Úvodní závod sezóny 2014 je za námi, proto nám již nic nebrání zhodnotit první kolo týmových duelů, k němuž došlo o uplynulém víkendu v australském Melbourne. Jak si piloti vedli ve vzájemném srovnání?
Kvalifikace
Sobotní kvalifikace poskytla fanouškům po dlouhé zimní přestávce konečně vzájemnou konfrontaci sil a díky proměnlivému počasí také napínavou podívanou. Nejlépe z ní vyšel Hamilton, jenž byl se svým Mercedesem v Q3 o 0,364 s rychlejší než Rosberg a připsali s novým vozem první zářez ve vzájemném souboji.
Do první řady se k němu postavil k velkému překvapení Daniel Ricciardo s přepracovaným Red Bullem RB10. Mistra světa Vettela brzdily potíže se softwarem motoru a vypadl už v Q2 poté, co v první části svého měřeného kola musel zpomalit kvůli žlutým vlajkám.
Příjemně překvapil také nováček ve službách McLarenu - Kevin Magnussen. V náročných podmínkách se vyvaroval chyb, v Q2 byl o téměř 1,2 s rychlejší než Button a v Q3 to dotáhl až do druhé řady k Rosbergovu Mercedesu.
Výkony Ferrari byly už v sobotu zklamáním - Alonso sice postoupil do poslední části a vybojoval pátou příčku na roštu, Räikkönen se však pral se stabilitou vozu F14 T při brzdění a v Q2 skončil s poškozeným předním křídlem po smyku ve zdi.
Ve velmi dobrém světle se v prvním závodě sezóny předvedly oba vozy Toro Rosso. Vergne byl sice v Q3 o 1,5 s rychlejší než Kvjat, ani mladý Rus však při náročném debutu nezklamal a potěšil čtvrtou řadou na startu.
Hülkenberg si u Force Indie, která přivezla do Melbourne odlehčené šasi (údajně o 10 kg), snadno poradil s Pérezem, který si chce spravit chuť po loňské nepovedené sezóně u McLarenu. Němec získal 7. příčku, Mexičan skončil v prostřední části poslední.
Do elitní desítky sice postoupily oba Williamsy, ale po předsezónních testech jsem od nich očekával více. Massa byl jen o 68 tisícin sekundy rychlejší než Bottas, výkony obou však stačily až na pátou řadu na roštu.
Sauber poháněný Ferrari pokračuje v nemastných - neslaných výkonech. Sutil si dle předpokladů poradil s Gutiérrezem, na postup do Q3 ale vůz C33 zatím nemá - švýcarský tým ale věří, že po vyřešení některých dětských nemocí jeho forma půjde nahoru.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Krásným výkonem se v první, zpočátku suché části, blýskl navrátivší se Kobajaši s Caterhamem, jenž postoupil do Q2. Nováček Ericsson se ve své první kvalifikaci držel důstojně, na Japonce ale ztratil skoro 9 desetin.
Marussia do letošní sezóny opět vstupuje se ztrátou na střed pole, ani Chilton, ani o půl sekundy pomalejší Bianchi na postup do další části neměli. S hodnocením katastrofálních výkonů Lotusu není třeba ztrácet čas - Grosjean předvedl nejpomalejší čas, Maldonadovi se dokonce nepodařilo kvůli technickým problémům zajet ani jedno měřené kolo.
Závod
Melbourne je z pohledu paliva druhým nejnáročnějším okruhem v kalendáři, týmům však usnadnilo práci opakované zaváděcí kolo (a s tím související snížení počtu kol závodu) a také výjezd safety-car po havárii Bottase v 10. kole - znovu se začalo závodit až v tom 16.
Závodní rychlost měl nejlepší Rosberg s Mercedesem - zpočátku na to šlápl, pak spíše šetřil techniku, palivo i pneumatiky, a v průběhu velké ceny tomu přizpůsobil svou strategii: natáhl si pro jistotu prostřední stint. I po výjezdu safety-caru si znovu pohodlně svůj náskok budoval tempem 1,3 s/kolo, což byl ještě větší rozdíl, než loni předváděl dominantní Vettel s Red Bullem. Rychlostní nadvládu doložil nejrychlejším kolem, které zajel už v 19. kole, zatímco ostatní své rekordy zajížděli s lehkými vozy ke konci závodu.
Tým si pak jen hlídal 22sekundový odstup (potřebný k zastávce v boxech) od druhého jezdce. Přestože se někteří od poloviny závodu potýkali s drolením levé přední pneumatiky, německá stáj problém neměla, loňské potíže vyřešila.
Nejblíže mu byl Ricciardův Red Bull, přesto průměrná čistá ztráta dosahovala 6 desetin na kolo. Za opětovné překračování průtoku paliva byl však domácí jezdec po závodě vyloučen. Jeho týmový kolega Vettel kvůli ztrátě výkonu kvůli vynechávání jednoho válce musel vzdát už ve 4. kole.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
McLaren předvedl v závodě výborný výkon a pohotově zareagoval na výjezd safety-caru: v případě Buttona na to měli šest sekund, Brit se nacházel totiž na konci kola těsně před nájezdem do boxů. Díky rychlému rozhodnutí se posunul z 9. na 6. místo před Räikkönen a oba vozy Toro Rosso a nakonec napravil dojem z bídné kvalifikace.
Ještě více zářil mladý Magnussen, který jezdil na třetí pozici a v závěru v 51. kole stáhl náskok Red Bullu před sebou na pouhých 0,767 s, ale i když byl na hlavní rovince rychlejší (309 km/h s DRS vs. 273 km/h u Ricciarda), tak mu útok nevyšel. Tým z Wokingu ale prožil úspěšnější vstup do sezóny než loni, i když těžil z odstoupení či chyb soupeřů, což ale k závodění patří.
Williamsy i Mercedesy byly rychlejší. Bottas sice výjezd safety-caru způsobil, ale paradoxně z něj hned také těžil. Kvůli nárazu a defektu pneumatiky ztrácel na Rosberga už 1:46 min, při restartu byl ale jen 8 sekund za ním a mohl se vesele pustit do předjíždění soupeřů.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Safety-car fázi prokaučovali u Ferrari - Räikkönen při dvojité zastávce čekal na Alonsa a přišel o dvě místa. Později se při druhých zastávkách Scuderia navíc tak zaměřila na souboj Alonsa s Hülkenbergem, že zapomněla pokrýt Buttona, který se dostal i před Španěla: McLaren zajel do boxů ve 32. kol, Alonso až v 35.
Možná měli obavy o to, že by jim nevydržely pneumatiky tak dlouhý závěrečný stint, jako Buttonovi. Po závodě uvedli, že se potýkali s elektrickým problémem u obou aut, a proto nemohli využívat maximální výkon svých pohonných jednotek.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Jak si vedou po prvním závodě týmoví kolegové z pohledu mistrovský bodů, to odhaluje závěrečná tabulka. S oběma vozy na bodech dojeli McLaren, Ferrari, Force India (Pérez dosáhl na bod po diskvalifikaci Ricciarda) a Toro Rosso, s nímž bodoval i Kvjat - nejmladší pilot v historii F1.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Souhrn výsledků najdete zde.
Přes 530 fotografií z uplynulého víkendu v Austrálii včetně možnosti filtrování hledejte zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.