SPIELBERG - KVALIFIKACE; Nechybělo mnoho a kvalifikace dopadla hodně podobně jako polední sprint, jenže do hry se vložily neúprosné traťové limity a další okolnosti. Nic to neměnilo na faktu, že kvalifikaci tentokrát dominoval Verstappen se vší parádou.
Na Red Bull Ringu nebesa přitopila pod kotlem - rtuť v teploměru vyšplhala na 31°C, trať jen o tři stupně nedosáhla padesátky, vlhkost vzduchu se zastavila na 38 % a vanul mírný jihozápadní vítr o síle 9 km/h.
Q1 - 18 minutNikdo se nechtěl příliš zdržovat v boxech, proto se na trati záhy objevilo téměř celé startovní pole, vedené Red Bully a Russellem. Obhájce titulu byl také tím, kdo vytvořil měřítko pro ostatní (1:06,054), ale s ohledem na časy dříve dosahované šlo spíš o zahřívací kolo. Mercedesy čekaly v boxových stáních šest minut, než vyjely na trať, ale stálo to za to - Russell kraloval prvním pokusům časem 1:05,614. Jeho kolega se docela trápil a ještě pět minut před koncem Q1 figuroval na 16. místě. Mercedesy totiž sáhly pouze ke dvěma pokusům a tím druhým se Hamilton spasil. Mimochodem druhou rundu vyhrál Sainz jr. - 1:05,263.
Do boje o "přežití" už nenastoupili všichni a třeba Saubery ani třetí pokusy neměly měřené. Dlouho to vypadalo, že do Q2 se prosmýkne Albon, ale na poslední chvíli vytasil výborný čas Hülkenberg (1:05,596) a rozhodl, že oba Williamsy zůstanou v zadní části startovního pole. Negativně překvapil Stroll, jenž se sice postupně zlepšoval, ale kvalifikace se mu vůbec nevyvedla.
Do Q2 nepostoupili: Albon, Stroll, Bottas, Sargeant, Zhou
Q2 - 15 minutTentokrát byli na trati první Alpine a Ferrari a Ocon byl také tím, kdo na chviličku ovládl časomíru - 1:05,582. Sainz jr. ho překvapivě nepřekonal, Leclerc záhy ano, ale pak se do arény vřítil Verstappen a jasně dal najevo, kdo je v Rakousku pánem - 1:04,577 vyrazil soupeřům na určitou chvíli dech, například Pérez ztrácel na Maxe přes půl vteřiny. Norris a Piastri si vytvořili solidní základ (1:05,103 resp. 1:05,070) a jako jediní už nezkoušeli podruhé vylepšit své časy. Ferrari a Mercedesy dlouho vyčkávaly v boxech, aby nakonec jejich piloti vyjeli a dokázali se mezi oranžové vozy vmísit. Verstappen si pro jistotu pojistil své vedení (1:04,469), ale důležitější věci se odehrávaly na chvostu startovního pole. Alpiny se bily o šanci opět proniknout do Q3, ale tentokrát to vyšlo jenom Oconovi, ačkoliv piloti francouzského týmu jako jediní zvládli tři pokusy. Alonsův poslední pokus byl krajně rozháraný a veterán hlásil do boxů Aston Martinu, že byl na pokraji havárie v zatáčkách 7 a 10. Opět na poslední chvíli prošel do Q3 Nico Hülkenberg časem 1:05,262, zatímco Magnussen jako muž poslední šance stačil zajet pouze dvanáctý nejlepší výkon.
Do Q3 nepostoupili: Ricciardo, Magnussen, Cunoda, Gasly, Alonso
Q3 - 12 minutHülkenberg byl první, kdo zajel měřený výkon - a z celé Q3 byl vůbec nejhorší (1:06,004). Je ale také pravdou, že v závěru rychlého kola musel vzít na vědomí Verstappena, chystajícího se na svůj další majstrštyk. A skutečně přišel - 1:04,426. Vlastně od Q1 se obhájce titulu jenom zlepšoval. Pérez v tu chvíli vypadal jako chudý příbuzný, protože ztrácel na kolegu více než vteřinu (1:05,504). Mercedesy opět mírně vyčkávaly a Hamiltonovi se povedlo při výjezdu z boxů "vzít s sebou" zvedák a kus vysokotlaké hadice. Záhy se objevila na obrazovkách poznámka, že Brit bude po závodě prověřován za nebezpečný výjezd na trať.
Druhé pokusy už měly jediného hrdinu - Verstappena. I McLareny na něj ztrácely propastné čtyři desetiny, Piastri navíc svůj výkon, jenž ho pasoval na třetí místo (1:04,786), musel smazat za porušení traťových limitů v zatáčce 6. Leclerc v přemíře snahy byl zralý na problémy už v zatáčce 7 a vše vygradovalo v nájezdu do posledních dvou zatáček - Monačan své Ferrari nezvládl, vyjel přes kačírek do trávníku a poté na únikovou zónu. Pérez se přes veškerou snahu dokázal svým posledním pokusem zlepšit pouze minimálně - na úkor Hülkenberga.
Body se rozdělují až zítra, jak často v prohlášení říkají piloti a týmoví zástupci. Ale Verstappen dnešním výkonem podtrhl svůj solidní výkon a naznačil, že si z Rakouska může odvézt všechny zásadní trofeje.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.