V Evropě v časném ránu, v USA v podvečer se odehrála poslední generálka na kvalifikaci posledního letošního amerického závodu. Nejrychlejší byl opět Stříbrný šíp a jen kvůli „červenému“ závěru to nebyl „ten správný“.
Oproti včerejšku se povětrnostní podmínky mírně změnily - bylo tepleji (15°C) i na dráze (17°C), vlhkost vzduchu klesla (17 %) a vítr byl téměř nulový (1.8 km/h severně). Těžko říci, jestli právě proto piloti na trať nespěchali, zato jsme viděli několik instalačních kol na tvrdé směsi - v samotném počátku.
Prvními na okruhu byli Zhou, Pérez a Hamilton, ale jenom Mexičan na delší dobu držel jediný měřený okruh - 1:41,941 (na středně tvrdé směsi). Až po nějaké době se k němu přidal i Verstappen (1:42,180) a dvojice Red Bullu na žlutých pneumatikách byla vlastně jedinou, kdo se staral o dění na trati. Prvních deset minut viděli diváci ještě oba Mercedesy a piloty VISA Cash App RB a Aston Martinu plus Péreze a Zhoua (Max se přidal později). První čtvrthodinu uzavřel osaměle kroužící Cunoda, takže se dalo předpokládat, že kvalifikační simulace potrvají až do konce.
Rychlých časů se diváci dočkali až v druhé dvacetiminutovce, ale také bědování Péreze, jenž si stěžoval na rychle odcházející pneumatiky - a především Verstappena: „Jenom se to zhoršuje, auto je neřiditelné - Nejde to řídit, málem jsem se naboural. Levá před strana je kompletně v *****!" informoval boxy Verstappen poté, co vyjel mimo dráhu v zatáčce 5. Stalo se tak před polovinou tréninku, v boxech se rozeběhla usilovná práce, která trvala až do závěru vyhrazené hodiny. Také v boxech Alpine měli mechanici napilno, Gasly měl problémy s brzdnou soustavou.
Na rozdíl od předchozích dvou tréninku tentokrát piloti neměli příliš potíží, jen Zhou v zatáčce 5 a Sainz jr. pět minut po polovině při rychlém pokusu ve „čtrnáctce“ museli své pokusy vypustit. Čtvrt hodiny před koncem opět celé pole čekalo v boxech na rozhodující pokusy. Do nich se poprvé v této části zapojily i Red Bully na nejměkčí směsi a Verstappen si liboval, že vůz je o „... míle lepší, mnohem lepší“, což doložil průběžným nejrychlejším časem. Záhy se ale začali zlepšovat i ostatní, což byl především případ Norrise, jenž v té chvíli dlel na 18. příčce. Ve chvíli, kdy měl rozjetý velmi nadějný pokus Leclerc, zavlála červená vlajka, neboť Stroll zastavi za zatáčkou 12 a z jeho vozu se lehce kouřilo.
Do konce tréninku zbývalo 6 minut a 41 vteřin, takže se dalo předpokládat, že toho piloti mnoho nestihnou. Maršálům trvalo čtyři minuty a 24 vteřin, než byl Aston Martin zatlačen do únikové zóny a vedení závodu ještě umožnilo pilotům minutu před koncem vyjet - což naprosto postrádalo jakýkoli smysl, protože za 60 vteřin nikdo nemohl celé kolo objet. Navíc se 19 vozů seřazených za sebou trousilo na trať takovou rychlostí, že poslední Russell projel boxovou čáru 9 vteřin před koncem tréninku - a Pérez už se na trať ani nedostal. V nastálém zmatku pak v zatáčce 12 Cunoda málem narazil do zádě svého týmového kolegy...
Dosažené výsledky nejspíš neodpovídají poměru sil, protože právě onen čas nutný k odstranění Strollova vozu chyběl. Sympaticky působí Haasy, v jednu chvíli dokonce byly na prvním a druhém místě, naopak VISA Cash App RB stále nemohou najít rytmus. Leclerc by nejspíš skončil o něco výše, McLaren se stihl „zachránit“ ještě před červenou vlajkou. Kvalifikace bude rozhodně zajímavá.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.