Jestliže se do tří čtvrti zdálo, že první evropský závod bude svým způsobem zavedeným pořádkem, vše naprosto vystřídal strhující finiš, ve kterém Lando Norris sahal po druhém vítězství v řadě. Nakonec mu mohl být útěchou titul Pilot dne.
Počasí se ustálilo na teplotě kolem 30°C, zrádný vítr neměl už zdaleka páteční intenzitu, trať dokázali rozžhavit natěšení tifosi, pro něž nepřipadalo v úvahu nic jiného, než triumf "jejich" maranellských ořů. Startovní pole ze tří čtvrtin vsadilo na středně tvrdou směs, pouze Pérez, Zhou a Sargeant zkusili tvrdé pneumatiky, Alonso (startující z boxů) a Gasly zase vyrazili proti proudu a nasadili nejměkčcí.
Start se obešel bez karambolů či kolizí, určitě s ním ale nebyl spokojen Cunoda, jenž se propadl za Hamiltona a Hülkenberga, jeho týmový kolega zase neudržel za sebou Péreze. V první pětici se pořadí neměnilo, Verstappen pozvolna ujížděl Norrisovi a Leclercovi, čtvrtý Sainz jr. měl plné ruce práce s Piastrim, ale Australan přes dlouhodobou výhodu DRS nedokázal druhé Ferrari zdolat. V 15. kole měl Verstappen náskok 5,097 vteřiny a zdálo se, že půjde o další spanilou jízdu dvojnásobného šampiona.
Většina pilotů se rozhodla pro jednu zastávku v boxech a ze špičky se jako první odhodlal Russell (23. kolo). Následovali Norris (24.), Piastri (25.) , Verstappen a Leclerc (26.) a konečně Sainz jr. a Hamilton (28.). Nejvíc na výměně prodělal Španěl, před nejž se "zadarmo" dostal Piastri. Mladík se dokonce dotáhll na Leclerca a zdálo se, že ho bude trápit podobně jako Sainze jr., Monačan ale dokázal zrychlit a dokonce se ve 42. kole přilepil na zadní křídlo Norrise. Systém DRS mu ale nepomohl a o všem nejspíš rozhodlo 47. kolo, kdy Leclerc nezvládl šikanu Variante Alta, projel druhou zatáčku přes trávník a jeho odstup začal narůstat. Sice nehlásil žádné potíže, ale během dvou kol ztrácel na Norrise 2,6 vteřiny.
Od 51. kola se začala vyhrocovat bitva o vedení. Verstappenův pětivteřinový náskok se začal rozplývat, Holanďan navíc hlásil do boxů: "Mé pneumatiky nefungují!" Norris dostával z boxové zídky povzbuzení, které mu ale příliš radost nedělalo. Postupně se dostal až na průměrný odstup 1,5 vteřiny, jenž se jevil jako zakletý, jenže zatímco oranžový McLaren byl rychlejší v první a třetím sektoru, Max dokázal vždy nějakou desetinu vydolovat v tom druhém. Na konci 61. kola navíc obhájce titulu avizoval zcela vybitou baterii. Norris se však v předposledním kole nedokázal dostat blíž než na 1,004 vteřiny a nemohl využít jedinou DRS zónu. Ve strhujícím finále ke svému velkému zklamání neuspěl a hodně malou útěchou mu mohl být titul Pilot dne, za nějž ho považovalo 31,4 % hlasujících.
Mercedesy jely vlastně zcela sólový závod. Hamilton nebyl ve scela dobrém rozpoložení, protože těsně před výměnou pneumatik vyjel v Acqua Minerali mimo trať. Nakonec si s Russellem vyměnili pozice, protože George jako jediný ze špičky zamířil v 53. kole do boxů pro druhou sadu středně tvrdých pneu. Zda v tom byl záměr nebo nějaký defekt ještě není jasné, v každém případě se mladší pilot Mercedesu mohl vydat za prémiovým bodem za nejrychlejší kolo, které do té doby překvapivě držel Alonso.
Cunoda se nakonec dokázal vrátit před Hülkenberga, jemuž nepomohl statečný výkon. Oba ale nakonec vypekl poměrně solidně jedoucí Stroll, pro nějž hovořil dlouhý první stint - stavěl až v 38. kole a výhoda čerstvých žlutých gum byla zřejmá. Japonce předjel v 50. kole bez sebemenších potíží. Přes celou tuto skupinu se pochopitelně dostal i Pérez, jenž evidentně sázel na eventuelní výjezd safety caru. Nakonec stavěl ve stejném kole jako Stroll a poté už si klestil cestu k bodům: ustoupit mu museli Ricciardo (39. kolo), Hülkenberg (40.) a Cunoda (42.). Na Hamiltona v té chvíli ztrácel půl minuty, což byl odstup, s nímž už opravdu mnoho dělat nešlo.
Souboje v poslední třetině pole měly tentokrát nečekaného hrdinu. Magnussen si také natáhl první stint až do 38. kola a na středně tvrdé směsi předvedl tentokrát jinou tvář než v předchozích závodech. Po dlouhém souboji se Zhouem ho konečně ve 49. kole předjel, poté následoval Ocon (50.), Bottas (51.) a v předposledním kole Ricciardo. Dán si tak alespoň částečně napravil pošramocenou pověst. Za absolutního smolaře dne lze bez nadsázky označit Alexe Albona. Po první zastávce v 9. kole zamířil k mechanikům v tom následujícím znovu a tým si počínal tak nešikovně, že Alex vyfasoval 10 trestných vteřin za nebezpečné vypuštění před soupeře. Do boxů pak jel ještě v 30. kole, ale situace byla natolik tristní, že dostal od týmu pokyn se ze závodu stáhnout.
U Red Bullu určitě budou analyzovat, co s nastálou situací, ale jak na našem webu uvedli někteří diskutující, čekají je ještě inovace a vylepšení, takže možná jenom další soupeřům maličko - dost možná falešné - naděje. Každopádně Norris roste před očima a díky němu se Grand Prix Emilia Romagna řadí mezi povedené a napínavé závody.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.