Situace se málokdy opakují a někdy pouhé výsledky mohou klamat. Verstappen sice slaví jubilejní 50. triumf v F1, ale uhájil ho doslova o dámský příčešek (vlásek by byl opravdu přehnaný) před dotírajícím Lewisem Hamiltonem.
Takzvané "sprinterské" víkendy budí stále menší nadšení zejména z toho důvodu, že absolvované tréninkové kilometry chybí. V kvalifikacích se najet nedají a sprint o zhruba třetinové délce nějaké poznatky přinese, ale rozhodně ne takové, jaké by byly třeba - navzdory optimismu, který v prohlášeních po z amerického pohledu včerejším sprintu zástupci týmů i jednotliví jezdci trousili. Vládlo slunečné počasí, teplota vyšplhala na 29°C, trať sálala čtyřicítkou a nárazový vítr dosahoval až 9 km/h.
Na startu stálo jen 16 vozů, protože týmy Haas a Aston Martin srovnaly své vozy na pit-lane. Kromě Hülkenberga a Strolla s nejtvrdší směsí vsadili všichni ostatní na středně tvrdé pneumatiky (specifikace Pirelli C4-C2) a za slunečného počasí při nárazovém větru se mohlo začít závodit. Leclercův optimismus ohledně možného vítězství zchladil ještě před první zatáčkou Norris, zato Sainz jr. využil situace a protáhl se za týmového kolegu. Verstappen, u nějž se nečekalo zda se dostane do popředí, nýbrž kdy prozatím držel pátou příčku.
Norris na čele Leclercovi ujížděl, na Ferrari se pozvolna dotahovali Hamilton a Verstappen. Lewis zdolal Sainze jr. ve čtvrtém, Verstappen o kolo později, Leclerc Hamiltonovi podlehl v šestém kole, Holanďan musel počkat až do jedenáctého. Norris však nadále držel sympatický odstup a z čela jej sesadil až první pit-stop 18. kole, k němuž zajel společně se Sainzem a Pérezem, ale zatímco jeho soupeři nasadili opět žlutě označené pneu, Lando si nechal nazout ty nejtvrdší. Ovšem i to jedno kolo rozhodlo, že se Verstappen dostal do jeho těsné blízkosti (stavěl o kolo dříve). Hamilton se pokoušel natáhnout svůj stint co nejvíce, nakonec k mechanikům zajel ve 21. kole, ale problémy s výměnou předních kol znamenaly nelichotivý čas 3,6 a také Lewis spadl za Verstappena. Mistr světa pak poctivě ukrajoval z Norrisova náskoku a ve 28. kole ho také zdolal.
Druhé zastávky největších adeptů na stupně vítězů byly nejisté, Hamilton do vysílačky naznačoval něco o jednom pit-stopu, akonec se první odhodlal Norris (35. kolo) a bleskovou zastávkou v délce dvou vteřin posílil své naděje. Verstappen stavěl v následujícím okruhu a mechanici vsadili na jistotu (3,3). Šaráda byla rozřešena ve chvíli, kdy ve 39. kole zastavil Hamilton, ale ani druhý pit-stop nebyl povedený (4,2). Situace na trati byla následující - Verstappen a Norris jeli na nejtvrdších pneu, Hamilton na středně tvrdé. A zatímco se Max pozvolna vzdaloval od oranžového McLarenu, blížil se jako Zorro mstitel Hamilton. Jejich souboj vygradovat na rozhraní 48. a 49. kola, kdy se Lewis na cílové rovince dostal na druhou příčku - v té chvíli ztrácel na Maxe 5,13 vteřiny. Ukrajoval pak razantně desetiny, Verstappen navíc stále nervózněji avizoval problémy s brzdami. Při vjezdu do posledního kola chybělo Hamiltonovi propastných 1,8 vteřiny, navíc si Verstappem na dlouhé rovince pomohl systémem DRS od o kolo zpět jednoucího Zhoua. Lewis si v cíli postěžoval, že mu chybělo jedno nebo dvě kola, ale i tak se stal určitě jedním z nejbojovnějších pilotů.
Ferrari rozdělilo strategii a snažilo se posílit Leclercovo prohlášení o snaze zvítězit. Charles stavěl ve 24. kole a nazul bíle označené pneu, ale postupem času bylo stále jasnější, že tato strategie možná vynese body, ale určitě ne stupně vítězů. Díky zastávkám soupeřů se dostal dvakrát do čela, ale zase z něj byl rychle sesazen. Dvanáct kol před cílem se "probudili" inženýři s dotazem, zda nezkusí druhý pit-stop, na což Monačan podrážděně reagoval: "Co tím získáme, chcete mi zničit závod? Teď už je stejně pozdě!" Nakonec došlo k týmové výměně, kterou Leclerc také otráveně komentoval (50. kolo), ve třiapadesátém okruhu ho lehce zdolal Pérez a Russell, jenž ve 40. kole ztrácel na Ferrari 12 vteřin ho ještě málem na cílové čáře předjel.
Sainzovi jr. se dařilo lépe, podruhé zastavil ve 36. kole a byl to povedený pit-stop (2,2). Když ho tým prosadil před kolegu, referoval o pozvolné ztrátě tempa Norrise, ale i přes optimistické výzvy a Carlosovo odhodlání se druhé Ferrari k McLarenu nepřiblížilo. Pérez i Russell coby týmové dvojky zajeli celkem slušně, ale doplatili na nevýrazný prostřední stint.
V druhé polovině startovního pole se pořadí přelévalo docela zajímavě. Smolaři dne se stali Piastri a Ocon, kteří se potkali ve třetí zatáčce a jejich vozy doznaly značné úhony. Esteban diagnostikoval problémy velice záhy, Piastri se začal propadat tři kola po něm. Nenápadně jedoucí Alonso se dokázal vypracovat do bodované desítky a svedl tu souboj s Cunodou, ale ve chvíli, kdy se před něj dostal, hlásil na boxovou zídku ve 48. kole problémy se zadním závěsem. Body byly v tahu, ale pro tým je dokázal vybojovat Stroll, jenž právě ve zmíněném kole Japonce zdolal. U AlphaTauri neměli co ztratit, proto Juki v kolo před cílem zajel do boxů pro nejměkčí směs a risk se vyplatil - do klína mu spadl premiérový bod. Nemusel se bát, že by vypadl z TOP 10, protože Albon měl dost velkou ztrátu a navíc dostal v 52. kole po předchozím varování černobílou vlajkou trestných 5 vteřin. U navrátilce Ricciarda, který se v jednu chvíli ocitl na bodovaných příčkách, se tým pokusil o stejný scénář, ale Daniel byl nakonec o více než vteřinu pomalejší než Juki.
Slovíčko ještě ztraťme o Pierre Gaslym. Do závodu nastoupil se stejným barevným provedením přilby (včetně nápisu), s jakým jezdil jeden z nejobdivovanějších a nejtalentovanějších pilotů 70. let François Cevert. Přesně 6. října 1973 se na americkém okruhu Watkins Glen zabil při tréninkových jízdách poté, co mu praskl pravý brzdový píst jeho Tyrrellu. Sir Jackie Stewart byl jeho smrtí tak zdrcen, že odmítl byť jen symbolicky nastoupit do svého posledního závodu, jenž měl být jeho jubilejním stým. Byla to určitě milá připomínka a Gasly si jí mohl užít i díky velmi dobrému výsledku.
Tři hodiny po závodě technická komise FIA oznámila, že byly z výsledkové listiny vyškrtnuti Lewis Hamilton (2.) a Charles Leclerc (6.) kvůli nepředpisové dřevěné desce na spodku vozu. Více ve výše uvedeném zvláštním článku.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.