GP EMILIA ROMAGNA: Double Red Bullu umocnilo černý den Ferrari

Charles Leclerc bude chtít na čtvrtý letošní závod hodně rychle zapomenout
Charles Leclerc bude chtít na čtvrtý letošní závod hodně rychle zapomenout, foto: Scuderia Ferrari
Robert RoBertino Pavelka 24. dubna 2022 16:45 24. dubna 2022 16:47
Sdílej:

Meteorologická ruleta - to byl letošní závod na Imole, kdy se opravdu nedalo spolehnout na nic. Ferrari si z velké šance odneslo kruté prozření a nakonec chudý bodový zisk zachraňoval Leclerc až v samotném závěru.

Nad Imolou se před závodem přehnala silná dešťová sprcha, takže startovní vozy se na startu seřadily bez výjimky na pneumatikách Intermediate. Panovalo chladné počasí (vzduch 12°C, trať 16°C) a vysoká vlhkost vzduchu podporovala predikce některých týmů, že by z mraků plynoucích kolem trati mohlo znovu zapršet.

Start se na rozdíl od sprintu povedl vozům na levé straně trati, takže Leclerc se propadl za Verstappena, Péreze a Norrise. Ještě hůře dopadl Sainz jr., jehož za druhou zatáčkou trefil z boku Ricciardo a poslal Španělovo Ferrari do kačírku - pachatel sám projel až na pomocnou komunikaci a dokázal se na trať vrátit, samozřejmě na posledním místě. Protože bylo nutno nepojízdný vůz odstranit, vyjel na trať safety car - na konci 4. kola pak TOP 10 vyrazila k dalším kolům ve složení Verstappen, Pérez, Norris, Leclerc, Magnussen, Russell, Bottas, Vettel, Cunoda a Stroll.

Trať postupně vysychala a čekalo se, kdo první zavelí k hromadnému přezutí. Nakonec to byl v 17. kole Ricciardo, jemuž v závěru startovního pole o tolik nešlo. Mezi 18. a 20. kolem pak přešlo na středně tvrdé pneumatiky celé startovní pole - Verstappen a Leclerc jako jedni z posledních. Jediný pilot Ferrari na trati, jenž si v 8. kole poradil s Norrisem, sice několikrát dotáhl Péreze na dostřel, ale ve své podstatě se před něj dostal pouze po výměně a pouze na několik vteřin, jinak Mexičana neohrozil, i když "Checo" ve 29. kole chyboval v zatáčkách Villeneuve, které střihl rovně. 

Nakonec u Ferrari zkusili "plán D" - Leclerc v 50. kole zamířil do boxů pro červeně označené pneumatiky; sice ho po výjezdu z boxů zdolal Norris, protože Charles musel nejdřív nové pneu zahřál, ale o kolo později už byl Monačan před pilotem McLarenu a opět na dostřel Pérezovi, protože Mexičan zajel do boxů také, stejně jako Verstappen v 52. kole. 

Tifosi oněměli hrůzou v kole #54. Charles měl Péreze "v háku", jenže najel příliš agresivně na obrubník v první zatáčce Variante Alta - Ferrari šlo do smyku a po hodinách skončilo bokem u bariéry proti směru jízdy. Leclerc se dokázal vrátit na trať, ale musel do boxů vyměnit poškozený přední spoiler a propadl se až na devátou příčku. Na dalších nové červené sadě byl pochopitelně podstatně rychlejší, ale už jenom eliminoval škody: v 56. kole zdolal Magnussena, o tři kola později Vettela a v předposledním Cunodu. Byl to ale hořký výsledek ve stínu triumfálního double Red Bullu.

Norris na Red Bully a Ferrari neměl, ale díky Leclercově chybě si polepšil na stupně vítězů. Ricciardo za kolizi se Sainzem jr. potrestán nebyl, ale nedokázal se vymanit ze zadních pozic - když už se dotáhl na "vláček" na 10. - 14. místě, zajel opět do boxů pro tvrdou směs, což se ukázalo být velkou chybou, ztrácel až vteřinu na kolo a závod pro něj byl ztracen.

Kevin Magnussen zpočátku bojoval s Russellem a ve 12. kole si po tvrdém souboji vyměnili pozice, ovšem George nezvládl průjezd Tamburellem a musel rozhodnout vzájemný souboj až ke sjezdu k zatáčce Rivazza. Mick Schumacher vůbec nedokázal vytěžit nic ze své nejlepší pozice. Za Tamburellem trefil levým zadním kolem bok Alonsova vozu, sám se roztočil a ve 25. kole při souboji s Latifim vyrobil další hodiny.

Rovněž u Alpine nemohla vládnout dobrá nálada. Alonso s "načatým" vozem přišel při průjezdu do 6. kola o kryt bočnice poškozené po kolizi se Schumacherem, vzápětí auto odstavil. Ocon se propracoval na hranu první desítky, ale při hromadné výměně pneumatik ho pit-crew vypustili před Hamiltonův Mercedes a vedení vyměřilo francouzskému pilotovi trest v podobě 5 vteřin.

Bottas měl namále při kolizi Ricciarda a Sainze jr., protože zezadu zlehka narazil do Australanova zpomalujícího vozu. Naštěstí pro něj se to nijak neprojevilo na vlastnostech jeho Alfy, ovšem jak se ukázalo později, o jeho umístění rozhodla nepovedená zastávka, kdy se kvůli problémům s pravým předním kolem zdržel 10 vteřin! Fin se pět kol před cílem dotáhl a poté tvrdě útočil na Russella - ale George dokázal odolat, i když měl Valtteri k dispozici DRS. Ostatně tato pomůcka (na rozdíl od "bdělých" komentátoru iniciovaná ve 34. kole, tedy o tři okruhy dřív, než si toho dokázali všimnout), nebyla k ničemu Russellovu kolegovi. Sedminásobný šampion se trápil na konci trojice na 12. - 14. místě. Před sebou měl Albona, jenž dokázal polovinu Grand Prix odolávat Gaslymu a Hamiltonovi, přestože DRS k dispozici neměl. Lewis se maximálně dokázal dostat na úroveň Pierrovy Alphy, ale víc nesvedl. Cunoda na druhém voze dokázal v 54. kole předjet Vettela, ale jak už bylo řečeno, v nájezdu do předposledního kola si ho "podal" Leclerc.

Red Bull tedy vytáhl na Imole trumfy a nemá příliš smysl spekulovat, zda by závod měl jiný průběh, nebýt odstoupení Sainze jr. prakticky na jeho počátku. Zda došlo k přeskupení sil nebo šlo jen o smolný víkend rudých ořů maranellských se dozvíme až za dva týdny, kdy se premiérově přeneseme na trať v Miami.

Stalo se