byla poměrně horká - 40°C. Vlhkost vzduchu se ustálila na 40 % a vítr, vanoucí stále jižním směrem, postupně slábl (9,3 km/h). Očekával se tuhý souboj mezi Verstappenem, jenž do Austinu přijel jakoby pokropený živou vodou, ovšem nad piloty se vznášel strašák traťových limitů, zejména v zatáčkách 12 a 19.
Q1 - 18 minutAlbon, Zhou a oba vozy Alpine zahájili celý kvalifikační proces. Albon se ovšem vrátil do boxů, takže první čas byl zapsán Zhouovi (1:35,479), ale zpočátku nebyly výsledky až tak průkazné, protože někteří piloti nasadili na první pokusy použité pneumatiky. Nejdéle čekali v boxech piloti Mercedesu a Haasu, Alonso pokračoval v malé kontroverzi s Lawsonem, neboť se mu nelíbilo, jak Liam otálel s výjezdem z boxů, takže ho jednoduše předjel.
První pokusy ovládl Verstappen (1:33,690), ale bylo evidentní, že rozhodovat se bude až na nové sadě pneumatik. Opět se škrtalo: Cunoda se nevešel do dvanácté, Hamilton a Leclerc do devatenácté zatáčky. Lewis navíc i tak zajel bídný čas (1:35,178), jenž by nestačil ani na věčně posledního Zhoua. Naopak velmi vysoko se vyšvihl Gasly, ovšem do USA přijel s aktualizacemi svého vozu, které bohužel jeho týmový kolega Ocon neměl. Skvěle se prezentoval Lawson, jemuž se podařilo zajet třetí nejlepší čas (1:33,339).
Napětí u Mercedesu rostlo, neboť 230 vteřin před koncem kvalifikace byli oba piloti v eliminační zóně. Ale zatímco Russell se pochlapil a vystřihl čas 1:33,536, Hamilton se dál trápil a výkon 1:34,154 ho ponechal na prvním nepostupovém místě! Nebylo až tak důležité, že se ještě jednalo, zda i při druhém pokusu neporušil traťové limity v zatáčce 12. Zklamání prožil Colapinto, jenž své šance zhatil smykem v zatáčce 5. Nejlepší čas naměřili odpovědní činitelé Verstappenovi - 1:33,046.
Do Q2 nepostoupili: Albon, Colapinto, Bottas, Hamilton, Zhou
Q2 - 15 minutTentokrát Verstappen nečekal a vyrazil před klubkem dalších pilotů jako první - a také měl úvodní čas, i když o 0,008 horší než jeho předchozí výkon z Q1. Ferrari vyjelo na použité sadě a zejména Leclerc se propadl na poslední místo (1:34,046). Za ním už byl jenom Lawson, jehož tak jako tak čekala penalizace, kterou si musel odpykat kvůli komponentům na někdejším Ricciardově voze... Z toho důvodu žádal Cunoda u týmového vedení, aby mu Liam poskytl slipstream.
Do druhých pokusů už se Leclerc vydal na odpovídající směsi a společně s Verstappenem, Norrisem a Sainzen jr. zajeli časy lepší 1:33,0. Nutno ovšem poznamenat, že Russell, Norris a Piastri už druhé pokusy neabsolvovali, natolik si byli jistí svými časy. V závěru se strhl boj o postup mezi Haasy a Aston Martiny. Hülkenberg nenavázal na dobrý výkon, protože hned v zatáčce 1 se mu smýkl vůz a za prvním pokusem zaostal o 108 tisícin. Alonso soustředěným výkonem odsunul za sebe Cunodu a totéž se v závěru povedlo i Magnussenovi, takže Haas měl opět jeden vůz v TOP 10. Gasly nadále pokračoval ve spanilé jízdě, Verstappen opět ovládl tuto část výkonem 1:32,584.
Do Q3 nepostoupili: Cunoda, Hülkenberg, Ocon, Stroll, Lawson
Q3 - 12 minutPrvní trojicí na trati byli Magnussen, Russell a Norris, přičemž Kevinův čas oba druzí jmenovaní bez potíží překonali. Tentokrát hranici 1:33,0 prolomilo hned šest pilotů, opět se jeden čas mazal - Pérez si špatně najel do zatáčky 8 a jízda přes obrubník ho v následující devítce vynesla za okraj trati. Alonso vsadil na jediný pokus a ušetřil si tak zklamání, které ostatních devět pilotů stihlo.
Na postupně chladnoucí trati (během necelých 40 minut klesla teplota o pět stupňů) zahájil druhé pokusy Russell, ale pozornost se upírala na duel mezi Verstappenem a Norrisem, protože rozdíl 0,031 vteřiny nic neznamenal. Do konce kvalifikace chyběly tři vteřiny, když George Russell v zatáčce 19 nezvládl svůj vůz, proletěl únikovou zónou a zastavila ho až bariéra. Protože jel jako první, žluté vlajky v daném úseku znamenaly, že celý had vozů zamířil rovnou do boxů. Mohl Verstappen sebrat Norrisovi nejlepší čas? Lando byl v prvních dvou sektorech pomalejší, Max ten první zajel ve fialové barvě. Ale to už se nedozvíme.
Ve hře bylo ještě nebezpečné vypuštění Gaslyho z boxů, jehož mechanici poslali bezmála do Verstappenova boku. Incident byl zaznamenán a není vyloučeno, že ještě kromě už známých penalizací dojde k nějaké úpravě na startovním roštu.
Pozn.: Omlouvám se za mírné zmatky, ale v adminu je špatně nastavené označení jednotlivých částí - výsledky sice jsou nadepsány 2. trénink, ale samozřejmě jde o kvalifikaci na závod. Děkujeme za pochopení.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.