Jestli někdo měl určité, třeba jen mikroskopické pochybnosti o nadvládě Red Bullu, okruh Suzuka ho spolehlivě vyléčil. Obhájce titulu jel opět jako z jiného světa, takže v závodě spíš zaujaly "výkony" pilotů, nad nimiž se vznáší Damoklův meč.
Slunečné počasí, usmívající se japonské publikum (během závodního víkendu dorazilo do ochozů okruhu Suzuka 222 000 diváků), zčásti očekávajících stvrzení nadvlády Maxe Verstappena, ale mnohem více natěšených na výkon domácího samuraje Juki Cunody. To byla kulisa závodu, k němuž nastoupila většina startovního pole na středně tvrdé směsi; piloti Alfy Romeo, Aston Martinu a AlphaTauri plus Hülkenberg zvolili nejměkčí. Ve hře byl Pohár konstruktérů, jehož zisk Red Bullem mohl ještě poodsunout Mercedes.
Start příliš Verstappenovi nevyšel - Piastri se ho pokusil podjet vnitřkem, Norris zase útočil zvenku. Nakonec Max vedení obhájil a Piastri musel ubrat, aby se "nepotkal" s týmovým kolegou - a propadl se za něj. Ve středu pole v té chvíli už létaly úlomky drahých monopostů. Hamilton se dostal do křížku s Pérezem, Bottas narazil do pravého boku Albona, létající trosky poškodily druhou Alfu Zhoua a za první zatáčkou se dostal mimo trať Ocon. Protože před první zatáčkou byla trať posetá nečistotami, vyjel na trať safety car a Zhou, Bottas, Pérez a Ocon zajeli do boxů. Mexičan si zastávku odbyl o kolo později a při výjezdu už za SC čarou podjel Zhou a Albona. Sice zakrátko oběma pozici vrátil, ale dostal se do hledáčku komisařů.
Restart v 5. kole proběhl v pořadí Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Sainz jr., Alonso, Hamilton, Russell, Lawson, Cunoda, Stroll, Hülkenberg, Gasly, Magnussen, Ocon, Zhou, Albon, Pérez, Sargeant a Bottas. Verstappen v poklidu odjížděl, piloti na červeně označených pneumatikách zjistili, že tato směs vydrží opravdu málo. Další vzrušení přinesla kolize Péreze a Magnussena v zatáčce 11 - Mexičan snad vůbec nemyslel, protože ve vracečce najel pravým předním kolem do Dánova levého zadního a roztočil ho. Checo si poškodil přední spoiler, oba aktéři kolize museli do boxů a vedení závodu na nějakou minutu spustilo režim VSC. Pérez měnil křídlo a opět se propadl až na chvost, navíc dostal penalizaci za předjíždění v režimu SC a další se dala čekat za způsobený incident, proto ho tým odvolal do boxů.
Vpředu se stabilizovalo pořadí a bylo jasné, že na programu dne budou dvě zastávky. Což potvrdil vedoucí Verstappen, jenž v 17. kole opět nazul středně tvrdou směs. Podobně jednali u Ferrari (Leclerc 18. kolo, Sainz jr. v okruhu následujícím), ale Piastri (14.), Hamilton (17.) a Norris (18.) přezuli na tvrdé pneumatiky. Dopředu se tak posunul Russell a v jeho případě tým zkusil alternativní strategii - George zastavil těsně před polovinou závodu (25.) a rozhodl se vydržet až do konce.
Verstappen nakonec v klidu absolvoval druhou zastávku (38.) a na tvrdé směsi bez jakéhokoli zaváhání navyšoval odstup od konkurence. K tomu ještě po výměně pneu přidal nejrychlejší kolo a nesmírně ceněný Grand Chelem (pole-position, vítězství, vedení od startu do cíle a nejrychlejší kolo) mu zhatil pouze fakt, že během pit-stopů musel vedení přenechat konkurenci. V zádech do cíle - ovšem se značnou ztrátou - dorazily oba McLaren a zejména Oscar Piastri měl důvod k oslavám. Dokázal ve své první sezóně obsadit stupně vítězů a opět vrací Austrálii na medailové pozice. Možná měl malý důvod k roztrpčení, když ho ve 27. kole předjel evidentně rychlejší týmový kolega, ale v konečném důsledku byl určitě spokojen.
Boj o další příčky se rozhořel mezi Ferrari a Mercedesem. Oba piloti Stříbrných šípů svedl značně tvrdý souboj už v 16. kole, kdy Hamilton bránící se Russellovi dokonce v zatáčce Degner 1 málem vycestoval z trati. Pak se jejich strategie rozešly a až v závěru bylo evidentní, že snaha Russella byla příliš optimistická. Trojice pronásledovatelů podruhé zastavila v boxech a obula tvrdou směs - Hamilton a Leclerc v 35. kole, Sainz jr. v devětatřicátém. Muž se startovním číslem 63 postupně ztrácel pozice - proti McLarenům - Piastri (měnil podruhé v kole 36.) a Norris (37.) ho pokořili krátce po sobě (Norris si ho podal hned v 38. kole, Piastrimu to trvalo trochu déle, ale nakonec v krásném duelu uspěl ve 42. kole) - a poté dorazili další "vlčáci" - Leclerc se dostal dopředu ve 45. kole po souboji kolo na kolo po celou zatáčku 1, Hamilton neměl důvod za Georgem setrvat, protože se na něj začal tlačit Sainz jr. Russell možná doufal, že mu Lewis příliš neodjede, aby mu poskytl DRS, ale ani tato obrana nebyla proti Sainzovi nic platná. Španěl nakonec dotáhl v posledních dvou kolech i Hamiltona, ale na předjetí mu nezbyl čas ani potenciál.
Domácí publikum hodně čekalo od Cunody, ale AlphaTauri záhy zamířily do boxů (Cunoda 10., Lawson 11.) a tím vlastně vypadly z bodovaných příček. Lawson navíc jel před Cunodou a Japonec přes veškerou snahu v posledních kolech nedokázal nováčka zdolat. Aston Martin také bude chtít na Japonsko nejspíš zapomenout. Alonso si stěžoval na chování vozu a výsledné umístění doslova protrpěl. I on začínal na měkkých pneu a do boxů jel hned po výše zmíněné dvojici. Nakonec aspoň uhájil svou příčku před dvojicí Alpine, navíc ve 21. kole chyboval, propadl se o pět pozic a musel horko těžko dohánět opětovný návrat do TOP 10. Gasly s Oconem jeli další nenápadný závod, v závěru dostal Ocon pokyn, aby si s Pierrem vyměnili pozice ve snaze Fernanda dostihnout (47. kolo), ale záměr nevyšel, proto Esteban dostal své pořadí zpět.
Valtteri Bottas si musel připadat jako otloukaná píšťalička. Když dovezl pochroumanou alfu do boxů, mechanici ji nějak slátali dohromady, ale prakticky ihned po restartu jeho vůz torpédoval Logan Sargeant v zatáčce 11, když totálně neodhadl brzdný bod - vina byla jasná, Sargeant dostal pět vteřin trestu. Bottas sice ještě jednou zajel do boxů, ale poté označil svůj vůz za "krabici, co se nedá řídit" a odstoupil. Stroll si také připsal nedokončený závod kvůli problémům se zadním křídlem (proto byl Alonso varován, aby šetřil vůz) a černým dnem bylo Japonsko pro Williams, když nedokončil ani jeden vůz z důvodu poškozeného podvozku v přední části. Sargeant tak učinil poté, co ho tým nechal odpykat dvě penalizace.
Ještě k jednomu zajímavému momentu došlo v závěrečné třetině. Pérez se v průběhu 27. kola posadil v boxech do svého vozu a čekal. Až ve 40. kole vyjel (samozřejmě s propastnou ztrátou) opět na trať. Po jednom kole zajel do boxů, absolvoval zastávku a vymazal vteřiny penalizace, aby poté svůj Red Bull definitivně odstavil.
Dominance Verstappena je o to obdivuhodnější, že s týmem oslavil zisk šestého Poháru konstruktérů pro stáj nápojového giganta a vlastně k tomu ani kolegu moc nepotřeboval. Právě Pérez je jediný, kdo by ještě mohl ohrozit Maxe v oblasti zisku titulu - jenže to by musel Mexičan vyhrát všech šest zbývajících závodů plus tři sprinty a ještě přidat minimálně čtyři nejrychlejší kola, to vše za předpokladu, že by Max přestal bodovat. Takovou sci-fi by asi nedokázali stvořit Erich von Däniken, Ray Bradbury s Arthurem Clarkem za pomoci Josefa Nesvadby, nemyslíte?
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.