Tři britští piloti na prvních místech na startu závodu, který sliboval díky proměnlivým povětrnostním podmínkám drama, aby nakonec Silverstone propuklo v obrovské nadšení. Vyhrál ten nejstarší, ať věkem či po stránce "služební". Navíc se stal rekordmanem okruhu.
Oproti včerejším teplotám se toho moc nezměnilo, jenom co do pravděpodobnosti deště přibyla významná procenta a simulace předvídaly déšť někdy kolem první třetiny závodu. S výjimkou Zhoua a Ocona (měkké pneu) a Péreze, startujícího z pit-lane (výměna komponentů motoru) na tvrdé směsi nasadili všichni piloti na startu středně tvrdou směs, což bylo k predikci deště pochopitelné. Pirelli pro tento závod nabídlo škálu C3-C1
Ještě než se však vydalo startovní pole na trať, zajel přímo ze zaváděcího kola do boxů Gasly, jemuž tým oznámil blíže nespecifikovanou poruchu na voze (později upřesněno jako defekt převodovky). Tím pro Francouze skončil skličující víkend dříve, než po závodní stránce vůbec začal.
Start proběhl na čele bez větších problémů - Verstappen v zatáčce The Loop překonal Norrise, Hülkenberg nezvládl výjezd z Village a při návratu mírně zblokoval Alonsa, jemuž se vyhýbal Sargeant a narazil do Albona. Pouze Alex si odnesl z této kalvárie mírné poškození vozu, všichni postižení ale mohli pokračovat, v případě vyšetřovaného Hülkenberga žádné potrestání nepřišlo.
Pořadí na čele Russell, Hamilton, Verstappen, Norris, Piastri a Sainz jr. se pozvolna natahovalo a tak celkem spokojení diváci čekalo, jaké napětí do závodu vnese déšť. Ještě předtím se oba piloti McLarenu začali blížit Verstappenovi a záhy se dostali do jeho dostřelu. Oba na proslulé Hangar straight stejným způsobem obhájce titulu zdolali - Lando v patnáctém a Oscar v 17. kole. V té době už nad okruh dorazily mraky, ale žádný silný déšť se z nich neresultoval. Naopak většina pilotů dál zůstávala na hladkých pneu a Hamilton si dokonce v 18. kole vyměnil pozici s Russellem. Ten si stěžoval na obtížnější ovládání svého vozu. Hamilton ve 20. kole striktně odmítl možnost přejít na intermediates s tím, že většina trati je suchá, ačkoliv vedení závodu zakázalo od 19. kola používání DRS a de facto tím závod označilo za mokrý. Ostatně v nájezdu do 19. kola oba Mercedesy opustily v zatáčce Village trať, což bylo příčinou událostí následujících.
Mercedesy pak musely strpět nájezd McLarenů - Norris na cílové rovince předjel Hamiltona, Piastri po výjezdu z The Loop Russella a ještě v témž 20. kole na Hangar straight taktéž Hamiltona. McLaren v té chvíli cílil na double, ale hlavní zápletka teprve měla přijít. Intenzivnější déšť totiž skropil okruh v 26. kole, kdy vedení závodu podruhé neumožnilo pilotům používat DRS. Prakticky celé pole se vrhlo do boxů na intermediates, Verstappen ve 27. kole, trojice Norris, Hamilton a Russell o kolo později - přičemž Norris na svých soupeřích vydělal, jeho mechanici odbavili za 2,8 vteřiny, double pit-stop Mercedesu byl pomalejší (Hamilton 3,1, Russell 3,3). Piastri byl obětován, takže jeho zastávka v 29. kole a pomalá výměna (3,5) znamenala pád na 6. příčku.
Šok zažilo Silverstone ve 34. kole, kdy byl Russell kvůli problémům s vodovodním systémem vyzván k odstavení vozu v boxech. Předpověď zněla, že někdy kolem 40. kola déšť ustane, což určitě přivítal Hamilton, jenž si stěžoval, že se mu přední pneumatiky pozvolna rozpadají. Nicméně dokázal zatlačit na Norrise, jen navíc ve 36. kole vyrobil drobnou chybku v zatáčce Club. Hamilton byl rovněž informován, že Norris má k dispozici nové pneumatiky pouze měkké nebo tvrdé.
Druhá hromadná výměna nastala od 38. kola, ale to nejdůležitější se odehrálo o kolo později. Do boxů postupně zajeli Hamilton (měkké, 2,9), Verstappen (tvrdé, 2,2) a Piastri (středně tvrdé, 3,3), ve 40. kole dorazil k mechanikům i Norris, ale pomalá výměna za 4,5 (měkké pneu) ho stála vedení. Ba co víc, postupně, desetinu po desetině, se k němu přibližoval Verstappen, jehož tvrdá směs fungovala naprosto brilantně. Navíc dostal z boxů zprávu, že Norris má na levé přední části vozu nějaké poškození. Ve 48. kole na konci Hangar straight najel venkem do následné zatáčky Stowe a oplatil Norrisovi manévr z 15. kola. Mírně se však zdržel a proto mu tři kola před cílem na Hamiltona scházely tři vteřiny, což se i při jeho schopnostech nedalo zvládnout. Silverstone mohlo prožít euforii a Hamilton se poprvé od GP Saúdské Arábie 2021 postavit na nejvyšší stupínek. Mimochodem, z boxů ho kromě dalších herců sledoval motoristický nadšenec Rowan "Mr. Bean" Atkinson a závod šachovnicovou vlajkou odmávl někdejší kytarista skupiny Queen sir Brian May, navíc se Lewis stal prvním pilotem v historii tohoto okruhu, který tu vyhrál devět Grand Prix.
U Ferrari zachraňoval čest značky Sainz jr., i když Leclerc vlastně neudělal nic špatně. Po startu se prosmýkl z 11. pozice na osmou, ve 13. kole opět na Hangar straight zdolal Strolla, jenže když v 17. kole začalo pršet, zvolili u Ferrari strategii nazutí intermediates (20. kolo) - a ta nevyšla, Charles na ní ztrácel šílených 12 vteřin na kolo! Podruhé stavěl ve 29. kole (opět zeleně označené pneu), aby pak v 38. kole na měkkých doháněl nedohnatelné. Alespoň si zabojoval s Bottasem, jehož v předposledním kole dokázal porazit. Carlos se v jednu chvíli po výměnách pneu dostal na 4. místo (po odstoupení Russella), ale na slicks (středně tvrdé) přešel s Norrisem jako poslední a to ho stálo jednu pozici. Proto v předposledním kole zastavil pro měkkou směs a získal aspoň prémiový bod za nejrychlejší kolo.
Pérez se ztratil stejně jako Leclerc v závěru pole - ve stejném kole jako Monačan nazul intermediates, podruhé pro stejné pneumatiky zajel ve 30. kole a mechanici se opravdu nijak nevytáhli (5,9), nakonec naposledy měnil pneumatiky ve 38. kole a na středně tvrdé směsi neměl možnost se dostat byť jen na dohled bodované desítky. Nakonec ho zcela odevzdaného dvě kola před cílem předjel Ocon.
Nenápadný, ale účelný závod odjely oba vozy Aston Martin, ale upřímně, o jejich pozice je těžko mohlo někdo připravit. Skvěle jedoucí Hülkenberg byl mimo jejich dosah, za nimi bojovali o pozice Cunoda s Albonem, také dostatečně daleko. Japonec vzdoroval pilotu Williamsu do 46. kola, ale poté musel přepustit devátou příčku. Ani Magnussen na druhém Haasu se neztratil a svedl několik zajímavých duelů, ale také ve 35. kole chytil v úseku Vale pořádný smyk málem přes vjezd do boxů vyletěl z trati.
Mercedes může slavit podruhé za sebou vítězný závod, v čele s Toto Wolffem, jenž ještě před několika měsíci tvrdil, že šampionát je v podstatě rozhodnutý. Jak se ale ukazuje, v jeho polovině není o zajímavé a překvapivé výsledky nouze.
Tímto bych se rád omluvil za pozdní report, ale když jsem ho začal psát, nejspíš se mraky ze Silverstone přesunuly nad naše území. Přišla rána, pak mi spojení s internetem vypovědělo službu. Doufám, že se podobné eskapády budou opakovat minimálně.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.