Čas letí a kolikrát se při náhodném pozastavení překvapeně ohlédneme, jak rychlý dokáže být. A právě takové zamyšlení může vést i k určitému bilancování. O tom, co nám F1 dala, třeba i vzala a proč se sune tam, kde se v současnosti nalézá.
Sám jsem překvapen, že přesně na den jsem se připojil k F1NEWS.cz před čtyřmi lety. Jako dnes tak tehdy jsem vstoupil na tuto půdu Paddockem týkajícím se Grand Prix Bahrajnu. Předcházelo tomu patnáctileté psaní pro jiný subjekt, který se zachoval způsobem, jakým se z týmu odcházejí piloti, aniž by o tom věděli.
Za oněch téměř dvacet let publikování jsem měl mnohokrát možnost se zamyslet nad tím, proč zrovna F1 a ne třeba prototypy, cestovní vozy, rallye, autokros nebo propagovaný Pohár míru a přátelství reprezentující Formuli Easter. V mém případě výběru hodně nahrál vůbec první přenos Grand Prix Formule 1, památné Monako 1973 komentované legendou Lubošem Pecháčkem. Jak nám vysvětlil, za toto zprostředkování královny motoristického sportu můžeme děkovat straně a vládě, protože tehdejší předseda vlády Lubomír Štrougal si přál závod vidět, navíc francouzská televize nám nabídla přenos zadarmo - no, neberte to.
Tehdy jsem se chytil drápkem a jak jsem uvedl ve vzpomínce na F1 v období reálného socialismu, začal jsem pomalu postupovat tím stylem, jako snad téměř každý kluk, jehož F1 zaujala. Rozdíl byl pouze v přístupu. Nemálo těch, kteří vyhledávali všechny možné zdroje a pečlivě stříhali, co se dalo, po roce, dvou či třech na tuto "zbytečnou" činnost rezignovalo. Přišly jiné zájmy, dokonce jsem se dozvěděl, že dospívající jedinec by se takovým "šmidláním" dehonestoval. Prosím, to je věc názoru. My, kteří jsme vydrželi, jsme se pídili po všem možném, každý zdroj byl dobrý a živě si vybavuji, jak můj bohužel nedávno zesnulý otec nešetřil výčitkami, že když k němu přijdu na návštěvu, místo abych s ním rozebíral své úspěchy ve škole a u dívek, hrabu se v hromádce Světa motorů a Signálu, abych mu z nich vyrval nové přírůstky.
Takový přístup je pro dnešní fanoušky archaismus a vůbec ho neumí pochopit. My opravdu neměli internet a všechno jsme si museli někde objevit. Dokonce jsme absolvovali neumělé, naivní, ale o to radostnější pokusy zaslat nějaký ten dopis na adresu týmů či pilotů. Jak slastný to pak byl okamžik, když se ve schránce opravdu objevila obálka s logem Tyrrellu, Benettonu či Ligieru. Hodiny jsme leželi v časopisech, srovnávali data narození našich hrdinů a dohledávali střípky historie. Každá nová informace byla malým vítězstvím, rozšířením znalostí a doplněním celistvého obrazu.
Digitální doba tohle všechno změnila, ale ten základ, který si moje generace v 70. a 80. letech vydobyla, zčásti studiem obrovského množství periodik v čele s MOTORistickou současností, nám jen těžko někdo vezme. V mém případě neustále opisování, přepisování, tvorba ročenek, statistik, tabulek vedla k tomu, že mi nedělalo problémy si vzpomenout, kdo byl šestý v GP Argentiny 1980. Hodiny předpůlnočních záznamů i sporadických přenosů dotvářely stále pevnější pouto, které jsme ještě před pádem železné opony posílili nejčastěji v Maďarsku, i když byli tací, kterým se povedlo proniknout i jinam. Po roce 1989 se otevřela stavidla informací, bohužel ne vždy v odpovídající kvalitě. Některé sympaticky nastartované časopisy brzy skončily, ekonomika vítězila nad nadšením. A když dorazil na scénu internet, netrvalo dlouho a jeho éter byl zaplaven spoustou stránek různé kvality. Najednou byla k dispozici spousta faktů, aniž kdo hodnotil jejich úroveň, kvalitu a hlavně věrohodnost údajů.
Tím se dostávám k tomu, proč dnešní fanoušek dle mého názoru nemá příliš důvodů mít k F1 hlubší vztah. Je v pořádku, že má k dispozici spoustu informací, taková je doba, jenže v tom může být právě určitý kámen úrazu. Chybí ten pocit zdolávání překážek a vynaložení nemalého úsilí při dobývání faktů. Pokud bych chtěl zvolit příměr, tak určitě je třeba rozdíl v tom, když si sami slepíte model "efjedničky" a když vám ho někdo věnuje. Nelze přehlédnout, že lidé nám stále více leniví a nemají potřebu vynakládat nějakou námahu. Pak existují blázni, kteří pravidelně vytahují své letité záznamy a stále je doplňují. Třeba jenom proto, že historie má neopakovatelné kouzlo a navíc lze tesat do kamene jeden velice moudrý výrok: "Kdo se nezajímá o historii, nemůže v budoucnu nic smysluplného vytvořit."
Možná je to nesmysl, ale právě ono předávání všeho jako na podnose má za následek, že dnešní fanoušci berou F1 nikoli jako výjimečnou, ale normální podívanou. Protože jde pořád o velké peníze, bude se F1 nadále více a více podbízet a obávám se, že ztrátou jistého tajemného oparu se stane natolik "běžnou", že už nebude o čem debatovat, diskutovat, hodnotit. Budeme nahlížet inženýrům přes rameno, znát funkci každé pružiny a nýtu, vymizí onen prostor na objevování a možnost získat pocit, že jsme k něčemu dospěli sami a nebyli jsme vedeni za ručičku. Nejspíš je to obava planá, protože obecné zvyklosti se mění a lidé chtějí všechno až pomalu do lože, aby z něho nemuseli vstávat. Já si budu hýčkat své záznamy, které jsem začal vytvářet před čtyřiceti lety a moc rád se k nim budu vracet. Protože i to je prolínání života s F1, vzpomínky na tisíce hodin, které jsem jí věnoval - a kterých jsem nikdy nelitoval.
Všem těm, kteří mě za ty roky - a zejména za ty čtyři poslední - četli a čtou, děkuji za přízeň a možnost se svěřovat nejen se svými znalostmi, ale i názory a vztahem k oblasti, která se stala neodmyslitelnou součástí mého, stejně tak i vašeho života.
Oscar Piastri momentálně vede průběžné pořadí šampionátu F1, avšak sám nevěří, že by některý z jezdců byl skutečným kandidátem na titul mistra světa.
Isack Hadjar je vážným kandidátem na nahrazení Yukiho Tsunody v Red Bullu, což by pro něj mohlo být životní šancí i obrovským testem. Tento krok může odstartovat jeho hvězdnou kariéru, nebo ji naopak brzy ukončit.
Toto Wolff představil tříletý vývojový plán pro Kimiho Antonelliho, čímž potvrdil, že Mercedes s mladým Italem počítá dlouhodobě. Podle Wolffa je klíčové, aby Antonelli dostal čas na zrání a přípravu, než vstoupí do světa Formule 1.
Šéf Ferrari Fred Vasseur uvedl, že tým pravděpodobně přiveze na Velkou cenu Rakouska novinky pro monopost SF-25. Úpravy by měly pomoci zvýšit konkurenceschopnost na Red Bull Ringu.
Liam Lawson zažil nepříjemný začátek sezony, když po pouhých dvou závodech přišel o místo v hlavním týmu Red Bull. Tento nečekaný krok jasně ukázal, jak rychle se mohou měnit plány ve vysoce konkurenčním prostředí Formule 1. Novozélanďan reagoval na tvrzení Red Bullu.
Toto Wolff uvedl, že Mercedes má stanovený časový plán pro podpis nové smlouvy s Georgem Russellem. Naznačuje tím, že tým chce mít o budoucnosti britského jezdce jasno co nejdříve.
Spekulace o budoucnosti šéfa Ferrari Frederica Vasseura sílí, ale podle Ralfa Schumachera za problémy týmu nestojí on. Bývalý pilot F1 naznačuje, že příčinu stagnace je třeba hledat jinde.
George Russell naznačil, že Hamiltonovy potíže ve Ferrari mohou souviset s odlišnou týmovou dynamikou oproti Mercedesu. Podle něj nejde jen o adaptaci, ale o hlubší rozdíly v prostředí.
Jenson Button ocenil Landa Norrise za psychickou odolnost po kolizi s týmovým kolegou Oscarem Piastrim. Podle něj Norris ukázal vyspělost tím, jak situaci zvládl.
Po premiéře filmu „F1“ v New Yorku zamířil Brad Pitt do Austinu, kde údajně absolvoval svůj první oficiální test s monopostem Formule 1 na okruhu COTA.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari během sezony 2025 nenaplňuje očekávání. Bez mimořádně konkurenceschopného vozu se mu nedaří držet krok s nejlepšími a na pódium se dosud nedostal. Podle odborníků začíná být navíc jeho věk nevýhodou.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc si na trati ve Fioranu vyzkoušeli nový supervůz Ferrari F80, který oba ohodnotili jako nejrychlejší a nejpříjemnější auto, jaké kdy řídili.