Lando Norris si v Monaku připsal cenné vítězství, když v klíčovém momentu přelstil Leclerca. Strategická bitva, zmatky v týmech a frustrace poražených dotvořily dramatickou kulisu ikonického závodu.
Lando Norris vyhrál závod v Monaku a stáhl ztrátu na svého týmového kolegu Oscara Piastriho na pouhé tři body. Formule 1 ale znovu čelí otázkám ohledně smyslu a proveditelnosti některých pravidel. Nedělní závod v Monaku měl být strategickou bitvou, místo toho ale přinesl nejasnosti, zmatek a zklamání.
Na startu, kde byly povinné dvě zastávky a využití všech tří druhů pneumatik, vyjel Norris z pole position. Volby pneumatik na roštu byly různé, například Yuki Tsunoda zvolil měkké pneumatiky, což naznačovalo agresivní taktiku.
Charles Leclerc odstartoval velmi dobře a zkusil zaútočit na Norrise zvenčí. Norris si ale hlídal vnitřní stranu, zablokoval přední kola a udržel vedení. Oscar Piastri měl horší start, ale stále zůstal před Maxem Verstappenem.
Brzy přišel první incident. Gabriel Bortoleto narazil čelně do bariéry u zatáčky Portier poté, co mu Kimi Antonelli nedal prostor. Bortoleto se od zdi odlepil a zajel do boxů stejně jako Tsunoda, Pierre Gasly a Oliver Bearman, kteří využili výjezd virtuálního safety caru.
VSC skončil na začátku čtvrtého kola. Norris si rychle vytvořil náskok na Leclerca, který zase rychle odskočil od Piastriho. Rozestup mezi nimi byl čtyři sekundy.
Na devátém kole došlo k další kolizi. Pierre Gasly nezvládl útok na Tsunodu, zablokoval zadní nápravu a zezadu narazil do jeho vozu. Alpine utrpěl vážné poškození předního zavěšení. Gasly ještě dojel do boxů, ale mechanici museli auto zastavit, protože přišel o brzdy. Tsunoda pokračoval v závodě.
Max Verstappen se pokusil zaútočit na Piastriho a v rádiu si stěžoval, že ho blokuje. Incident se ale stal pod žlutými vlajkami.
Isack Hadjar byl prvním z elitní desítky, kdo zajel do boxů. Nasadil měkké pneumatiky a vrátil se na osmé místo před svého týmového kolegu Liama Lawsona. Za nimi vznikl DRS vláček, ke kterému se přidal i Fernando Alonso, který přiznal frustraci a řekl: „Nemůžu teď tlačit.“
Lewis Hamilton na to zareagoval zastávkou v devatenáctém kole a díky perfektnímu načasování se dostal před Hadjara i Alonsa.
Strategie, která se zpočátku zdála jednoduchá, se v Monaku změnila v složitou hru plnou improvizací, blokování a nečekaných tahů. Už během prvních dvaceti kol bylo jasné, že letošní Velká cena Monaka nebude jen o rychlosti, ale hlavně o taktice mezi boxovou zdí a volantem.
Isack Hadjar těžil z týmové spolupráce, protože mu Liam Lawson vytvořil mezeru. Do boxů spolu zamířili i Oliver Bearman a Lance Stroll, kteří všichni splnili druhou povinnou zastávku ještě před 20. kolem. Z hlediska strategie to byl odvážný tah, který měl předejít zácpám ve střední části pole.
Lando Norris zastavil jako první lídr ve 20. kole, Oscar Piastri hned v kole následujícím. McLaren ale ztratil drahocenný čas kvůli pomalejší výměně u Piastriho, což stálo minimálně sekundu. Charles Leclerc následoval o něco později a po výjezdu z boxů zůstal uvězněn mezi oranžovými vozy McLarenu. Komentátor tento moment trefně nazval „papájový sendvič“.
Mercedes mezitím začal vlastní hru. George Russell, který byl dvanáctý, upozornil tým, že ho brzdí Carlos Sainz. Tým mu odpověděl, že Sainz má třísekundový náskok. To ale stačilo, aby se Alex Albon vrátil před pilota Ferrari.
Po první zastávce Verstappena se Norris vrátil do vedení. Za ním byli Leclerc, Piastri a Verstappen. Brzy se ale všichni dostali do provozu. Leclerc si zoufal a řekl: „To je vtip,“ protože i pod modrými vlajkami traťoví jezdci, včetně pilotů Mercedesu, neuhýbali dostatečně rychle.
V polovině závodu měl Norris náskok šesti sekund na Leclerca. Piastri zaostal o sedm sekund a Verstappen dalších tři. V bodované desítce byli také Hamilton, Alonso, Hadjar, Ocon, Lawson a Albon.
Pak přišla další rána. Fernando Alonso odstoupil kvůli technickému problému s pohonnou jednotkou. Aston Martin to potvrdil a dodal, že problém stále analyzují.
Lawson a Albon už měli za sebou obě zastávky, zatímco Carlos Sainz a oba piloti Mercedesu ještě žádnou nezvládli. Tato trojice byla na devátém, jedenáctém a dvanáctém místě. Piastri jako první z lídrů absolvoval druhou zastávku, za ním Leclerc a pak Norris.
George Russell bojoval s Albonem, ale dostal se pod vyšetřování kvůli opuštění trati a získání výhody. Řekl týmu, že byl pomalý a nejistý, a raději vezme penalizaci. Obdržel drive-through trest. Kimi Antonelli podobný manévr zopakoval, ale pozici Albona vrátil.
Russell trest odjel v 56. kole stále bez jediného pit stopu. V tomtéž kole zastavil Sainz a díky rozestupu, který Albon vytvořil, se vrátil před Russella.
Na čele závodu Verstappen, který měl jednu zastávku, blokoval Norrise. Norris si stěžoval, že ho Verstappen zpomaluje kvůli Leclercovi. Ferrari za Verstappenem nemohlo najít cestu dopředu, protože na zadním křídle vozu visel Piastri.
Těsně před koncem Verstappen konečně zajel do boxů v předposledním kole. To umožnilo Norrisovi vrátit se do čela závodu. McLaren tak slavil vítězství v Monaku, Leclerc dojel druhý a Piastri třetí. Verstappen skončil čtvrtý. Do bodů se dostali také Hamilton, Hadjar, Ocon, Lawson, Albon a Sainz.
1. Lando Norris – McLaren - 1:40:33.843
2. Charles Leclerc – Ferrari +3.131
3. Oscar Piastri – McLaren +3.658
4. Max Verstappen – Red Bull Racing +20.572
5. Lewis Hamilton – Ferrari +51.387
6. Isack Hadjar – Racing Bulls +1 kolo
7. Esteban Ocon – Haas F1 Team +1 kolo
8. Liam Lawson – Racing Bulls +1 kolo
9. Alexander Albon – Williams +2 kola
10. Carlos Sainz – Williams +2 kola
11. George Russell – Mercedes +2 kola
12. Oliver Bearman – Haas F1 Team +2 kola
13. Franco Colapinto – Alpine +2 kola
14. Gabriel Bortoleto – Kick Sauber +2 kola
15. Nico Hülkenberg – Kick Sauber +2 kola
16. Lance Stroll – Aston Martin +2 kola
17. Yuki Tsunoda – Red Bull Racing +2 kola
18. Kimi Antonelli – Mercedes +2 kola
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.