Komisaři pod palbou: Nová data zpochybňují trest pro Oscara Piastriho

Oscar Piastri během GP Velké Británie
Oscar Piastri během GP Velké Británie, foto: McLaren
Michael Zelinka DNES 13:43
Sdílej:

Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.

Oscar Piastri čelí ostré kritice rozhodnutí pořadatelů Velké ceny Velké Británie, kteří mu uložili desetisekundovou penalizaci za incident při restartu za safety carem. Bývalý závodník F1 Jolyon Palmer se však postavil na stranu mladého jezdce a svou kritiku podložil podrobnou analýzou telemetrických dat. Podle Palmerova názoru nebylo brzdění Maxe Verstappena při incidentu tak tvrdé, jak by mohlo být, což znamená, že Verstappen mohl snadno zůstat za Piastrim bez nutnosti předjíždění.

Piastri vedl většinu dramatického, deštěm ovlivněného závodu, ale jeho šance na vítězství skončily právě kvůli zmíněné penalizaci, která umožnila jeho týmovému kolegovi Landu Norrisovi vzít první domácí triumf. Incident se odehrál těsně před restartem, kdy Piastri při brzdění vytvořil mezi sebou a safety carem mezeru, což využil Verstappen k předjetí. Komisaři toto chování označili za „nestabilní brzdění“ a penalizovali Piastriho, což ale Palmer považuje za příliš tvrdý postih.

V komentáři pro kanál Formula 1 na YouTube Palmer detailně vysvětlil, že při svém brzdění Piastri jednoduše reagoval na pravidla, která ho nutí držet se v maximální vzdálenosti od safety caru. „Oscar nemá pod kontrolou vlastní tempo, musí se držet pravidel a ne předjet safety car,“ uvedl Palmer. Dodal, že i když Piastri zpomalil výrazně, Verstappen podle dat z brzdění nijak nejevil známky snahy jet na hraně, spíš volil obchvat, protože brzdit tvrději nechtěl.

Palmerova analýza srovnala telemetrii Piastriho a Verstappena v daném momentu a ukázala, že Verstappenovo brzdění bylo postupné a méně náročné, zatímco Piastri výrazněji přidal na brzdném účinku. Tento fakt podporuje Palmerovu tezi, že Verstappen nebyl při incidentu v nouzi a mohl se za Piastrim držet bez nutnosti nečekaného manévru. Piastri po závodě uvedl, že jeho jízda byla v restartu druhého safety caru stejná jako při prvním, což potvrzují i data z analýzy.

Tento spor ukazuje, jak komplikované může být rozhodování komisařů v závodech F1, kde každé pravidlo může mít zásadní dopad na výsledky a postavení v šampionátu. Přestože Piastri zůstal po závodě v čele šampionátu, jeho náskok na týmového kolegu Norrise se výrazně ztenčil. Celá situace navíc vyvolala mezi fanoušky i odborníky debatu o spravedlnosti a konzistenci udělování trestů ve Formuli 1.

Stalo se