Trať Paul Ricard, jíž dal jméno proslulý výrobce vynikající anýzovky, se vždy řadila mezi nejoblíbenější okruhy v seriálu F1. Na závěr letos končícího pětiletého kontraktu se tu jel závod, jemuž nechybělo prakticky nic - výbuchy vzteku, velká předjíždění, smůla i štěstí.
Krásné počasí, v ochozech mnoho natěšených diváků s francouzskými vlajkami (pokud se dalo vypozorovat, větší podporu měl u domácích diváků Gasly před Oconem), horko šplhající na 31,6°C a dráha sálající 54°C - to byla kulisa k závodu v Le Castellet, jenž byl dalším martyriem pro stáj Ferrari.
Ale popořádku - piloti až na trojici Bottas, Gasly a Sainz jr. nazuli středně tvrdou směs. Mnoho lidí si kladlo otázku, zda se Ferrari skutečně podařilo na startech zapracovat a Charles jim vzápětí dal odpověď - šel do čela před Verstappenem a Hamiltonem, jemuž se podařilo překvapit Péreze. Při nájezdu do šikany Nord se potkali Ocon a Cunoda, za což Francouz vyfasoval pět trestných vteřin.
Boj v čele pokračoval na pověstné ostří nože - Verstappen prakticky od druhého kola s jedinou výjimkou měl stále možnost využívat DRS v obou zónách, jednou se dokonce pokusil překvapit Leclerca útokem v táhlé zatáčce Singes, ale od 12. kola se mu Monačan začal polehoučku vzdalovat. Náskok postupně navýšil na necelé dvě vteřiny, proto se Max a Red Bull rozhodli k výměně pneumatik v 16. kole. Holanďan spadl na sedmé místo, ale už na konci 18. kola byl bez vlastního přičinění opět v čele. Leclerc totiž udělal před zatáčkou Beausset chybu, ustřelila mu záď a po hodinách skončil čumákem v bariéře. Ještě než stačil dát průchod svým emocím, vyslalo vedení závodu na trať safety car a všichni piloti s výjimkou Verstappena a pilotů Haasu zamířili do boxů. Když na začátku 21. kola opět vyrazili závodníci do bojů naplno, bylo na trati pořadí Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell, Alonso, Norris, Ricciardo, Sainz jr., Ocon, Stroll, Albon, Gasly, Vettel, Bottas a Latifi.
Verstappen si dlouho držel Hamiltona od těla s odstupem tří až pěti vteřin, za Lewisem se držel na dostřel Pérez a tomu zase nedal spát dotírající Russel. Postupně se však Holanďan vzdálil na deset vteřin, bojující dvojice Pérez-Russell ztratila z dohledu Hamiltona a musela počítat s blížícím se Sainzem jr. Španěl si dokázal poradit s oběma, ale vzápětí jim opět udělal místo, takže se boj o bronzovou příčku rozhořel opět naplno. Kontroverzní moment nastal ve 42. kole, kdy Russell v nájezdu do Chicane Nord lehce postrčil Péreze a Checo střihl šikanu rovně - ovšem odmítl pustit George před sebe. Ten si několikrát postěžoval, až mu bylo sděleno, že má na to, aby Mexičana porazil na trati. Jejich souboj nakonec rozhodl v 50. kole nechtěně Guanyu Zhou, jemuž v zatáčce Sainte Baume vypověděla jeho Alfa definitivně poslušnost. Krátký režim virtuálního safety caru nakonec lišácky nečekaným útokem v zatáčce Lac po pečlivé přípravě pozice rozhodl Russell ve svůj prospěch. Checo se sice pokusil vzít si třetí místo zpět, ale nakonec pouze dvakrát žaloval, že Russel v Sainte Baume v posledních dvou kolech nedodržel traťový limit.
Jednoznačným hrdinou závodu ale byl Carlos Sainz jr. Odstartoval z předposlední pozice a na rozdíl od podobně postiženého Magnussena to zpočátku na velký postup nevypadalo, první kolo projel na 18. pozici - pak se ale "pustil do práce" a začal stíhací jízdu, při níž míjel soupeře jak Porsche dýchavičné trabanty - postupně mu ustoupili Latifi a Bottas (2. kolo), Gasly (3.), Schumacher (5.), Albon (6.), Magnussen (8.), Vettel (12.), Stroll (13.) a Ricciardo (17.). Následovala krutá chyba jeho kolegy a jako by toho u Ferrari neměli dost, při výměně v režimu SC vypustili teď už svého jediného pilota do cesty Albonovi. Ke kolizi naštěstí nedošlo, Alex stačil zpomalit, ale vedení závodu rozhodlo, že Španěl za "unsafe release" dostane pět trestných vteřin. Tým podal Sainzovi hlášení, ale dovršil sérii zmatků, když mu oznámil trest 5 sec. stop&go. Sám pilot je musel opravit. Dá se to přičíst rozrušení po Leclercově odstoupení, ale profesionální světlo to na scuderii nevrhá. Naštěstí se Sainz nenechal deprimovat a pokračoval ve své krasojízdě: ve 21. kole zdolal oba McLareny, tedy opět i Ricciarda, jenž v boxech využil jeho potíží a posunul se zpět před něj, o kolo později si podal Alonsa, ve 30. kole už podnikl úspěšný útok na Russella a začal stíhat Péreze. Potíž byla pouze v tom, že Carlos jel na středně tvrdé směsi, protože od začátku zvolil opačnou strategii. Jeho skvělé představení vyvrcholilo smělým soubojem s Pérezem, jenž se táhl od Chicane Nord přes šest dalších zatáček až na cílovou rovinku, aby před S de la Verreire vystoupalo rudé Ferrari na třetí příčku. Bohužel jen po zbytek kola - tým vyhodnotil další pobyt na pneumatikách jako hazardní a Sainz jr. zastavil, aby si nejdřív odpykal oněch pět vteřin a poté ještě absolvoval ne zrovna rychlou výměnu (4,2 s.). Vzhledem k prodloužené zóně omezené rychlosti až po výjezd z boxů se vrátil na deváté místo, ale opět nasadil strhující tempo a na nových středně tvrdých pneumatikách ve 43. kole odsunul za sebe Ocona, v dalších okruhu Ricciarda, poté Norrise (46.) a konečně Alonsa (47.). V té chvíli mi na čtvrtého Russela chybělo nepřekonatelných 22,4 vteřin, ale Carlos sérií nejrychlejších kol dokázal tuto propast stáhnout na 11,527 s. Víc už opravdu udělat nemohl.
Ve stínu těchto událostí byly i další momenty, mezi něž můžeme započítat kolize Zhoua a Schumachera ve 22. kole, za níž dostal pětivteřinový trest Číňan - incident se odehrál v zatáčce Beausset, kde předtím havaroval Leclerc. Do clinche se dostali i Latifi a Magnussen v zatáčce 4, což pro oba znamenalo odstoupení. Střed pole se soustředí stále více na duel mezi týmy Alpine a McLaren - tentokrát nestačil Norris na výborně jedoucího Alonsa, Ricciardo za sebou zase neudržel Ocona, jemuž svou pozici přepustil ve 46. kole. Snažil se i Gasly, aby před domácím publikem neutržil ostudu, ale život si zkomplikoval ve 28. kole, kdy mu nevyšel nájezd do Chicane Nord a musel uvolnit po projetí přímo cestu soupeřům. Jako efektní závěr vyzněl interní duel a rvačka o bod u Aston Martinu - nakonec po tvrdém souboji v posledních pět zatáčkách slavil triumf Kanaďan, třebaže mu čtyřnásobný mistr světa v zatáčce Pont málem vrazil svou příď pod zadní křídlo.
Verstappen si z Francie odváží luxusní náskok v šampionátu, Sergio Pérez už se dostal opět do těsné blízkosti Leclerca - Ferrari pak prožilo další bolehlav, i když jak uvedl Leclerc ještě během závodu, nejednalo se tentokrát o technický problém, nýbrž jen a pouze o jeho chybu...
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.