Jak ten čas letí - před osmi lety po přechodu z tehdejší stáje Toro Rosso do "dospělého" Red Bullu mladíček Verstappen slavně vyhrál španělskou Grand Prix. Letos na tomto okruhu završil hattrick a zaznamenal své čtvrté zdejší vítězství.
Počasí bylo hodně podobné včerejšímu, jen se meteorologům nevydařila předpověď, jenž by mohla zdramatizovat závod - ačkoliv se nad Circuit de Catalunya honilo pár mraků, odjel se suchý závod. Všichni piloti s výjimkou Alexe Albona do něj nastoupili na nejměkčí směsi, zmíněný pilot Williamsu kvůli určitým úpravám startoval z boxu a rozhodl se začít na směsi středně tvrdé.
Od startovní čáry do první zatáčky musí pilot překonat 600 metrů. Norris z pole-position se snažil překřížit trať a dostat se přes Verstappena, ale jenom ho vytlačil na travnatý okraj a pak svůj záměr opustil. Oba se tak soustředili na svůj duel, že jim zcela unikl George Russell - přehnal se kolem nich venkem a dostal se do vedení. Ve středu pole nezkrotil Alonso svůj vůz a musel použít "nouzový" východ.
Russell odolával Verstappenovi jen do 3. kola, pak se obhájce titulu počal ostatním pilotům vzdalovat. Stále zřejmější bylo správné načasování strategie - počítalo se se dvěma pit-stopy, jenže otázkou bylo, jak je správně složit. První ze špičky zamířili do boxů Russell a Sainz jr. v 16. kole, přičemž George uhájil svou pozici jen stěží, protože mechanici měli problém s pravým zadním kolem a Brit si na odbavení počkal 6,7 vteřiny a z boxů jeli se Španělem bok po boku. Za nimi následoval Hamilton (17.), Verstappen (18.), Piastri (22.), Norris (23.) a Leclerc (25.) - takže poté bylo pořadí na trati Verstappen, Russell, Hamilton, Sainz jr., Norris, Gasly, Leclerc, Ocon, Pérez a Piastri.
Záhy však začal úřadovat Norris - předjel Sainze jr. (27.), Hamiltona (32.) a Russella (35.) - byl to úchvatný duel, jenž začal ve třetí zatáčce s táhl se až do sedmé; oba piloti si dvakrát vyměnili pozice. I to Landa trochu zdrželo, takže na Verstappena ztrácel v tu chvíli 9,3 vteřiny, ačkoliv si Max stěžoval, že pneumatiky jsou málo konzistentní. Ke druhým zastávkám zajel první Holanďan (45.) a Norris, povzbuzen týmem že nadchází rozhodující chvíle, stavěl o tři kola později - oba přezuli ze středně tvrdých na měkké. Na trať vyjížděl s odstupem přes 7 vteřiny, ale záhy začal stahovat rozdíl velmi výrazným způsobem - v 53. kole už mu na první místo chybělo 5,379 vteřiny. Verstappen byl z boxů dvakrát upozorněn, že Lando jede na doraz a nešetří pneumatiky, takže mírně přidal a rozdíl klesal pomaleji. Nakonec v závěrečných pěti kolech bylo jasné, že strategie McLarenu nevyjde a Norris, letos popáté zvolený pilotem dne, opět zůstal "jen" stříbrný.
Boj o bronzovou příčku byl záležitostí Mercedesu. Russell podruhé stavěl (opět se Sainzem jr. společně) ve 37. kole, ale nazul tvrdou směs, zatímco Hamilton ve 44. kole dostal nejměkčí. George si záhy stěžoval, že jeho pneumatiky kloužou v každé zatáčce, Hamilton si poradil se Sainzem jr. (46.) a postupně se dotáhl za týmového kolegu, jehož také v 52. kole předjel. Na Norrise však neměl nárok, naopak Russell na tvrdé směsi musel hájit své místo až do posledních metrů, protože se objevil nový soupeř.
Ferrari vlastně tři čtvrtiny závodu jelo v jakési "zemi nikoho". Na Mercedesy piloti ztráceli, postarali se o show pro diváky, když ve 3. kole Sainz jr. předjel v první zatáčce Leclerca a vozy se lehce dotkly. Protože Carlos měnil jako první ze špice, čekal ho ještě duel s Hamiltonem ve 24. kole opět v zatáčce 1, kdy ho Brit zatlačil na okraj - duel se vyšetřoval, ale bez trestu. Sainz jr. nasadil po zmíněné zastávce s Russellem také tvrdé pneumatiky, ale Leclerc ve 48. kole vsadil na nějměkčí. Byl pochopitelně rychlejší a v 55. kole došlo k výměně pozic se Sainzem jr. Charles opravdu mohutně finišoval a v posledním kole se dostal na dosah DRS k Russellovi, ale jediný reálný pokus mu nevyšel. Ještě ve snaze vyvinout tlak probrzdil v šesté zatáčce a skutečně se díval na zadní křídlo Mercedesu hodně zblízka, ale pár metrů mu nakonec chybělo.
Pérez se zpočátku závodu trápil za Hülkenbergem, ve 14. kole zkusil tým alternativní strategii a poslal ho na trať znovu na nejměkčí směsi. Pérez se tak vlastně nikdy nedostal výš než na osmé místo, navíc mu podruhé červené pneu nefungovaly podle jeho představ, takže stavěl ve 32. kole a nazul žluté - klesl na 13. místo. Poslední zastávku absolvoval v 50. kole a vrátil se opět k červené sadě, přičemž mu přinesla posun v pořadí - bezprostředně po zastávce předjel Ocona a v posledním kole si poradil s druhým vozem Alpine.
Alpine zabodovaly dvěma vozy, ale Ocon měl namále, protože se k němu v poslední třetině dotáhl solidně jednoucí Hülkenberg. Ale i když měl čtyři kola možnost využít DRS, nakonec neuspěl. Navíc Haasy opět stíhaly penalizace - Magnussenovi byl odhalen předčasný start a Hülkenberg při své druhé zastávce v 39. kole byl v boxech příliš rychlý. Kevin si trest odpykal při zastávce, Nicovi by stejně neuškodil, protože za ním jedoucí Alonso ztrácel zhruba čtvrt minuty.
Ostatní bojovali v sevřených formacích a měnili si pozice, za zmínku ještě stojí Piastriho boj, při němž zdolal Péreze (28.) - stavěl ve 22. a 47. kole v konfiguraci žlutá/červená a z desetivteřinové ztráty na Sainze jr. dokázal ukrojit téměř osm vteřin, také on by potřeboval, aby závod měl ještě dvě tři kola. Jediný dramatický moment přichystal divákům Albon, jenž začal na středně tvrdé směsi a od 19. kola absolvoval dva dlouhé stinty na měkkých pneumatikách - v 60. kole mu nevyšel nájezd do zatáčky Renault a projel se štěrkem, aniž by ale zaznamenal větší škodu. Aby byl výčet úplný, je třeba zmínit, že posledním penalizovaným pilotem byl Cunoda za stejný prohřešek jako Hülkenberg - oběma bylo pět vteřin připočteno k výsledku v cíli.
Ačkoliv Verstappen vyhrál, už to nebyl triumf s nadhledem a se zdrcujícím odstupem. Je ještě předčasné hovořit i jasném vyrovnávání, ale rozdíly mezi týmy se pozvolna zmenšují a můžeme se tedy dočkat zajímavých závodů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.