Od samého začátku bylo jasné, že duel o vítězství se odehraje mezi Ferrari a Red Bullem. Také se počítalo, že závod bude protkán virtuálním i skutečným safety carem, což nakonec byla pravda a do jisté míry rozhodla o vítězi historicky druhé GP Saúdské Arábie.
Vlahý arabský večer o teplotě 21°C (trať byla o čtyři stupně teplejší), vlhkost vzduchu 55 % a vítr kolem 10 km/h přivítal na startovním roštu pouze 18 vozidel. Mick Schumacher po včerejší nehodě byl v dobrém zdravotním stavu v boxech, ale jak už bylo uvedeno s předstihem, na start se nepostavil. Potíže Juki Cunody z kvalifikace přetrvaly i do neděle a Japonec s poruchou rovněž chyběl. S výjimkou Hamiltona, Hülkenberga a Magnussena vsadilo celé startovní pole na středně tvrdou směs - ona trojice zvolila tvrdou.
Po startu si Pérez uchoval vedení, Sainze jr. překvapil útočným manévrem Verstappen a tato čtveřice se postupně začala vzdalovat zbytku soupeřů. Mexičan si vyjel v jednu chvíli náskok až 2,5 vteřiny, ale většinou se odstup od prvního z dvojice Ferrari pohyboval pod dvěma vteřinami. Zlom #1 nastal v 16. kole. Ferrari vyzvalo Leclerca k podseknutí, ale Red Bull zareagoval stažením Péreze do boxů.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️LIGHTS OUT!!!We are racing in Jeddah. Perez gets a superb start! #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/29GEh9gIgA
— Formula 1 (@F1) March 27, 2022Nikdo ovšem nemohl tušit, že prakticky v téže chvíli nezvládne Nicholas Latifi svůj williams a trefí vnější zeď v zatáčce 27. Z vozu uletěl spoiler a po krátké fázi virtuálního safety caru vyjel na trať ten skutečný. Tím pádem si většina pilotů odbyla zastávku, pouze trojice Hamilton, Magnussen a Hülkenberg na tvrdé směsi pokračovala. Při výjezdu Carlose Sainze jr. ztratil Pérez i třetí místo, protože u safety car line byl o malý kousek později. Španěl to ihned hlásil týmu a po restartu Pérez svou pozici Carlosovi uvolnil.
Závod pak pokračoval v setrvalém rytmu. Hamilton a Magnussen se snažili vydržet na trati co nejdéle (Hülkenberg se začal propadat jako první a výrazně klesal v pořadí), vzdálenost mezi vedoucím Leclercem a druhým Verstappenem rovněž nevystoupala nad dvě vteřiny. Drama #2 se začalo odehrávat ve 36. kole, kdy výrazně zpomalil Fernando Alonso - ze všech sil se pokoušel dovézt auto do boxů, jenže musel objet téměř celý okruh. Opět byl vyhlášen režim VSC, do toho v zatáčce 27 "odešel" motor Ricciardovi a jeho vůz se zastavil u vjezdu do boxů. Pit lane byla uzavřena a naděje pro Hamiltona s Magnussenem zhasla. Verstappen se před restartem dostal za Leclerca a mohlo dojít k repríze z Bahrajnu.
Monačan se poprvé nechal předjet Holanďanem před zatáčkou 27 ve 41. kole, ale Leclerc mu předjetí s využitím DRS na cílové rovince v pohodě vrátil. Následovaly další pokusy a zejména v oné "sedmadvacítce" piloti drobně chybovali. Další frontální útok si Verstappen připravil v nájezdu do 47. kola a byl úspěšný. Leclerc se však dostal do jeho těsné blízkosti a při vjezdu do předposledního kola měl opět vedoucí pozici na dosah, jenže v téže chvíli kolidovali v zatáčce 2 Stroll s Albonem, objevily se žluté vlajky a Leclerc nemohl využít systému DRS. I přes jeho další pokusy už Verstappen všechny útoky odrazil a připsal si letošní první vítězství i body.
LAP 38/50 Alonso can't get back to the pits. He gets out of the car and walks back to the garage #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/pj5mor9NsF
— Formula 1 (@F1) March 27, 2022Hamilton eliminoval škody jak se dalo. Málem mu vyšla i strategie s druhým VSC, jenže boxy byly uzavřeny a když se po ukončení VSC opět otevřely, byl Lewis příliš daleko. Navíc zastávka ve 41. kole a přechod na středně tvrdé pneu trval poněkud déle (3,9 s.), ale Lewis se dokázal alespoň prodrat z 12. místa na poslední bodovanou pozici. Magnussen na tom byl podobně, ale situaci zvládl o něco lépe. Navíc se mu podařilo vzdorovat i evidentně lepší Alpine, ovšem souboj za něj vyřešil defekt Alonsova vozu.
Hodně zvláštní bude nejspíš nálada v týmu Alpine. V úvodu závodu sváděli Ocon a Alonso tvrdý interní duel, takže musel dokonce přijít zásah ze strany Otmara Szafnauera, protože jim ujížděl Russell a dotahoval se na ně Bottas. Když si uvědomili pravý stav věcí, bylo už na nápravu trochu pozdě. Podobně strávili v za sebou nějaký čas i McLareny - Ricciardo nebyl spokojen s původní sadou a už v 9. kole přešel na tvrdou směs, dalším důvodem byly potíže po kolizi s Alfou Romeo. Čest značky nakonec zachránil velmi klidnou a vyspělou jízdou Lando Norris.
LAP 47/50 And Verstappen makes his move 😮Is that the decisive pass? Stay tuned! #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/V8HDE84gbb
— Formula 1 (@F1) March 27, 2022Katastrofální den prožil nováček Zhou. Nejdřív se po startu "potkal" s Ricciardem, pak narazil do Albona a v 13. kole vyfasoval 5 vteřin penalizace. Když pak v 16. kole dorazil k mechanikům, ti zazmatkovali a jeho vůz zvedli. Sice na něm oněch pět vteřin nepracovali, ale porušili tak pravidla. Navíc jim auto spadlo ze zvedáku a poškodilo jej, takže následovala výměna a velké zdržení. Komisaři navíc vyhodnotili počínání týmu jako neadekvátní a Zhou musel ve 27. kole absolvovat další trest, průjezd boxovou uličkou. Nakonec pro něj zbylo první místo za bodovanou desítkou, což s ohledem na prožité peripetie není špatný výsledek.
Závod nabídl velmi dobrou podívanou, opět se bojovalo kolo na kolo o vedoucí pozici, tentokrát bude Red Bull z dějiště Grand Prix odjíždět mnohem spokojenější, ovšem průběžné klasifikaci nadále vládne Charles Leclerc - jako vůbec první monacký pilot v historii F1.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.