Nejlépe do sezóny vykročil francouzský Renault. Michael Schumacher po mnoha nesnázích nedojel.
Kimi Raikkonen se od konce prvního kola pověsil těsně za Michaela Schumachera, ale o žádný vážný útok se nepokusil. Zato před nimi vřela skupinka Ralf Schumacher - Felipe Massa - Takuma Sato. Do třetího kola již vozy vjížděly v ustáleném pořadí Fisichella, Trulli, Coulthard, Webber, Klien, Montoya, Barrichello, Villeneuve, Alonso, Button, R. Schumacher, Massa, Sato, M. Schumacher, Raikkonen, Monteiro, Karthikeyan, Friesacher, Albers. Na Coulthardovo třetí místo vytrvale útočil domácí Mark Webber, ale Skot ani na okamžik nezaváhal. Vedoucí Fisichella se jen pozvolna vzdaloval Trulliho Toyotě, za kterou narůstala Coulthardova a Webberova ztráta. V 10. kole začal Fernando Alonso s druhým Renaultem všemi možnými způsoby útočit na devátého Villeneuva, ale ten si jel s ledovým klidem svoji stopu a často sledoval v zrcátkách prach od Alonsových kol za vnějším obrubníkem.
Až do prvních zastávek v boxech zlepšoval prakticky každým kolem Giancarlo Fisichella nejlepší čas. V 11. kole už měl náskok 3,5 s na Trulliho a 8,5 s na Villeneuva, který za sebou vedl dlouhý vláček až po osmého Barrichella. O kus dál pokračoval souboj Villeneuva s Alonsem a další vláček od Buttona po Raikkonena. V 15. kole Kimi Raikkonen ztratil několik vteřin na Michaela Schumachera, ale během dvou kol ztrátu opět dohnal. Piloti Jordanu a Minardi zaostávali daleko za ostatními. V 17. kole se o vzrušení postaral David Coulthard, když si se svým Red Bullem v nájezdu do páté zatáčky rozmyslel předjížděcí manévr a zezadu narazil do o kolo zpět jedoucího Minardi. Těžko říct, čí byl uražený kus karbonu. Ale hned v další pravotočivé zatáčce Coulthard riskantně donutil rychleji jedoucího Webbera vyjet na trávu a překazil mu tak další pokus o předjetí. Webber naštěstí vůz ve velké rychlosti na trávě zvládl a nedotkl se zdi. V boxech Red Bullu se sice připravovalo nové přední přítlačné křídlo, ale Coulthard jel dál a dokonce zajel prozatímní nejrychlejší kolo.
Nad okruhem se začala nepříjemně zatahovat napjatě sledovaná obloha, ale slunce nakonec přecejen zvítězilo. Fisichella nadále velmi pomalu prodlužoval svůj náskok, Fernando Alonso ve druhé šikaně konečně udolal Villeneuva. Zastávky v boxech zahájil Jarno Trulli. Většina pilotů vsadila na strategii dvou zastávek a tak se v pit-lane skoro všichni vystřídali během několika kol a natankovali přibližně na třetinu závodu. Až mezi posledními přijeli Raikkonen a Schumacher. Oba doplnili palivo jen přibližně na 10-15 kol a vyjeli velmi rychle. Úspěšnější byl nakonec Raikkonen, který se před úřadujícího šampiona dostal. Bez zastávky pokračoval Juan Pablo Montoya ze stáje McLaren. Christianu Albersovi při zastávce zhasnul motor a mechanici Minardi jej odtlačili do garáže. Ve střední části závodu jezdil nejlepší časy Fernando Alonso, kterého už nebrzdil Villeneuve. Překonal i další překážku - loňského týmového kolegu Jarna Trulliho. Na výjezdu z třinácté zatáčky přeskočil Karthikeyan obrubník, ale nic nepoškodil. K mechanikům zajel Montoya a vrátil se na páté místo, druhý byl za Fisichellou opět Coulthard se ztrátou 12s a bez problému si držel odstup před Webberem, za kterým už byl na dohled čtvrtý Rubens Barrichello s Ferrari.
Kimi Raikkonen si na Schumachera vypracoval pětisekundový náskok, ale pod pravou částí jeho monopostu začal po zemi tahat ulomený deflektor, o který pravděpodobně přišel na některém obrubníku. Během dvou kol bylo rudé Ferrari těsně za ním a "Ice Man" musel do boxu McLarenu, kde podruhé dotankoval a poškozený deflektor mechanici odstranili. V posledním sektoru si na výjezdu ze zatáčky udělal hodiny Monteiro, ale s malou ztrátou v pořádku jel dál. V 43. kole probrzdil Webber nájezd do druhé šikany, ale nesjel z asfaltu a stihl se rozjet ještě před Barrichellem. Ve stejné zatáčce o dvě kola později zaútočil odvážně Nick Heidfeld vnitřkem na Michaela Schumachera. Ten mu mnoho místa nenechal a zvolil nekompromisně vnitřní stopu, čímž Heidfelda hodně brzy zavřel. "Quick Nick" však zazmatkoval a uhnul doprava více než bylo nutné - zajel do trávy, kde se mu nepodařilo dobrzdit a v zatáčce do Schumacherava Ferrari z boku narazil. Oba se ocitli v protější únikové zóně, kde Heidfeld skončil, zatímco Schumacherovi pomohli stewardi vůz roztlačit. Dojel však pouze do boxů, kde ze závodu s poškozeným zavěšením odstoupil.
Posledních deset kol už bylo jen poklidným dojezdem do cíle v pořadí Fisichella, Barrichello, Alonso, Coulthard, Webber, Montoya, Klien, Raikkonen, Trulli, Massa, Button, Sato, Villeneuve, R. Schumacher, Karthikeyan, Monteiro, Friesacher. Giancarlo Fisichella se tedy dočkal svého prvního na trati vybojovaného vítězství a to hned při svém prvním závodě za volantem Renaultu. Celkově jde o jeho druhé vítězství - první získal předloni v Brazílii při předčasně ukončeném závodě a následném rozhodnutí komise. Během celého závodu neudělal jedinou chybu a jel přesně tak rychle, jak bylo potřeba. Se smůlou v kvalifikaci se výborně vypořádal i jeho kolega Fernando Alonso a dokázal se protlačit až na stupně vítězů. Renault si nemohl přát lepší výsledek.
Dobrý výkon podal i Rubens Barrichello s upraveným loňským Ferrari F2004M. Určitě největším překvapením je ale stáj Red Bull - David Coulthard těsně pod stupni vítězů a Christian Klien jen o tři místa dál. Maximum možné udělal při smůle na startu i Kimi Raikkonen z McLarenu. Zato od Juana Pabla Montoyi se jistě čekalo více. Jarno Trulli potvrdil, že Ralf Schumacher nebude mít u Toyoty zdaleka jisté místo jedničky. A zdá se, že Jacques Villeneuve si už zvykl na vůz Sauberu, i když Felipe Massa byl znovu rychlejší. Hned tři nováčci dojeli do cíle, což byl jejich hlavní úkol. Příští závod se koná za čtrnáct dnů poblíž malajského Kuala Lumpur na okruhu v Sepangu. Foto: Red Bull, Renault F1 Team, Jordan Grand Prix, West McLaren Mercedes
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.