O víkendu nás čeká třetí Velká cena Ruska, kde se závodilo naposledy před 6 měsíci. Jaký je okruh v olympijské Soči, s čím tam týmy jedou a na co se můžeme těšit?
Okruh v Soči, který do kalendáře přibyl v roce 2014, měří 5 848 metrů a na piloty v neděli čeká 53 okruhů, což dohromady činí 309,745 km. Před víkendovým závodem zde došlo k jediné větší úpravě - ke zvětšení únikové zóny v zatáčkách č. 2 a 13.
Těšíme se na další bitvu mezi Mercedesy a Ferrari, tentokrát snad již konečně vyrovnanější, jak stále doufá italský tým, který jako první ze všech letos nasadí už do čtvrtého podniku sezóny nový motor, na jehož vylepšení použil další 3 žetony.
Mercedes si zde loni i předloni zajistil titul mezi konstruktéry, tehdy byla Velká cena Ruska 14., resp. 15. podnikem v kalendáři, letos se mu to tedy zopakovat nepodaří. Nejlépe má k titulu mezi piloty nakročeno Nico Rosberg, který letos již třikrát Lewise Hamiltona porazil. Prodlouží svou šňůru šesti vítězství?
Jedno kolo je v olympijském parku pod Kavkazem dlouhé, co do vzdálenosti jej letos převyšují pouze Baku, Spa a Silverstone. Dráha je 13 - 15 m široká, obsahuje celkem 18 zatáček: 12 pravotočivých a 6 levotočivých - závodit se tedy bude ve směru hodinových ručiček. Největšímu přetížení (3,3 G) jsou piloti vystavení po dobu 5 sekund ve třetí zatáčce.
Na dlouhé rovince před druhou zatáčkou by vozy měly dosáhnout rychlost 335 km/h, s plně plynem tam jedou 15 sekund (od poslední zatáčky naplno skrz první a pak dalších 650 metrů před druhou). V nejpomalejším místě třetího sektoru (zatáčka č. 14) rychlost padá na 85 km/h.
Průměrná rychlost na kolo se pohybuje kolem 215 km/h (v kvalifikaci, v závodě kolem 200 km/h) a časy na kolo kolem 1:36,9 min. Na plný plyn se pojede cca 57 % kola, což je nad průměrem běžných městských okruhů.
FIA pro Soči určila dvě nezávislé DRS zóny: první začíná přesně ve vrcholu první zatáčky, ta druhá 203 m za zatáčkou č. 10. Odstupy mezi vozy se budou měřit 138 m před zatáčkou č. 1. a 72 m před zatáčkou č. 10 (stejně jako loni).
Trať hodně připomíná Singapur (či bývalou Valencii), týmy proto budou volit podobné úrovně přítlaku - kvůli delším rovinkám než v Singapuru budou o něco málo nižší (cca 80 % z maxima).
Dostatek přítlaku na předním křídle bude potřebný v táhlé a rychlé zatáčce č. 3, kde budou mít monoposty tendenci k nedotáčivosti, a v mnoha 90° zatáčkách.
Opotřebení brzd je průměrné, stejně jako nároky na jejich chlazení. Tvrdé zpomalení (2,5 sekundy na brzdě) na piloty čeká před zatáčkou č. 2 a 13. Během kola je dostatek příležitostí k tomu, aby brzdy nevychladly. Brzdí se celkem na 10 místech (nad 2 G) a jezdci brzděním tráví 19 % kola.
Před zatáčkou č. 2 se zpomaluje obvykle z 325 na 99 km/h na 128 metrech za 1,4 sekundy. Na piloty působí přetížení 5,5 G a na pedál přitom musí vyvinout tlak o síle 165 kg. Brzdový výkon v tomto místě podle společnosti Brembo dosahuje 2368 kW.
MotoryICE a turbo dostávají nejvíce zabrat hned v úvodu kola, dlouhým úsekem na plný plyn. Pod podobným tlakem ale budou již jen na jednom místě dráhy: 900 m mezi zatáčkami 10 a 13 (druhá DRS zóna) 12 sekund na plný plyn.
Druhý sektor je jinak o krátkých dávkách plynu a lehkém brzdění do pomalých zatáček, proto má MGU-K dostatek příležitost se zde dobít. Tuto možnost poskytuje i začátek poslední obdélníkové sekce a 2 výše zmíněná místa s tvrdým brzděním. Náročnost na převodovku je průměrná.
V Soči si týmy musí vystačit s méně než se 100kg paliva pro závod, z pohledu spotřeby je však trať velmi náročná - její délka i prudké akcelerace vyvažuje rekuperace energie pomocí pokročilých ERS systémů. Průměrná spotřeba se pohybuje pod 1,89 kg benzínu na kolo. Úbytek 10 kg paliva se projevuje zrychlením o 0,38 s na kolo.
Převodovku čeká 66 přeřazení během jednoho kola, tj. 3498 změn rychlostních stupňů během závodu.
Pirelli je veze do Ruska super-měkkou, měkkou směs a středně-tvrdou směs. Pro třetí část kvalifikace je určena ta nejměkčí, pro závod si piloti musí ponechat dvě nejtvrdší - zbylých deset si mohli volně vybrat (viz tabulka).
Minulý rok měly týmy na velmi hladkém asfaltu velké problémy se zahříváním gum, degradace a opotřebení byly naopak tak nízké, že si vystačily s jedinou zastávkou. Díky tomu strategie nebudou tak pestré, většina se i letos pokusí vsadit na jednozastávkovou strategii.
Teploty v subtropickém klimatu u Černého moře se mají pohybovat kolem 16 - 19 °C. Loni v závodě poprvé vyjel safety car jednou, historická pravděpodobnost jeho vyjetí je zatím tedy 50%. O víkendu by mělo být hezky, zapršet by dle meteorologů mohlo v sobotu.
Boxová ulička měří 419 metrů a průjezd (80 km/h) se zastávkou zabere kolem 22 sekund. Z prvního místa na roštu to je do druhé zatáčky solidních 844 metrů.
Onboard video: Loňské nejrychlejší kvalifikační kolo Nica Rosberga (zdroj: Youtube)
Rekord v Soči drží Sebastian Vettel, jenž během loňské velké ceny zvládl kolo za 1:40,071 min, Nico Rosberg byl v kvalifikaci o téměř 3 vteřiny rychlejší (1:37,133 min).
Údaje z roku 2015
Nejrychlejší časy v trénincích- 1. trénink: 1:44,355 (Hülkenberg)- 2. trénink: 2:00,458 (Massa)- 3. trénink: 1:38,561 (Rosberg)
Kvalifikace- Q1: 1:38,343 (Rosberg)- Q2: 1:37,500 (Rosberg)- Q3: 1:37,113 (Rosberg)Rozdíl Q1 - Q3: 1,23 s
Závod- nejrychlejší kolo: 1:40,071 min (Vettel)- maximální rychlost závodu: 343,1 km/h (Räikkönen)- čas vítěze: 1:37:11,024 h; prům. rychlost: 191,233 km/h- pódium: 1. Hamilton, 2. Vettel (+ 5,953 s), 3. Pérez (+ 28,918 s)- vítězná strategie: 1 zastávka (v 32. kole)- celkový počet zastávek: 19- počet normálních / DRS předjetí: 12 / 12
Přes 450 fotografií z loňské Velké ceny Ruska včetně možnosti filtrování najdete zde.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.