Deštivá kvalifikace v Belgii přinesla obrovskou havárii a stejně velké překvapení + VIDEO

George Russell v kvalifikaci šokoval soupeře (ilustrační foto)
George Russell v kvalifikaci šokoval soupeře (ilustrační foto), foto: Williams F1 Team
Robert RoBertino Pavelka 28. srpna 2021 15:05 | akt. 28. srpna 2021 17:30
Sdílej:

Okruh považovaný za klasický nebo chcete-li přírodní, nacházející se v pohoří Ardén, bývá proslulý nevypočitatelným počasím, asi jako "sousední" Nürburgring. Nebylo výjimkou, že na této trati právě povětrnostní podmínky hrály zásadní roli.

S ohledem na velmi nepříznivé povětrnostní podmínky (vzduch 14°C, trať kolísala od 16 do 18°C, vlhkost vzduchu setrvávala na 93 % a vítr se měnil od 7,5 do 9,7 km/h) byl start kvalifikace odsunut na 15:12. 

Q1 - 18 minut

S ohledem na slabé přeháňky bylo jasné, že jak bude trať osychat a vyjíždět se ideální stopa, pneumatiky do mokra nebo přechodných podmínek budou rychle "odcházet". Jenže nepředvídavé počasí i do této strategie vnášelo zmatek. Každopádně první měřený čas zajel Russell (2.11,727) a velice rychle výkony padaly k hranici dvou minut. Smůlu při prvním pokusu měl Latifi, jenž vyletěl ze zatáčky 13, naštěstí bez újmy na materiálu, jen pokosil něco trávy. Závěr první části se změnil o boj na cílové pásce, protože komu se povedlo rychlé kolo v samém závěru, měl šanci se dostat do Q2. Poslední výkony Verstappena (1.57,717 - škrtnut), Hamiltona (1.59,870) či velmi dobrého Norrise (1.58,301) signalizovaly, že je třeba mít štěstí a pevné nervy.

Do Q2 nepostoupili: Cunoda, Giovinazzi, Schumacher, Räikkönen a Mazepin

Q2 - 15 minut

Druhá část už byla podstatně rychlejší, časy se standardně pohybovaly pod dvěma minutami, ovšem problémem bylo přehřívání pneumatik do přechodných podmínek. Opět se celé startovní pole snažilo připravit si rychlé kolo až na závěr, Mercedes dokonce dvakrát provedl double pit-stop, aby měl co nejčerstvější pneumatiky, protože v jednu chvíli byli jak Hamilton, tak Bottas na nepostupových příčkách. Při patnácti vozech na trati ale nebylo snadné si najít správné okénko, zvláště když se ještě občas od zadních kol vznášely vodní fontány. Nakonec nejvíc zaváhali oba piloti Ferrari, ale nikoli v načasování: Sainz jr. udělal chybu v poslední šikaně, kam se mu jeho vůz nepovedlo řádně poskládat, Leclerc byl při posledním pokusu jednoduše pomalý. V čele opět byli velmi dobří Verstappen (1.59,559) a Hamilton (1.56,229), ovšem rybník jim vypálil výborně jedoucí Lando Norris - jeho čas 1:56,025 ho prozatímně pasoval na pole-position.

Q3 - 12 minut

Už před poslední pasáží kvalifikace bylo avizováno, že nad okruh dorazí další dešťový mrak. Na trať tak vyjela pouze trojice Russell, Norris a Gasly, ovšem pouze Brit se rozhodl zariskovat - pokud by okruh projel ještě před přívalem deště, mohl by mít čas, na nějž ostatní nebudou stačil. Jenže podmínky byly opravdu velmi těžké, Sebastian Vettel, který se k trojici připojil, dokonce žádal po vedení přerušení Q3. Jeho odhad byl správný, krátce poté najel Norris do měřeného kola, ale nedostal se dál než ke stoupání v Eau Rouge: jeho McLaren ustřelil doleva, odrazil se od bariér a jako rotující káča se přesunul na pravou stranu. U vraku zastavil Vettel a gesty se dotazoval, jestli je Lando v pořádku, do vysílačky pak rozčileně opakoval: "Co jsem říkal? Měli jste vyvěsit červenou vlajku!"

Kvalifikace byla po 3:01 přerušena a čekalo se až do 16:45, než Berndt Mayländer nadvakrát po projetí okruhu uznal trať za bezpečnou. Vydali se na ni Ocon a Russell na mokrých pneu, ale záhy zastavili a vyměnili je za zeleně označené. Ač se zpočátku zdálo, že vody je stále hodně, dráha vysychala velmi rychle, takže opravdu záleželo na perfektním naplánování. Nebo - jako v případě Russella - zajet jenom jeden, ale výborný čas. K překvapení všech byl George náhle v čele, sice ještě šest soupeřů mohlo jeho umístění ohrozit, ale překvapivě to nedokázal (třebaže s minimálním odstupem) ani Hamilton. Nakonec tak triumfoval Verstappen, v poslední části jediný, kdo se dostal pod 2 minuty.

Podrobnou reportáž z kvalifikace přineseme v nejkratší možné době.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.