Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Změna ve vlastnické struktuře společnosti Red Bull GmbH, kterou nedávno potvrdily dokumenty podané u soudu v Salzburgu, může mít dalekosáhlé dopady nejen na samotnou firmu, ale i na její nejslavnější sportovní divizi, tým Red Bull Racing. V tomto kontextu nabývá jiný význam i nedávné a překvapivé odvolání Christiana Hornera z pozice šéfa týmu.
Podle těchto oficiálních dokumentů došlo k zásadnímu kroku 31. května 2025, kdy byl 2procentní osobní podíl Chalerm Yoovidhyi, syna thajského spoluzakladatele značky Red Bull, převeden na švýcarskou společnost Fides Trustees SA, informuje web PlanetF1. Tento převod znamená, že po více než čtyřech desetiletích přestala thajská strana být většinovým vlastníkem firmy. Nově je vlastnictví rozděleno rovnoměrně, kdy thajská i rakouská část drží po 49 procentech, což je historicky bezprecedentní situace.
Z pohledu vnitřní politiky společnosti je tento posun zásadní. Dosud totiž thajští vlastníci, zejména Chalerm Yoovidhya, měli dominantní hlas v klíčových rozhodnutích včetně personálních otázek sportovních týmů. Christian Horner byl přitom považován za favorita thajské strany, která jej podporovala i přes vnitřní rozpory a napětí uvnitř Red Bull Racingu.
S převodem osobního podílu však nastala změna mocenské rovnováhy. Rakouská část, zastoupená Markem Mateschitzem, synem zesnulého spoluzakladatele Dietricha Mateschitze, získala větší vliv a pravděpodobně sehrála klíčovou roli při rozhodnutí o ukončení Hornerovy dlouholeté éry v čele týmu.
Je otázkou, zda jde o začátek širšího přerodu ve strategii a vedení celé značky Red Bull, nebo se jedná spíše o jednorázové rozhodnutí vyplývající z interních konfliktů a křehké důvěry uvnitř týmu. Nicméně Hornerův odchod nelze považovat za izolovaný incident, nýbrž za součást širších změn v rámci firemního vlastnictví, které dlouhodobě zůstávaly mimo pozornost médií a fanoušků Formule 1.
Ke konci roku 2022 thajští a rakouští akcionáři dohodli nové složení představenstva Red Bull GmbH. Jako generální ředitel nastoupil Franz Watzlawick, finančním ředitelem se stal Alexander Kirchmayr a Oliver Mintzlaff převzal vedení korporátních projektů a investic. Tato změna nastala po úmrtí zakladatele Dietricha Mateschitze a je důležitá pro pochopení mocenských vztahů uvnitř firmy.
V minulém roce se spekulovalo, že Horner ztratil podporu rakouských akcionářů, zvláště Marka Mateschitze. Přesto však díky neochvějné podpoře thajské rodiny Yoovidhya, která byla většinovým vlastníkem, zůstal ve funkci. Díky této podpoře nemohli rakouští akcionáři Hornera odvolat, i kdyby si to přáli.
Symbolickým momentem byla nedávná Grand Prix Rakouska, kde byl Chalerm Yoovidhya spolu se svou manželkou viděn pózovat s Hornerem přímo na startovním roštu. Tato fotografie potvrzovala silné vazby mezi Hornerem a thajskou stranou. Ovšem pouhých devět dní poté byl Horner náhle odvolán, což jej podle dostupných informací zaskočilo.
Změna vlastnické struktury, která proběhla těsně předtím, mohla být rozhodujícím momentem. Prodej Chalermova podílu firmě Fides Trustees znamenal, že Horner přišel o klíčovou ochranu, kterou mu poskytovala thajská většina. Pokud rozhodnutí o jeho odvolání nebylo konsenzuální, mohly hrát rozhodující roli hlasovací práva, která teď mohla být v rukou rakouské strany.
Je však třeba zmínit i možnost, že švýcarská společnost Fides Trustees drží podíl spíše formálně. Takovéto správcovské firmy se často využívají pro daňovou optimalizaci a Chalerm Yoovidhya mohl stále disponovat hlasovacími právy skrze smlouvu o zpětném odkupu. To by znamenalo, že thajská strana mohla mít stále větší kontrolu, než se na první pohled zdá.
Současná vlastnická struktura Red Bull GmbH tedy vypadá takto: 49 procent drží rakouská společnost Distribution & Marketing GmbH, 49 procent je ve vlastnictví thajské TC Agro Trading Company a zbývající 2 procenta nyní spravuje Fides Trustees. Tento nový poměr sil má zásadní vliv nejen na byznysovou stránku společnosti, ale i na sportovní rozhodnutí uvnitř Red Bull Racing.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.
Christian Horner nezůstal jediný, kdo opustil Red Bull, společnost s ním opustili i dva další členové vrcholového managementu. Tým tak čelí největšímu otřesu ve vedení od svého vstupu do Formule 1.
Martin Brundle se domnívá, že problémy Red Bullu začaly po odchodu Christiana Hornera, který byl klíčovým stabilizačním prvkem týmu. Podle něj tým od té doby postrádá vedení a soudržnost, což se odráží i na trati.