Velká přetížení, vysoké teploty či dehydratace - s tím vším se v kokpitu musejí vypořádat piloti Formule 1. Znamená to pro ně jediné: enormní fyzický i psychický trénink.
Koordinace, reflexy, mentální síla, ale také přetížení až 5G či extrémní teploty a propocení zhruba tří kilogramů tělesné váhy během závodu - nic, s čím by si pilot F1 neporadil. Ne nadarmo se však říká, že netrénovaný člověk by v monopostu formule 1 zvládl odjet stěží pár kol.
Jezdci formule 1 patří mezi sportovce s nejlepší fyzickou kondicí na světě. Během Velké ceny jejich srdce bije rychlostí v průměru 170 úderů za minutu. Toto číslo vystoupá až na hodnotu 200, což je téměř třikrát více, než už obyčejného muže. Zátěž na srdce je to obrovská a trvá po celou dobu závodu. Proto se dá říci, že v tomto ohledu neexistuje sport, který by se F1 rovnal.
Podobné je to s mozkem. V běžných dlouho trvajících zápasech jako například v tenise, hokeji či fotbale má sportovec příležitost si oddechnout a udělat si přestávku. To u motorsportu neplatí. Od startu až po šachovnicovou vlajku musí být pilot schopen nepřetržité soustředěnosti a to ve vysokých rychlostech a s neustálou hrozbu možné nehody. To by rozhodně nedokázal každý a závodníci usilovně trénují nejen tělo, ale i mysl.
Fyzickou kondici jako závodníci nemají ani mnozí vrcholoví sportovci (foto: Red Bull Racing)
Jako první si důležitost fyzické kondice pravděpodobně uvědomil Ayrton Senna. Ten společně s Michaelem Schumacherem pozvedl cvičení závodníků F1 na zcela jinou úroveň.
Pilot musí být silný a mít svaly, které zvládnou zátěž, jakou 120 minutový závod představuje. Velmi důležitý je krk, který musí vydržet váhu hlavy a helmy. Podle bývalého trenéra Michaela Schumachera váží hlava zhruba 6kg, helma ještě o kilogram více. V zatáčkách potom váha mnohonásobně vzrůstá a vyšplná se až na 40kg. Krční svaly jezdce na to musejí být připraveny, avšak jen těžko se to trénuje. K tomuto účelu byly pro závodníky F1 vytvořeny speciální přístroje, na kterých s helmou na hlavě posilují právě tyto partie.
Kromě svalů je také důležitá stoprocentně přesná a téměř okamžitá reakce. Tu například ukázal Jenson Button během zastávky v boxech při letošní VC Malajsie. V důsledku chyby člověka se rozsvítila zelená. Svítila jen 120 milisekund a Brit už vyrazil zpět na trať. Reflex hodný mistra světa.
Cyklistiku si piloti užívají častěji než jízdu v autě (Lotus F1 Team)
Trénink závodníků kombinuje především běh, plavání, jízdu na kole a posilovnu. A jak konkrétně to vypadá? Například Fernando Alonso při svém trénování v Dubaji letos v zimě ujel za den 100 km na kole, což mu trvalo 3 hodiny a 38 min. Následoval 16 km dlouhý běh, který zvládl za 1 hodinu a 18 minut. Poté si ještě zašel do posilovny.
Běžně za den závodník ujede 30 mil na kole a uběhne 10 mil. A ačkoliv ne každý z pilotů je fanouškem triatlonu, například Jenson Button je má ve velké oblibě. Je to pro něj forma odpočinku a rozhodně si při nich nevede špatně a sklízí tak úspěchy i mimo okruhy.
Takže až vám někdo někdy bude tvrdit, že Formule 1 není sport a že závodníci tam jen krouží v autě, dejte jim třeba přečíst tento článek.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.