Úvodní závod sezóny 2014 je za námi, proto nám již nic nebrání zhodnotit první kolo týmových duelů, k němuž došlo o uplynulém víkendu v australském Melbourne. Jak si piloti vedli ve vzájemném srovnání?
Kvalifikace
Sobotní kvalifikace poskytla fanouškům po dlouhé zimní přestávce konečně vzájemnou konfrontaci sil a díky proměnlivému počasí také napínavou podívanou. Nejlépe z ní vyšel Hamilton, jenž byl se svým Mercedesem v Q3 o 0,364 s rychlejší než Rosberg a připsali s novým vozem první zářez ve vzájemném souboji.
Do první řady se k němu postavil k velkému překvapení Daniel Ricciardo s přepracovaným Red Bullem RB10. Mistra světa Vettela brzdily potíže se softwarem motoru a vypadl už v Q2 poté, co v první části svého měřeného kola musel zpomalit kvůli žlutým vlajkám.
Příjemně překvapil také nováček ve službách McLarenu - Kevin Magnussen. V náročných podmínkách se vyvaroval chyb, v Q2 byl o téměř 1,2 s rychlejší než Button a v Q3 to dotáhl až do druhé řady k Rosbergovu Mercedesu.
Výkony Ferrari byly už v sobotu zklamáním - Alonso sice postoupil do poslední části a vybojoval pátou příčku na roštu, Räikkönen se však pral se stabilitou vozu F14 T při brzdění a v Q2 skončil s poškozeným předním křídlem po smyku ve zdi.
Ve velmi dobrém světle se v prvním závodě sezóny předvedly oba vozy Toro Rosso. Vergne byl sice v Q3 o 1,5 s rychlejší než Kvjat, ani mladý Rus však při náročném debutu nezklamal a potěšil čtvrtou řadou na startu.
Hülkenberg si u Force Indie, která přivezla do Melbourne odlehčené šasi (údajně o 10 kg), snadno poradil s Pérezem, který si chce spravit chuť po loňské nepovedené sezóně u McLarenu. Němec získal 7. příčku, Mexičan skončil v prostřední části poslední.
Do elitní desítky sice postoupily oba Williamsy, ale po předsezónních testech jsem od nich očekával více. Massa byl jen o 68 tisícin sekundy rychlejší než Bottas, výkony obou však stačily až na pátou řadu na roštu.
Sauber poháněný Ferrari pokračuje v nemastných - neslaných výkonech. Sutil si dle předpokladů poradil s Gutiérrezem, na postup do Q3 ale vůz C33 zatím nemá - švýcarský tým ale věří, že po vyřešení některých dětských nemocí jeho forma půjde nahoru.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Krásným výkonem se v první, zpočátku suché části, blýskl navrátivší se Kobajaši s Caterhamem, jenž postoupil do Q2. Nováček Ericsson se ve své první kvalifikaci držel důstojně, na Japonce ale ztratil skoro 9 desetin.
Marussia do letošní sezóny opět vstupuje se ztrátou na střed pole, ani Chilton, ani o půl sekundy pomalejší Bianchi na postup do další části neměli. S hodnocením katastrofálních výkonů Lotusu není třeba ztrácet čas - Grosjean předvedl nejpomalejší čas, Maldonadovi se dokonce nepodařilo kvůli technickým problémům zajet ani jedno měřené kolo.
Závod
Melbourne je z pohledu paliva druhým nejnáročnějším okruhem v kalendáři, týmům však usnadnilo práci opakované zaváděcí kolo (a s tím související snížení počtu kol závodu) a také výjezd safety-car po havárii Bottase v 10. kole - znovu se začalo závodit až v tom 16.
Závodní rychlost měl nejlepší Rosberg s Mercedesem - zpočátku na to šlápl, pak spíše šetřil techniku, palivo i pneumatiky, a v průběhu velké ceny tomu přizpůsobil svou strategii: natáhl si pro jistotu prostřední stint. I po výjezdu safety-caru si znovu pohodlně svůj náskok budoval tempem 1,3 s/kolo, což byl ještě větší rozdíl, než loni předváděl dominantní Vettel s Red Bullem. Rychlostní nadvládu doložil nejrychlejším kolem, které zajel už v 19. kole, zatímco ostatní své rekordy zajížděli s lehkými vozy ke konci závodu.
Tým si pak jen hlídal 22sekundový odstup (potřebný k zastávce v boxech) od druhého jezdce. Přestože se někteří od poloviny závodu potýkali s drolením levé přední pneumatiky, německá stáj problém neměla, loňské potíže vyřešila.
Nejblíže mu byl Ricciardův Red Bull, přesto průměrná čistá ztráta dosahovala 6 desetin na kolo. Za opětovné překračování průtoku paliva byl však domácí jezdec po závodě vyloučen. Jeho týmový kolega Vettel kvůli ztrátě výkonu kvůli vynechávání jednoho válce musel vzdát už ve 4. kole.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
McLaren předvedl v závodě výborný výkon a pohotově zareagoval na výjezd safety-caru: v případě Buttona na to měli šest sekund, Brit se nacházel totiž na konci kola těsně před nájezdem do boxů. Díky rychlému rozhodnutí se posunul z 9. na 6. místo před Räikkönen a oba vozy Toro Rosso a nakonec napravil dojem z bídné kvalifikace.
Ještě více zářil mladý Magnussen, který jezdil na třetí pozici a v závěru v 51. kole stáhl náskok Red Bullu před sebou na pouhých 0,767 s, ale i když byl na hlavní rovince rychlejší (309 km/h s DRS vs. 273 km/h u Ricciarda), tak mu útok nevyšel. Tým z Wokingu ale prožil úspěšnější vstup do sezóny než loni, i když těžil z odstoupení či chyb soupeřů, což ale k závodění patří.
Williamsy i Mercedesy byly rychlejší. Bottas sice výjezd safety-caru způsobil, ale paradoxně z něj hned také těžil. Kvůli nárazu a defektu pneumatiky ztrácel na Rosberga už 1:46 min, při restartu byl ale jen 8 sekund za ním a mohl se vesele pustit do předjíždění soupeřů.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Safety-car fázi prokaučovali u Ferrari - Räikkönen při dvojité zastávce čekal na Alonsa a přišel o dvě místa. Později se při druhých zastávkách Scuderia navíc tak zaměřila na souboj Alonsa s Hülkenbergem, že zapomněla pokrýt Buttona, který se dostal i před Španěla: McLaren zajel do boxů ve 32. kol, Alonso až v 35.
Možná měli obavy o to, že by jim nevydržely pneumatiky tak dlouhý závěrečný stint, jako Buttonovi. Po závodě uvedli, že se potýkali s elektrickým problémem u obou aut, a proto nemohli využívat maximální výkon svých pohonných jednotek.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Jak si vedou po prvním závodě týmoví kolegové z pohledu mistrovský bodů, to odhaluje závěrečná tabulka. S oběma vozy na bodech dojeli McLaren, Ferrari, Force India (Pérez dosáhl na bod po diskvalifikaci Ricciarda) a Toro Rosso, s nímž bodoval i Kvjat - nejmladší pilot v historii F1.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Souhrn výsledků najdete zde.
Přes 530 fotografií z uplynulého víkendu v Austrálii včetně možnosti filtrování hledejte zde.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.