Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Změna ve vlastnické struktuře společnosti Red Bull GmbH, kterou nedávno potvrdily dokumenty podané u soudu v Salzburgu, může mít dalekosáhlé dopady nejen na samotnou firmu, ale i na její nejslavnější sportovní divizi, tým Red Bull Racing. V tomto kontextu nabývá jiný význam i nedávné a překvapivé odvolání Christiana Hornera z pozice šéfa týmu.
Podle těchto oficiálních dokumentů došlo k zásadnímu kroku 31. května 2025, kdy byl 2procentní osobní podíl Chalerm Yoovidhyi, syna thajského spoluzakladatele značky Red Bull, převeden na švýcarskou společnost Fides Trustees SA, informuje web PlanetF1. Tento převod znamená, že po více než čtyřech desetiletích přestala thajská strana být většinovým vlastníkem firmy. Nově je vlastnictví rozděleno rovnoměrně, kdy thajská i rakouská část drží po 49 procentech, což je historicky bezprecedentní situace.
Z pohledu vnitřní politiky společnosti je tento posun zásadní. Dosud totiž thajští vlastníci, zejména Chalerm Yoovidhya, měli dominantní hlas v klíčových rozhodnutích včetně personálních otázek sportovních týmů. Christian Horner byl přitom považován za favorita thajské strany, která jej podporovala i přes vnitřní rozpory a napětí uvnitř Red Bull Racingu.
S převodem osobního podílu však nastala změna mocenské rovnováhy. Rakouská část, zastoupená Markem Mateschitzem, synem zesnulého spoluzakladatele Dietricha Mateschitze, získala větší vliv a pravděpodobně sehrála klíčovou roli při rozhodnutí o ukončení Hornerovy dlouholeté éry v čele týmu.
Je otázkou, zda jde o začátek širšího přerodu ve strategii a vedení celé značky Red Bull, nebo se jedná spíše o jednorázové rozhodnutí vyplývající z interních konfliktů a křehké důvěry uvnitř týmu. Nicméně Hornerův odchod nelze považovat za izolovaný incident, nýbrž za součást širších změn v rámci firemního vlastnictví, které dlouhodobě zůstávaly mimo pozornost médií a fanoušků Formule 1.
Ke konci roku 2022 thajští a rakouští akcionáři dohodli nové složení představenstva Red Bull GmbH. Jako generální ředitel nastoupil Franz Watzlawick, finančním ředitelem se stal Alexander Kirchmayr a Oliver Mintzlaff převzal vedení korporátních projektů a investic. Tato změna nastala po úmrtí zakladatele Dietricha Mateschitze a je důležitá pro pochopení mocenských vztahů uvnitř firmy.
V minulém roce se spekulovalo, že Horner ztratil podporu rakouských akcionářů, zvláště Marka Mateschitze. Přesto však díky neochvějné podpoře thajské rodiny Yoovidhya, která byla většinovým vlastníkem, zůstal ve funkci. Díky této podpoře nemohli rakouští akcionáři Hornera odvolat, i kdyby si to přáli.
Symbolickým momentem byla nedávná Grand Prix Rakouska, kde byl Chalerm Yoovidhya spolu se svou manželkou viděn pózovat s Hornerem přímo na startovním roštu. Tato fotografie potvrzovala silné vazby mezi Hornerem a thajskou stranou. Ovšem pouhých devět dní poté byl Horner náhle odvolán, což jej podle dostupných informací zaskočilo.
Změna vlastnické struktury, která proběhla těsně předtím, mohla být rozhodujícím momentem. Prodej Chalermova podílu firmě Fides Trustees znamenal, že Horner přišel o klíčovou ochranu, kterou mu poskytovala thajská většina. Pokud rozhodnutí o jeho odvolání nebylo konsenzuální, mohly hrát rozhodující roli hlasovací práva, která teď mohla být v rukou rakouské strany.
Je však třeba zmínit i možnost, že švýcarská společnost Fides Trustees drží podíl spíše formálně. Takovéto správcovské firmy se často využívají pro daňovou optimalizaci a Chalerm Yoovidhya mohl stále disponovat hlasovacími právy skrze smlouvu o zpětném odkupu. To by znamenalo, že thajská strana mohla mít stále větší kontrolu, než se na první pohled zdá.
Současná vlastnická struktura Red Bull GmbH tedy vypadá takto: 49 procent drží rakouská společnost Distribution & Marketing GmbH, 49 procent je ve vlastnictví thajské TC Agro Trading Company a zbývající 2 procenta nyní spravuje Fides Trustees. Tento nový poměr sil má zásadní vliv nejen na byznysovou stránku společnosti, ale i na sportovní rozhodnutí uvnitř Red Bull Racing.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.