Prezident FIA měl možnost sledovat v uplynulých dnech hned několik stěžejních témat. Je proto velice zajímavé si poslechnout jeho názory, pro někoho možná překvapivé, nicméně podložené dlouhým působením na vysokých funkcích v různých oblastech motorsportu.
Bývalý navigátor rallye v barvách Peugeotu a posléze pracovník v jeho managementu zakotvil v roce 1993 u Ferrari jako výkonný ředitel týmu F1. Proto je jeho názorům přikládána patřičná váha. A dalo se čekat, že i on řekne své ohledně stále více rostoucí kampaně kolem stavu formule 1.
Todt prohlásil, že zdaleka nevidí situaci tak kritickou, jak se někteří lidé domnívají. Je také přesvědčen, že mnoho změn v pravidlech, jejichž znění má být projednáno Strategickou skupinou F1 první červencový den v Londýně, učiní vozy v roce 2017 rychlejší a hůře ovladatelnější. "Nemyslím, že F1 trpí rakovinou, ale pouze bolestí hlavy. A na to musíme najít recept. Proto se domnívám, že F1 velké změny nepotřebuje." Nemálo oponujících hlasů však už na adresu Todta oznámilo, že není vždy nutné hovořit o extrémních situacích na tu či onu stranu. Zazněl i názor, že mezi oběma krajními póly také existují třeba vředy, když už se máme držet medicínské terminologie, a ty je někdy lepší odstranit než léčit.
Todt se rovněž vyjádřil ke kritizované změně pohonných jednotek na hybridní turbomotory. Je přesvědčen, že šlo o správnou věc, ale připouští, že FIA udělala chybu, když nedomyslela finanční dopad pro zákaznické týmy. "Myslím, že vývoj motoru je skvělou věcí, jen poněkud drahou. V tomhle směru jsme si měli uvědomit, že pro některé týmy jsme měli stanovit maximální cenu. Hodláme to řešit. Je lepší se do toho pustit pozdě, než vůbec. Musíme se věnovat nákladům zákazníků," vysvětluje Todt.
Prezident FIA se nechce za každou cenu bránit změnám, jen musí mít opodstatnění: "Jisté je, že musíme probrat víc možností. Pokud bude řešením přidání pěti kilogramů paliva, uděláme to, v tom problém nevidím. Ale nesmíme se nechat ovlivnit momentální náladou některých pilotů. Když se těch, co prohrávají, zeptáte, zda jsou spokojení, pochopitelně řeknou, že ne. Ale proč tomu tak může být? Protože každý závodník je spokojený většinou tehdy, když vyhrává. Když byste se v neděli zeptali Hamiltona, jestli je spokojený, asi těžko uslyšíte, že ano. Naproti tomu Rosberg bude jen zářit. A před dvěma týdny v Kanadě by to bylo přesně naopak." Todt dodává, že tohle jsou normální lidské projevy, které je také třeba brát v úvahu a počítat s nimi: "Když jste úspěšní, život vás baví, když ne, vidíte všechno černě. My musíme komunikovat o všem a hledat cestu nápravy." Zároveň však prohlásil, že přerozdělování příjmů nijak ovlivňovat nebude a ani nemůže, protože nepatří do kompetence FIA. "Nemám v tomto směru žádnou pravomoc. Proto jsme také nijak nemohli podpořit tým Manor, i když mě upřímně mrzí, když musí F1 někdo opustit. I odchod Caterhamu byl pro mě velice těžký, i když je tu eventualita, že prostě podcenili podstatu F1. Kolikrát si lidé mysli »Máme peníze, tak půjdeme do formule 1«, jenže tak jednoduché to není. Jde o velmi náročnou a specifickou soutěž a v ní je nesmírně těžké si vybudovat konkurenceschopnost. A když už ji máte, tak si ji udržet. Proto je nespravedlivé říkat o Mercedesu, že to má jednoduché. Své postavení si vybudoval a dělá vše proto, aby si ho udržel."
Todta zajímá i osud dalších týmů a ví, že ani zavedené značky nemusí mít v F1 lehký život: "Mám zájem na tom, aby nadále závodily týmy Lotus, Force India, Renault, Manor, ale je to jen přání, fakticky pro to vlastně nemohu nic udělat. Jako nefér považuju, že svalují problémy na F1 jako takovou. Při podpisu dohody museli vědět, co je čeká a jaké to pro ně bude znamenat náklady, a potom tvrdí, jak je to pro ně nespravedlivé, a přitom byla příčina v podcenění sponzorů."
Francouz ocenil přínos Bernie Ecclestonea pro formuli 1: "Obdivuji, co pro F1 udělal. Když se podíváte do minulosti, jak třeba vypadal paddock (konkrétně v Rakousku stály vozy pod širým nebem na slámě) a na jeho dnešní podobu, na strukturu a profesionalitu na každém kroku, pak musím říci, že skutečně věnoval F1 své maximální síly." Přesto má Todt jednu myšlenku, nikoli nezajímavou, týkající se sledovanosti. "Není to ideální načasování. Je otázka, zda pořádat závody v jednu nebo dvě hodiny odpoledne evropského času. Beru to podle sebe, já bych byl spokojenější se šestou večerní. Spousta lidí chce odpoledne vyrazit za nějakou zábavou, jít na pláž, a když pak v podvečer dorazí domů, už mohou nerušeně závod sledovat. Proto, kdykoli jsem v Evropě, vítám závod v Brazílii, protože čas přenosu mi plně vyhovuje."
Francouz se chce také co nejvíce zapojit do debaty se zúčastněnými stranami, aby nová pravidla pro rok 2017 byla co nejefektivnější. Vidí v tom naději pro F1. Dodává, že pokud nějaká změna bude zajímavá, nevidí důvod, proč by se nemohla vyzkoušet už příští rok, ale zároveň chápe, že k tomu je potřebný souhlas všech týmů. "Věřím, že pokud najdeme nějaký velice dobrý návrh, podaří se ho prosadit už v roce 2016, za předpokladu jednomyslné shody. Jinak máme čas do 28. února 2016, abychom vytvořili nejlepší podmínky pro sezónu 2017. Já a moji lidé jsme absolvovali velké množství dlouhých schůzek, posuzovali jsme různé návrhy a změny, které musí být předloženy do 1. července," připomíná Todt.
Dalším bodem, k němuž se Todt vyjádřil, byla otázka zákaznických vozů v F1. Prezident FIA použil poměrně tvrdá slova, z nichž bylo jasné, že podobné řešení by pro sport nebylo dobrým řešením: "Zákaznická auta nesnáším. Myslím, že jedinečnost F1 tkví v solidních základech každého účastníka. Nejsem proti tomu, abychom usnadnili přístup k některým technologiím a vývojovým krokům, ale dál už bych se nepouštěl." Jako ideální vidí chystanou spolupráci mezi Ferrari a týmem Haas. "Jedním slovem, jdou na to inteligentním způsobem. A dokud budou dodržovat pravidla, tak jim nikdo nic nemůže vytknout," upřesňuje Todt.
"Je příjemné mít skupinu A a skupinu B, ale musí to být rozdílné kategorie. F1, F2, liga A, liga B, to je všechno v pořádku. Ale mít uvnitř jednotlivých skupin rozdíl jen podle jména? To je nesmysl," pokračuje Todt.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.