V Evropě v časném ránu, v USA v podvečer se odehrála poslední generálka na kvalifikaci posledního letošního amerického závodu. Nejrychlejší byl opět Stříbrný šíp a jen kvůli „červenému“ závěru to nebyl „ten správný“.
Oproti včerejšku se povětrnostní podmínky mírně změnily - bylo tepleji (15°C) i na dráze (17°C), vlhkost vzduchu klesla (17 %) a vítr byl téměř nulový (1.8 km/h severně). Těžko říci, jestli právě proto piloti na trať nespěchali, zato jsme viděli několik instalačních kol na tvrdé směsi - v samotném počátku.
Prvními na okruhu byli Zhou, Pérez a Hamilton, ale jenom Mexičan na delší dobu držel jediný měřený okruh - 1:41,941 (na středně tvrdé směsi). Až po nějaké době se k němu přidal i Verstappen (1:42,180) a dvojice Red Bullu na žlutých pneumatikách byla vlastně jedinou, kdo se staral o dění na trati. Prvních deset minut viděli diváci ještě oba Mercedesy a piloty VISA Cash App RB a Aston Martinu plus Péreze a Zhoua (Max se přidal později). První čtvrthodinu uzavřel osaměle kroužící Cunoda, takže se dalo předpokládat, že kvalifikační simulace potrvají až do konce.
Rychlých časů se diváci dočkali až v druhé dvacetiminutovce, ale také bědování Péreze, jenž si stěžoval na rychle odcházející pneumatiky - a především Verstappena: „Jenom se to zhoršuje, auto je neřiditelné - Nejde to řídit, málem jsem se naboural. Levá před strana je kompletně v *****!" informoval boxy Verstappen poté, co vyjel mimo dráhu v zatáčce 5. Stalo se tak před polovinou tréninku, v boxech se rozeběhla usilovná práce, která trvala až do závěru vyhrazené hodiny. Také v boxech Alpine měli mechanici napilno, Gasly měl problémy s brzdnou soustavou.
Na rozdíl od předchozích dvou tréninku tentokrát piloti neměli příliš potíží, jen Zhou v zatáčce 5 a Sainz jr. pět minut po polovině při rychlém pokusu ve „čtrnáctce“ museli své pokusy vypustit. Čtvrt hodiny před koncem opět celé pole čekalo v boxech na rozhodující pokusy. Do nich se poprvé v této části zapojily i Red Bully na nejměkčí směsi a Verstappen si liboval, že vůz je o „... míle lepší, mnohem lepší“, což doložil průběžným nejrychlejším časem. Záhy se ale začali zlepšovat i ostatní, což byl především případ Norrise, jenž v té chvíli dlel na 18. příčce. Ve chvíli, kdy měl rozjetý velmi nadějný pokus Leclerc, zavlála červená vlajka, neboť Stroll zastavi za zatáčkou 12 a z jeho vozu se lehce kouřilo.
Do konce tréninku zbývalo 6 minut a 41 vteřin, takže se dalo předpokládat, že toho piloti mnoho nestihnou. Maršálům trvalo čtyři minuty a 24 vteřin, než byl Aston Martin zatlačen do únikové zóny a vedení závodu ještě umožnilo pilotům minutu před koncem vyjet - což naprosto postrádalo jakýkoli smysl, protože za 60 vteřin nikdo nemohl celé kolo objet. Navíc se 19 vozů seřazených za sebou trousilo na trať takovou rychlostí, že poslední Russell projel boxovou čáru 9 vteřin před koncem tréninku - a Pérez už se na trať ani nedostal. V nastálém zmatku pak v zatáčce 12 Cunoda málem narazil do zádě svého týmového kolegy...
Dosažené výsledky nejspíš neodpovídají poměru sil, protože právě onen čas nutný k odstranění Strollova vozu chyběl. Sympaticky působí Haasy, v jednu chvíli dokonce byly na prvním a druhém místě, naopak VISA Cash App RB stále nemohou najít rytmus. Leclerc by nejspíš skončil o něco výše, McLaren se stihl „zachránit“ ještě před červenou vlajkou. Kvalifikace bude rozhodně zajímavá.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.