Ikonický závod v uličkách miniknížectví na francouzské Riviéře je některými považován za pravou zkoušku jezdeckého mistrovství, jinými za překonaný anachronismus. Letos ho provázela zpočátku nepřízeň počasí.
Ještě čtvrt hodiny před startem v ulicích Monte Carla se mohlo zdát, že závod navzdory přání některých týmů bude klasicky "suchý". Jenže deset minut před třetí hodinou odpolední se otevřela nebesa, teplota poklesla na 22°C (trať 32°C), vlhkost vzduchu vystoupala na 75 %, snad jen vítr příliš nezesílil - 9 km/h. Vozidla na roštu stála a čekalo se na rozhodnutí ředitelství. To nejdřív posunulo start na 15:09, pak ještě přidalo sedm minut. Právě ve chvíli, kdy se startovní pole vydalo za avizovaným safety carem na trať přišla další vydatná přeháňka, takže po třech zaváděcích kolech zamířily všechny vozy do boxů a nastalo další čekání.
Až v 16:05 se opět za SC vydal had formulí na trať, všechny vozy na pneumatikách do mokra. Ještě v tomto zaváděcím kole si Stroll pravou stranou "zkontroloval" svodidla před náměstím s kasinem, Latifi zase nevytočil zatáčku u hotelu Fairmont. Oba pak zamířili do boxů a pilot Williamsu vyzkoušel jízdu na intermediate. Po druhém zaváděcím kole došlo k letmému startu.
V čele pokračovala čtyřka ve složení Leclerc, Sainz jr., Pérez a Verstappen a toto složení vydrželo až do okamžiku, kdy bylo jasné, že modře označené gumy už přestávají plnit svou úlohu. Přes některé dohady ohledně dalších možných přeháněk nastalo dilema, zda absolvovat nejdřív pit-stop na přechodné pneu nebo vyčkat a zvolit rovnou slicks. Z adeptů na vítězství jel do boxů nejdřív Pérez (17. kolo) a další dvě kola, která na trati strávil, ho vynesly před vedoucího Leclerca, jenž s Verstappenem v zádech zastavil až v kole s číslem 19. Sainze Ferrari rovněž lákalo do boxů, ale Španěl odmítl nabídku a hodlal přejít rovnou na nejtvrdší směs. K tomuto kroku došlo ve 22. kole a provázely ho v italské stáji nemalé zmatky - za Sainzem totiž po vzrušené výměně komunikací zamířil i Leclerc a musel - byť jen chviličku - počkat. O kolo později double-pit stop absolvovali i u Red Bullu, zdržel se i Verstappen, takže Sergio převzal vedení a Max, jenž při výjezdu evidentně přejel žlutou čáru označující pit-exit, se zařadil mezi obě Ferrari.
Když na časomíře naběhlo 27. kolo, rozevlály se dvojité žluté vlajky v sekci u bazénu. Mick Schumacher na kratičkém úseku S de la piscine roztočil svůj Haas a hodiny dokončil nárazem na vnější stranu bariéry. U vozu se utrhla zadní část s převodovkou a spoilerem, Mick zůstal naštěstí celý. Vedení závodu nejdřív vyhlásilo virtuální, pak poslalo na trať Berndta Mayländera se skutečným SC, aby nakonec ve 30. kole vyvěsilo červenou vlajku - TecPro bariéra potřebovala zjevně větší opravu.
Restart proběhl opět ve formě letmé, kdy startovní pole vyrazilo na trať ve složení Pérez, Sainz, Verstappen, Leclerc, Russell, Norris, Alonso, Hamilton, Ocon, Bottas, Vettel, Gasly, Ricciardo, Stroll, Cunoda, Zhou, Latifi a Albon. Rozličné už bylo obutí: středně tvrdou směs zvolili piloti Red Bullu, Alpine, Mercedesu, Williamsu a asijská dvojice Cunoda-Zhou, po tvrdých pneumatikách, většinou použitých, sáhli u Ferrari, McLarenu, Aston Martinu a dvojice Bottas s Gaslym.
Pérez si zkomplikoval situaci masivním probrzděním hned v prvním ostrém kole po dvou zaváděcích kolech ve sjezdu k Mirabeau, ale po zbytek závodu, kvůli časovému limitu trvajícím pouze něco málo přes 40 minut dokázal eliminovat Sainzův tlak, jenž byl nejsilnější na hranici poslední desetiminutovky. Leclerc se sice několikrát dotáhl do blízkosti Verstappena, ale spíš vypadal jako rozčarovaný po ztrátě vedení a ve finále už poněkud ztrácel.
Osamocený závod jela dvojice Russell - Norris. Lando se pokoušel se značnou ztrátou na krajana něco udělat a žádal tým o extra zastávku v boxech, protože měl na sedmého Alonsa slušný náskok. Nakonec byl vyslyšen 14 kol před cílem, bohužel pro něj o něco později, než potřeboval. Dokázal stáhnout obří ztrátu na Russella, ale dvě či tři kola mu chyběly, aby se s ním mohl utkat. Malou útěchou mu mohlo být nejrychlejší kolo.
Hamiltonův osud v Monaku se tentokrát jmenoval Alpine. V 18. kole ve St. Dévote zaútočil Brit na Ocona a ten mu tvrdě "zavřel dveře". Lewisův vůz doznal jisté úhony na levé koncovce předního křídla, Ocon byl za tento manévr později ohodnocen penalizací pěti vteřin. Hamilton se po restartu dotáhl za Alonsa a několik kol na něj dotíral, ale postupně jeho bojovnost klesala a nakonec odolával tlaku Ocona, informovaného z boxů o penalizaci - přes nabádání z boxové zídky si nevybudoval náskok a propadl se pořadím mimo body.
Vynikajícími předjíždějícími manévry zaujal Pierre Gasly - stalo se tak v prvních kolech, kdy zajel do boxů a nasadil intermediate. Zdolával soupeře i tam, kde to nebývá zvykem, leč ke své smůle zůstal v druhé části za Vettelem a na čtyřnásobného mistra světa žádný nápad nenašel.
Verstappen si tak upevnil v čele průběžné klasifikace náskok a stejně tak Red Bull odskočil Ferrari v Poháru konstruktérů. Monako jasně ukázalo, že ani nové konstrukce vozů nijak neulehčily předjíždění, což dokládají minimální změny v pořadí.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.