Trať Paul Ricard, jíž dal jméno proslulý výrobce vynikající anýzovky, se vždy řadila mezi nejoblíbenější okruhy v seriálu F1. Na závěr letos končícího pětiletého kontraktu se tu jel závod, jemuž nechybělo prakticky nic - výbuchy vzteku, velká předjíždění, smůla i štěstí.
Krásné počasí, v ochozech mnoho natěšených diváků s francouzskými vlajkami (pokud se dalo vypozorovat, větší podporu měl u domácích diváků Gasly před Oconem), horko šplhající na 31,6°C a dráha sálající 54°C - to byla kulisa k závodu v Le Castellet, jenž byl dalším martyriem pro stáj Ferrari.
Ale popořádku - piloti až na trojici Bottas, Gasly a Sainz jr. nazuli středně tvrdou směs. Mnoho lidí si kladlo otázku, zda se Ferrari skutečně podařilo na startech zapracovat a Charles jim vzápětí dal odpověď - šel do čela před Verstappenem a Hamiltonem, jemuž se podařilo překvapit Péreze. Při nájezdu do šikany Nord se potkali Ocon a Cunoda, za což Francouz vyfasoval pět trestných vteřin.
Boj v čele pokračoval na pověstné ostří nože - Verstappen prakticky od druhého kola s jedinou výjimkou měl stále možnost využívat DRS v obou zónách, jednou se dokonce pokusil překvapit Leclerca útokem v táhlé zatáčce Singes, ale od 12. kola se mu Monačan začal polehoučku vzdalovat. Náskok postupně navýšil na necelé dvě vteřiny, proto se Max a Red Bull rozhodli k výměně pneumatik v 16. kole. Holanďan spadl na sedmé místo, ale už na konci 18. kola byl bez vlastního přičinění opět v čele. Leclerc totiž udělal před zatáčkou Beausset chybu, ustřelila mu záď a po hodinách skončil čumákem v bariéře. Ještě než stačil dát průchod svým emocím, vyslalo vedení závodu na trať safety car a všichni piloti s výjimkou Verstappena a pilotů Haasu zamířili do boxů. Když na začátku 21. kola opět vyrazili závodníci do bojů naplno, bylo na trati pořadí Verstappen, Hamilton, Pérez, Russell, Alonso, Norris, Ricciardo, Sainz jr., Ocon, Stroll, Albon, Gasly, Vettel, Bottas a Latifi.
Verstappen si dlouho držel Hamiltona od těla s odstupem tří až pěti vteřin, za Lewisem se držel na dostřel Pérez a tomu zase nedal spát dotírající Russel. Postupně se však Holanďan vzdálil na deset vteřin, bojující dvojice Pérez-Russell ztratila z dohledu Hamiltona a musela počítat s blížícím se Sainzem jr. Španěl si dokázal poradit s oběma, ale vzápětí jim opět udělal místo, takže se boj o bronzovou příčku rozhořel opět naplno. Kontroverzní moment nastal ve 42. kole, kdy Russell v nájezdu do Chicane Nord lehce postrčil Péreze a Checo střihl šikanu rovně - ovšem odmítl pustit George před sebe. Ten si několikrát postěžoval, až mu bylo sděleno, že má na to, aby Mexičana porazil na trati. Jejich souboj nakonec rozhodl v 50. kole nechtěně Guanyu Zhou, jemuž v zatáčce Sainte Baume vypověděla jeho Alfa definitivně poslušnost. Krátký režim virtuálního safety caru nakonec lišácky nečekaným útokem v zatáčce Lac po pečlivé přípravě pozice rozhodl Russell ve svůj prospěch. Checo se sice pokusil vzít si třetí místo zpět, ale nakonec pouze dvakrát žaloval, že Russel v Sainte Baume v posledních dvou kolech nedodržel traťový limit.
Jednoznačným hrdinou závodu ale byl Carlos Sainz jr. Odstartoval z předposlední pozice a na rozdíl od podobně postiženého Magnussena to zpočátku na velký postup nevypadalo, první kolo projel na 18. pozici - pak se ale "pustil do práce" a začal stíhací jízdu, při níž míjel soupeře jak Porsche dýchavičné trabanty - postupně mu ustoupili Latifi a Bottas (2. kolo), Gasly (3.), Schumacher (5.), Albon (6.), Magnussen (8.), Vettel (12.), Stroll (13.) a Ricciardo (17.). Následovala krutá chyba jeho kolegy a jako by toho u Ferrari neměli dost, při výměně v režimu SC vypustili teď už svého jediného pilota do cesty Albonovi. Ke kolizi naštěstí nedošlo, Alex stačil zpomalit, ale vedení závodu rozhodlo, že Španěl za "unsafe release" dostane pět trestných vteřin. Tým podal Sainzovi hlášení, ale dovršil sérii zmatků, když mu oznámil trest 5 sec. stop&go. Sám pilot je musel opravit. Dá se to přičíst rozrušení po Leclercově odstoupení, ale profesionální světlo to na scuderii nevrhá. Naštěstí se Sainz nenechal deprimovat a pokračoval ve své krasojízdě: ve 21. kole zdolal oba McLareny, tedy opět i Ricciarda, jenž v boxech využil jeho potíží a posunul se zpět před něj, o kolo později si podal Alonsa, ve 30. kole už podnikl úspěšný útok na Russella a začal stíhat Péreze. Potíž byla pouze v tom, že Carlos jel na středně tvrdé směsi, protože od začátku zvolil opačnou strategii. Jeho skvělé představení vyvrcholilo smělým soubojem s Pérezem, jenž se táhl od Chicane Nord přes šest dalších zatáček až na cílovou rovinku, aby před S de la Verreire vystoupalo rudé Ferrari na třetí příčku. Bohužel jen po zbytek kola - tým vyhodnotil další pobyt na pneumatikách jako hazardní a Sainz jr. zastavil, aby si nejdřív odpykal oněch pět vteřin a poté ještě absolvoval ne zrovna rychlou výměnu (4,2 s.). Vzhledem k prodloužené zóně omezené rychlosti až po výjezd z boxů se vrátil na deváté místo, ale opět nasadil strhující tempo a na nových středně tvrdých pneumatikách ve 43. kole odsunul za sebe Ocona, v dalších okruhu Ricciarda, poté Norrise (46.) a konečně Alonsa (47.). V té chvíli mi na čtvrtého Russela chybělo nepřekonatelných 22,4 vteřin, ale Carlos sérií nejrychlejších kol dokázal tuto propast stáhnout na 11,527 s. Víc už opravdu udělat nemohl.
Ve stínu těchto událostí byly i další momenty, mezi něž můžeme započítat kolize Zhoua a Schumachera ve 22. kole, za níž dostal pětivteřinový trest Číňan - incident se odehrál v zatáčce Beausset, kde předtím havaroval Leclerc. Do clinche se dostali i Latifi a Magnussen v zatáčce 4, což pro oba znamenalo odstoupení. Střed pole se soustředí stále více na duel mezi týmy Alpine a McLaren - tentokrát nestačil Norris na výborně jedoucího Alonsa, Ricciardo za sebou zase neudržel Ocona, jemuž svou pozici přepustil ve 46. kole. Snažil se i Gasly, aby před domácím publikem neutržil ostudu, ale život si zkomplikoval ve 28. kole, kdy mu nevyšel nájezd do Chicane Nord a musel uvolnit po projetí přímo cestu soupeřům. Jako efektní závěr vyzněl interní duel a rvačka o bod u Aston Martinu - nakonec po tvrdém souboji v posledních pět zatáčkách slavil triumf Kanaďan, třebaže mu čtyřnásobný mistr světa v zatáčce Pont málem vrazil svou příď pod zadní křídlo.
Verstappen si z Francie odváží luxusní náskok v šampionátu, Sergio Pérez už se dostal opět do těsné blízkosti Leclerca - Ferrari pak prožilo další bolehlav, i když jak uvedl Leclerc ještě během závodu, nejednalo se tentokrát o technický problém, nýbrž jen a pouze o jeho chybu...
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.