Nejdelší a jeden z posledních přírodních okruhů v kalendáři F1 je znám svým nevyzpytatelným počasím. Třebaže letos po proměnlivých předchozích částech závodního víkendu byl predikován suchý závod, i tentokrát se schylovalo k malému dramatu.
Po předchozí povětrnostní loterii meteorologové slibovali suchý závod, nicméně vedení okruhu Spa-Francorchamps predikovalo 40% možnost, že nějaká ta kapka spadne. Každopádně bylo spíš teplo (30°C) s nárazovým větrem. Pirelli přivezlo do Belgie směsi C4-C2 a se piloti na startu rozdělili do dvou skupin: většina nasadila nejměkčí směs, pouze McLaren, Aston Martin, Russell a Hülkenberg sáhli po středně tvrdé. Posledně jmenovaný do závodu vyrazil z boxové uličky.
Vracečka La Source už zhatila šance nejednoho pilota a byli jsme svědky mnoha karambolů. Letos tu zhasly šance Sainze jr. a Piastriho. Španěl nájezd hodně utáhl a tím přitiskl Australanův McLaren na zeď. Oscar nejspíš utrpěl poškození závěsů, protože už ve druhém kole odstoupil, Carlose nechal tým, aby se trápil až do 23. kola. Měl poškozený pravý bok a dle analýzy inženýrů ztratil 5 % aerodynamiky. Třebaže se nabízela reminiscence s včerejším kontaktem dvojice Pérez-Hamilton, komisaři tentokrát netrestali.
Verstappen se tak posunul na 4. místo a bylo jen otázkou času, kdy začne usilovat o své letošní celkově desáté a osmé vítězství v řadě (sprinty nepočítaje). Třetího Hamiltona zdolal v šestém, druhého Leclerca v devátém a na vedoucího Péreze mu chyběly tři vteřiny. Checo zastavil poprvé ve 14. kole, Max kolo poté, přičemž na tomto procesu Verstappen vydělal 0,7 vteřiny. Během dvou kol byl Holanďan v Mexičanově závěsu a na Kemmel Straight ho bez potíží zdolal. Pak už jenom navyšoval odstup a nezaskočil ho ani lehký déšť, jenž nad okruh dospěl v 19. kole. Nikdy však nedosáhl takové intenzity, aby přinutil kohokoliv pomýšlet na nasazení intermediates. I když Verstappen ve 21. kole málem chytil v Eau Rouge smyk, na cestě k vítězství ho už nic nezastavilo. Druhé zastávky Red Bull zopakoval ve stejném pořadí (30. a 31. kolo) a jediné, co Maxe mohlo mrzet, byl tentokrát nezískaný extrabod za nejrychlejší kolo.
Za dvojicí Red Bullů jel vlastně osamělý závod Leclerc. Pérez ho předjel hned po startu na Kemmel Straight, o Verstappenovi už byla řeč. Hlídal si tedy Hamiltonův mercedes a rozdíl mezi nimi sice osciloval od 1,8 do 3,6 vteřiny, ale přímé ohrožení Lewis pro Charlese neznamenal. Také tady byl podobný scénář ve strategii - Hamilton byl poprvé u mechaniků ve třináctém, podruhé v 28. kole, Leclerc vždy o kolo později. Hlavně podruhé se Hamilton přiblížil krátce do dosahu DRS, ale Charles útok ustál a poté se opět vzdálenost mezi nimi posunula na obvyklou hodnotu. Russell v přímých soubojích byl asi nejaktivnější, ostatně jeho strategie byla od Hamiltonovy odlišná (George stavěl ve 23. kole), takže si opravdu zazávodil. Rozhodující pro něj bylo předjetí Norrise ve 25. kole. V samotném závěru se přiblížil i Alonsovi, ale to bylo vše, čeho mohl dosáhnout.
Alonso po včerejším debaklu ve sprintu zpočátku vypadal poněkud odevzdaně, ale od 12. kola se rozjel a několika souboji (například v 16. kole s Russellem) se posunul hodně dopředu. Při Hamiltonově druhé zastávce se dokonce dostal na jedno kolo před Brita, ale spíš tím jenom prospěl Leclercovi, sám totiž musel podruhé do boxů (31. kolo). Pátou příčkou si ale připomněl úspěšný úvod do sezóny. To samé se ovšem nedá říci o Strollovi. Ten sice držel slušné umístění, ale nezvládl souboje s Russellem a zejména Oconem, jenž ho předjel dvě kola před cílem.
Oč méně se toho dělo vpředu, o to zajímavější byly duely ve dvou zbývajících třetinách. Především se čekalo, zda McLaren bude pokračovat ve spanilé jízdě, ale po Piastriho odstoupení jako by oranžovým došel dech. Norris už v 6. kole zajel do boxů a nazul (mimochodem jako jediný) tvrdé pneumatiky, aby se propadl až do třetí pětky. Druhá zastávka a nasazení nejměkčí směsi ho opět "nakopla", ale své umístění si vydobyl spíš vytrvalostí. Ve 25. kole ho překonal Russell a v samotném závěru mu po krku šel ambiciózní Ocon, tady lze bez nadsázky říci, že si Lando uhájil svou pozici s vypětím všech sil.
U Alpine si mohli dělat naděje, protože Gaslyho solidní výsledek dával jistou šanci. Oba piloti se také drželi kolem hranice bodovaných příček a po druhé výměně pneumatik (nejměkčí směs) dokázali útočit. Gasly bohužel skončil necelé dvě vteřiny za body, ale Ocon se dostal o dost výš. Postupně zdolal Albona (30.), po několika kolech dotírání Cunodu (38.) a jeho drtivý finiš odnesl i Stroll (42.). V samotném závěru se Esteban blížil i k Norrisovi, ale stejně jako Russell už si o další příčku nepolepšil.
Dalším útočníkem byl Guanyu Zhou. Z hloubi pole se předvedl několika brilantními manévry a mezi 38 a 43. kolem postupně překonal Ricciarda, Hülkenberga a Magnussena. Jízdu jak na horské dráze předvedl Albon, ovšem jeho výkon značně ovlivnil fakt, že stavěl hned třikrát. Těžko říci, zda Williams odepisoval tak rychle pneumatiky, Albon tím ale přišel o body, protože jeho vůz se ukázal být opravdu rychlý. Skrovné konto týmu AlphaTauri nakonec v hodině dvanácté rozšířil Juki Cunoda, ačkoliv v jednu chvíli se pohyboval na 7. místě. V závěru si dokázal ohlídat přibližujícího se Gaslyho, jemuž se povedl jednoznačně nejatraktivnější vzájemný souboj - ve 33. kole jeli s Albonem bok po boku od zatáčky Les Combes až do Pouhonu, tedy přes šest zatáček, než Alex musel přiznat porážku.
Nyní nás čekají formulové prázdniny, ale ať bude během nich téma jakékoli, dá se předpokládat, že o mistru a Poháru konstruktérů už je rozhodnuto. Třebaže - například při vzpomínce na rok 1976 a jiné - se nic nikdy nemá míti předem za definitivní.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.