Jak na houpačce - dopoledne deštivo, odpoledne se nad Zandvoort nastěhuje slunce a nabízí prakticky optimální podmínky. Třetí trénink závodnímu poli moc šancí vyzkoušet si vozy pro kvalifikaci nenabídl; trať jim byla k dispozici necelých 18 minut.
S ohledem na povětrnostní podmínky byly teploty a vůbec počasí oproti dopoledni odlišné - teplota povyskočila na 24°C, trati na 31°C, vlhkost vzduchu se držela na 67 procentech, ale oproti předchozím dnům bylo prakticky bezvětří (1,0 km/h). "Rosničkáři" ovšem predikovali 40% možnost deště. Piloti měli k dispozici pneumatiky tvrdosti C3-C1, ty si v druhém tréninku mohli náležitě vyzkoušet. Slunce sice svítilo, ale nešly přehlédnout mraky nad mořem.
Q1 - 18 minut:Bylo neuvěřitelné, že v boxech Williamsu byl téměř připraven monopost pro Sargeanta, ovšem na začátku Q1 ještě mechanici usilovně pracovali. Právě kvůli němu toho piloti nemohli v posledním tréninku mnoho vyzkoušet, zvláště domácí Verstappen měl před oranžovými tribunami co dohánět - ve druhém a třetím tréninku pro něj byla TOP 3 mimo dosah. Na trať vyjel jako první Hülkenberg a stanovil výchozí čas 1:13,062. Záhy se přes něj začali dostávat ostatní piloti, nakonec se po sérii prvních pokusů dostal do čela Hamilton (1:11,375) s náskokem 0,002 vteřiny před Norrisem. Verstappen čekal osm minut, než se vydal na trať a jeho výkon rozhodně nebyl excelentní, ale stačil na třetí místo (1:11,393). Norris přitom při svém pokusu ještě v zatáčce 10 chytil smyk, jenž ho nějaký čas stál.
Do křížku se dostali v zatáčce 9 Pérez a Hamilton. Lewis se stěhoval co nejvíc ke kraji a neměl kam uhnout, ovšem Checo měl o situaci jiný názor: "Co tam ten **** idiot dělá? ****!" stěžoval si do vysílačky. Hamilton na boxovou zídku vyslal lakonický vzkaz: "Byl jsem co nejvíc mimo jeho dráhu."
Do nepříjemné situace se dostával Sainz jrl, jemuž nevyšel ani druhý pokus. Před jeho posledním pokusem dokonce figuroval na 18. místě. Verstappen ani druhý pokus nedokončil, protože chyboval za šikanou. V ohrožení se tak ocitl i Pérez, ale o všem rozhodly poslední pokusy - Sainz jr. vykouzlil v té chvíli nejlepší čas 1:11,327, za něj se zařadil Leclerc (1:11,370), ale poslední pokusy ještě vylepšili Pérez (1:11,006) a Russell (1:11,049) - který si pár minut předtím stěžoval, že jeho vůz nemá žádný přítlak. Ferrari se tak na poslední chvíli spasilo, zázrak u Williamsu se nekonal - Sargeant se na trať nedostal
Do Q2 nepostoupili: Ricciardo, Botas, Zhou, Ocon, Sargeant
Q2 - 15 minut:První na trať vyjely rudé oře z Maranella, ovšem časy nebyly příliš excelentní (1:11,835 Sainz jr., 1:11,665 Leclerc). Reálnou podobu časů nastolily McLaren - nejdříve Piasti (1:10,505) a po něm Norris o 0,009 vteřiny rychlejší. Verstappen stále nebyl v optimální pohodě, ale dokázal si zajistit klid časem 1:10,811.
McLareny a Russell (1:10,552) už na trať podruhé nevyjeli, totéž risknul i Verstappen. Ferrari musely zabojovat, ale situaci jim notně zkomplikovali výborným časem Albon. Po projetí cílem byl Sainz jr. na hraně, ale k všeobecnému překvapení ho nepřekonal Hamilton. To se naopak povedlo Strollovi a Leclercovi, takže Carlos zůstal před branami Q2.
Už při výjezdu se Verstappen ptal na možnost deště, protože obloha se čím dál kabonila. Nakonec i Q2 byla kompletně suchá. Sainz jr. si ještě v dojezdovém kole stěžoval, že Hülkenberg před ním zůstával v rychlých zatáčkách (při druhém pokusu), ale to už na věci nic nezměnilo.
Do Q3 nepostoupili: Sainz jr., Hamilton, Cunoda, Magnussen, Hülkenberg
Q3 - 12 minut:Oblaka stále houstla, proto se ihned po zahájení odpočtu vydali na trať Norris, Verstappen a Piastri, následovaní Leclercem a Gaslym. Nikdo nechtěl čekat, mohl přijít déšť a zhatit veškeré šance. Piastri zajel první měřený čas, ale z této trojice byl nakonec nejrychlejší Norris (1:10,074). Verstappen v poslední Luyjendijk Bocht vzal podlahou obrubník a hned žádal garáž, aby prověřila podvozek. Možná to byla ona desetina a půl, co mu chyběla na Norrise. Aston Martiny s Albonem a Pérezem zatím vyčkávali v boxech - zelené vozy hodlaly využít klid na trati a vyrazily po sedmi minutách. Odevzdaný Alonso po svém rychlém kole poslal na boxovu zídku vzkaz: "Víc už toho nedokážu!"
Necelé čtyři minuty před závěrem kvalifikace vyjeli na trati všichni ostatní, tedy včetně Péreze a Albona. První se do akce pustil Verstappen a na jeho jízdě byla vidět obrovská snaha, ale také drobné chybičky. Zajel druhý fialový sektor a po průjezdu oranžová masa na tribunách vybuchla nadšením, které ovšem po šesti vteřinách zhasl Norris - jako jediný se vešel pod 1:10,0 a určitě mu pomohl první nejrychlejší sektor. Leclerc se sice zlepšil, ale do TOP 4 nepronikl. Aston Martin zjevně připravil sám sebe o lepší výsledek, protože jediný pokus v této konstelaci nebyl dostatečný. Zajímavostí je, že Pérez opět nedokázal v rozhodujícím momentě zúročit poměrně nadějné výsledky z tréninků i prvních dvou částí kvalifikace.
Boj o startovní pozice měl hodinu resp. dvě a půl hodiny po skončení ještě dohru - byli diskvalifikováni Alex Albon a Lewis Hamilton. Podrobnosti jsou v samostatném článku.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.