Museli bychom hodně do historie, až do 60. let, abychom našli obdobný případ, kdy tři britští piloti obsadili první tři pozice v kvalifikaci na Grand Prix. Mírné škádlení ze strany přírody, Verstappenův neduživý výkon a další selhání Péreze a Leclerca - to byla kulisa kvalifikace.
Ještě než piloti vůbec vyrazili k prvním metrům britské kvalifikace, bylo jasné, že pokud nedojde k dalším výjimečným událostem, poslední místo bude bezkonkurečně patřit Pierre Gaslymu. Ten kvůli výměnám pěti komponentů na své Alpine vyfasoval posun o padesát míst na startovním roštu. Samozřejmě to zavdalo podnět k nejednomu vtípku, například že si Pierre může skočit na kafíčko s croissantem a stihne se zařadit přesně podle penalizace.
Nad tratí se ještě převalovaly mraky, místy probleskovalo slunce, na začátku bylo sucho, teplota ovšem klesla na 12°C (trať měla mezi 18 - 21°C). vlhkost vzduchu byla samozřejmě hodně vysoká - 79 %, vítr vyvinul rychlost 17,9 km/h a nebylo možné vyloučit, že se během tří kvalifikačních částí opět vrátí - pravděpodobnost byla odhadnuta stejně jako včera na 60 %. Nadále byly k dispozici pneumatiky Pirelli tvrdosti C3 - C1 a bylo v úvodu zajímavé sledovat, jaké pneu piloti nasadí, protože trať zdaleka nebyla suchá. Drtivá většina nasadila intermediates, ačkoliv Bottas hlásil, že místy už je okruh suchý.
Q1 - 18 minutPrvní na trať vyjel Sargeant sledován Saubery a lehký sprej za zádí vozů naznačoval, že na slicks si ještě chvíli počkáme. První čas si zapsal Sargeant (1:40,215), ale záhy začaly časy klesat, jak vyjížděli na trať ostatní. Bylo zjevné, že trať postupně osychá, ale podmínky byly smíšené - od zatáčky 5 po zatáčku 12 byl okruh suchý, na zbytku bylo lepší mít intermediates. Po devíti minutách ale začali piloti postupně přecházet na měkké pneumatiky, protože minimálně ideální stopa byla dostatečně suchá. Ovšem než mohl Bottas na slicks zaznamenat nějaký poměřitelný čas, zavlály v 2. sektoru nejdřív žluté, poté červené vlajky. Pérez, rovněž jedoucí na slicks, v zatáčce Copse Corner vyjel z trati, přejel únikovou zónu a pozadu "zacouval" do kačírku. Ačkoliv se snažil dát najevo maršálům, aby ho vytlačili, i z boxové zídky přišla zpráva, že s kvalifikací je konec.
Pérezův výlet zkomplikoval situaci všem ostatním, protože nad trať se stěhovala další přeháňka. Proto všichni vyjeli na trať, jakmile v 16:19 trať znovu otevřela. S vyřazením si zahrával i Verstappen, jenž opustil trať na stejném místě jako jeho týmový kolega, ale dokázal štěrkem projet a vrátit se opět na dráhu. Totéž předvedl i Magnussen a jeho problémy znamenaly takové poškození vozu, že už si nemohl zlepšit čas - byla to škoda, protože Hülkenberg se opravdu vytáhl. V posledních desítkách vteřin piloti opět začali zrychlovat, jak se trať vysušovala a ohřívala.
Do Q2 nepostoupili: Bottas, Magnussen, Ocon, Pérez, Gasly
Q2 - 15 minutPořád se nad tratí vznášela hrozba deště, takže celé startovní pole vedené Williamsy a Zhouem na nic nečekalo. Albon byl tím, kdo zajel 1:27,983, ale prozatím se časy pohybovaly spíš kolem hranice 1:28,0. Trápil se především Leclerc, stěžoval si na chování pneumatik, ale ani Verstappen nebyl prorokem. Proto se do čela na malý moment překvapivě vyhoupl Hülkenberg, ale záhy se postupně propadal. Nikoli však příliš hluboko. Mercedesům se nepovedly ani druhé pokusy a bylo víc než jasné, že pro většinu favoritů se stane rozhodující poslední tříminutovka. V té době se na hraně vyřazení pohybovali Hamilton, Russell, Verstappen a Leclerc, zatímco třeba Sargeant se překvapivě vyšvihl do poloviny TOP 10.
Závěrečné pokusy byly hořké pro Leclerca, jenž se sice dokázal posunout na osmé místo, ale z něj ho záhy sesadili Aston Martiny. Monačan ztrácel především v druhém sektoru a nejspíš moc dobře věděl, že jeho výkon byl bídný, protože sám do vysílačky předpověděl: "Jsem venku, co?" což mu tým potvrdil. Rozladěn byl Sargeant, jenž opravdu nebyl daleko od postupu do Q2. Jen pro pořádek, vítězem Q2 se stal Norris (1:26,559), přičemž za ním vznikla skutečně tlačenice - posuďte sami: Russell 1:26,723, Alonso 1:26,730; Piastri 1:26,733 a Hamilton 1:26,770.
Do Q3 nepostoupili: Leclerc, Sargeant, Cunoda, Zhou a Ricciardo
Q3 - 12 minutPouhé tři týmy nastoupily do poslední části v plné polní - svítilo slunce, trať se mírně ohřála, takže nehrozilo žádné nemilé překvapení. Pro domácí fanoušky bylo nesmírně vzrušující, že stále byli ve hře tři Britové. Ti se také pustili se značnou vervou do boje a nakonec se seřadili po prvních pokusech na prozatímních stupních vítězů: Russell (1:26,024), Norris (1:26,030) a Hamilton (1:26,196). Hülkenberg pokračoval v dobré jízdě, průběžně byl šestý. Verstappen o místo před ním zhatil své šance mírným zaváháním v zatáčce Becktetts.
Tři minuty před koncem Q3 se rozhořela rozhodující bitva. První do rychlého kola najel Albon, poslední na trati byl Piastri. Obhájce titulu ani tentokrát nezajel čisté kolo, lehce se mu smýklo auto v The Loop, a i když se mírně zlepšil, britské trio neohrozil. Oba Mercedesy se zlepšily na rozdíl od McLarenů. Spanilá jízda Hülkenberga skončila ještě před Sainzem jr., jemuž druhý pokus také nevyšel, stejně jako druhému Španělovi v TOP10 Alonsovi. Na okruhu Silverstone mohly propuknout oslavy.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.