V Evropě v časném ránu, v USA v podvečer se odehrála poslední generálka na kvalifikaci posledního letošního amerického závodu. Nejrychlejší byl opět Stříbrný šíp a jen kvůli „červenému“ závěru to nebyl „ten správný“.
Oproti včerejšku se povětrnostní podmínky mírně změnily - bylo tepleji (15°C) i na dráze (17°C), vlhkost vzduchu klesla (17 %) a vítr byl téměř nulový (1.8 km/h severně). Těžko říci, jestli právě proto piloti na trať nespěchali, zato jsme viděli několik instalačních kol na tvrdé směsi - v samotném počátku.
Prvními na okruhu byli Zhou, Pérez a Hamilton, ale jenom Mexičan na delší dobu držel jediný měřený okruh - 1:41,941 (na středně tvrdé směsi). Až po nějaké době se k němu přidal i Verstappen (1:42,180) a dvojice Red Bullu na žlutých pneumatikách byla vlastně jedinou, kdo se staral o dění na trati. Prvních deset minut viděli diváci ještě oba Mercedesy a piloty VISA Cash App RB a Aston Martinu plus Péreze a Zhoua (Max se přidal později). První čtvrthodinu uzavřel osaměle kroužící Cunoda, takže se dalo předpokládat, že kvalifikační simulace potrvají až do konce.
Rychlých časů se diváci dočkali až v druhé dvacetiminutovce, ale také bědování Péreze, jenž si stěžoval na rychle odcházející pneumatiky - a především Verstappena: „Jenom se to zhoršuje, auto je neřiditelné - Nejde to řídit, málem jsem se naboural. Levá před strana je kompletně v *****!" informoval boxy Verstappen poté, co vyjel mimo dráhu v zatáčce 5. Stalo se tak před polovinou tréninku, v boxech se rozeběhla usilovná práce, která trvala až do závěru vyhrazené hodiny. Také v boxech Alpine měli mechanici napilno, Gasly měl problémy s brzdnou soustavou.
Na rozdíl od předchozích dvou tréninku tentokrát piloti neměli příliš potíží, jen Zhou v zatáčce 5 a Sainz jr. pět minut po polovině při rychlém pokusu ve „čtrnáctce“ museli své pokusy vypustit. Čtvrt hodiny před koncem opět celé pole čekalo v boxech na rozhodující pokusy. Do nich se poprvé v této části zapojily i Red Bully na nejměkčí směsi a Verstappen si liboval, že vůz je o „... míle lepší, mnohem lepší“, což doložil průběžným nejrychlejším časem. Záhy se ale začali zlepšovat i ostatní, což byl především případ Norrise, jenž v té chvíli dlel na 18. příčce. Ve chvíli, kdy měl rozjetý velmi nadějný pokus Leclerc, zavlála červená vlajka, neboť Stroll zastavi za zatáčkou 12 a z jeho vozu se lehce kouřilo.
Do konce tréninku zbývalo 6 minut a 41 vteřin, takže se dalo předpokládat, že toho piloti mnoho nestihnou. Maršálům trvalo čtyři minuty a 24 vteřin, než byl Aston Martin zatlačen do únikové zóny a vedení závodu ještě umožnilo pilotům minutu před koncem vyjet - což naprosto postrádalo jakýkoli smysl, protože za 60 vteřin nikdo nemohl celé kolo objet. Navíc se 19 vozů seřazených za sebou trousilo na trať takovou rychlostí, že poslední Russell projel boxovou čáru 9 vteřin před koncem tréninku - a Pérez už se na trať ani nedostal. V nastálém zmatku pak v zatáčce 12 Cunoda málem narazil do zádě svého týmového kolegy...
Dosažené výsledky nejspíš neodpovídají poměru sil, protože právě onen čas nutný k odstranění Strollova vozu chyběl. Sympaticky působí Haasy, v jednu chvíli dokonce byly na prvním a druhém místě, naopak VISA Cash App RB stále nemohou najít rytmus. Leclerc by nejspíš skončil o něco výše, McLaren se stihl „zachránit“ ještě před červenou vlajkou. Kvalifikace bude rozhodně zajímavá.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.