Od samého začátku bylo jasné, že duel o vítězství se odehraje mezi Ferrari a Red Bullem. Také se počítalo, že závod bude protkán virtuálním i skutečným safety carem, což nakonec byla pravda a do jisté míry rozhodla o vítězi historicky druhé GP Saúdské Arábie.
Vlahý arabský večer o teplotě 21°C (trať byla o čtyři stupně teplejší), vlhkost vzduchu 55 % a vítr kolem 10 km/h přivítal na startovním roštu pouze 18 vozidel. Mick Schumacher po včerejší nehodě byl v dobrém zdravotním stavu v boxech, ale jak už bylo uvedeno s předstihem, na start se nepostavil. Potíže Juki Cunody z kvalifikace přetrvaly i do neděle a Japonec s poruchou rovněž chyběl. S výjimkou Hamiltona, Hülkenberga a Magnussena vsadilo celé startovní pole na středně tvrdou směs - ona trojice zvolila tvrdou.
Po startu si Pérez uchoval vedení, Sainze jr. překvapil útočným manévrem Verstappen a tato čtveřice se postupně začala vzdalovat zbytku soupeřů. Mexičan si vyjel v jednu chvíli náskok až 2,5 vteřiny, ale většinou se odstup od prvního z dvojice Ferrari pohyboval pod dvěma vteřinami. Zlom #1 nastal v 16. kole. Ferrari vyzvalo Leclerca k podseknutí, ale Red Bull zareagoval stažením Péreze do boxů.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️LIGHTS OUT!!!We are racing in Jeddah. Perez gets a superb start! #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/29GEh9gIgA
— Formula 1 (@F1) March 27, 2022Nikdo ovšem nemohl tušit, že prakticky v téže chvíli nezvládne Nicholas Latifi svůj williams a trefí vnější zeď v zatáčce 27. Z vozu uletěl spoiler a po krátké fázi virtuálního safety caru vyjel na trať ten skutečný. Tím pádem si většina pilotů odbyla zastávku, pouze trojice Hamilton, Magnussen a Hülkenberg na tvrdé směsi pokračovala. Při výjezdu Carlose Sainze jr. ztratil Pérez i třetí místo, protože u safety car line byl o malý kousek později. Španěl to ihned hlásil týmu a po restartu Pérez svou pozici Carlosovi uvolnil.
Závod pak pokračoval v setrvalém rytmu. Hamilton a Magnussen se snažili vydržet na trati co nejdéle (Hülkenberg se začal propadat jako první a výrazně klesal v pořadí), vzdálenost mezi vedoucím Leclercem a druhým Verstappenem rovněž nevystoupala nad dvě vteřiny. Drama #2 se začalo odehrávat ve 36. kole, kdy výrazně zpomalil Fernando Alonso - ze všech sil se pokoušel dovézt auto do boxů, jenže musel objet téměř celý okruh. Opět byl vyhlášen režim VSC, do toho v zatáčce 27 "odešel" motor Ricciardovi a jeho vůz se zastavil u vjezdu do boxů. Pit lane byla uzavřena a naděje pro Hamiltona s Magnussenem zhasla. Verstappen se před restartem dostal za Leclerca a mohlo dojít k repríze z Bahrajnu.
Monačan se poprvé nechal předjet Holanďanem před zatáčkou 27 ve 41. kole, ale Leclerc mu předjetí s využitím DRS na cílové rovince v pohodě vrátil. Následovaly další pokusy a zejména v oné "sedmadvacítce" piloti drobně chybovali. Další frontální útok si Verstappen připravil v nájezdu do 47. kola a byl úspěšný. Leclerc se však dostal do jeho těsné blízkosti a při vjezdu do předposledního kola měl opět vedoucí pozici na dosah, jenže v téže chvíli kolidovali v zatáčce 2 Stroll s Albonem, objevily se žluté vlajky a Leclerc nemohl využít systému DRS. I přes jeho další pokusy už Verstappen všechny útoky odrazil a připsal si letošní první vítězství i body.
LAP 38/50 Alonso can't get back to the pits. He gets out of the car and walks back to the garage #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/pj5mor9NsF
— Formula 1 (@F1) March 27, 2022Hamilton eliminoval škody jak se dalo. Málem mu vyšla i strategie s druhým VSC, jenže boxy byly uzavřeny a když se po ukončení VSC opět otevřely, byl Lewis příliš daleko. Navíc zastávka ve 41. kole a přechod na středně tvrdé pneu trval poněkud déle (3,9 s.), ale Lewis se dokázal alespoň prodrat z 12. místa na poslední bodovanou pozici. Magnussen na tom byl podobně, ale situaci zvládl o něco lépe. Navíc se mu podařilo vzdorovat i evidentně lepší Alpine, ovšem souboj za něj vyřešil defekt Alonsova vozu.
Hodně zvláštní bude nejspíš nálada v týmu Alpine. V úvodu závodu sváděli Ocon a Alonso tvrdý interní duel, takže musel dokonce přijít zásah ze strany Otmara Szafnauera, protože jim ujížděl Russell a dotahoval se na ně Bottas. Když si uvědomili pravý stav věcí, bylo už na nápravu trochu pozdě. Podobně strávili v za sebou nějaký čas i McLareny - Ricciardo nebyl spokojen s původní sadou a už v 9. kole přešel na tvrdou směs, dalším důvodem byly potíže po kolizi s Alfou Romeo. Čest značky nakonec zachránil velmi klidnou a vyspělou jízdou Lando Norris.
LAP 47/50 And Verstappen makes his move 😮Is that the decisive pass? Stay tuned! #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/V8HDE84gbb
— Formula 1 (@F1) March 27, 2022Katastrofální den prožil nováček Zhou. Nejdřív se po startu "potkal" s Ricciardem, pak narazil do Albona a v 13. kole vyfasoval 5 vteřin penalizace. Když pak v 16. kole dorazil k mechanikům, ti zazmatkovali a jeho vůz zvedli. Sice na něm oněch pět vteřin nepracovali, ale porušili tak pravidla. Navíc jim auto spadlo ze zvedáku a poškodilo jej, takže následovala výměna a velké zdržení. Komisaři navíc vyhodnotili počínání týmu jako neadekvátní a Zhou musel ve 27. kole absolvovat další trest, průjezd boxovou uličkou. Nakonec pro něj zbylo první místo za bodovanou desítkou, což s ohledem na prožité peripetie není špatný výsledek.
Závod nabídl velmi dobrou podívanou, opět se bojovalo kolo na kolo o vedoucí pozici, tentokrát bude Red Bull z dějiště Grand Prix odjíždět mnohem spokojenější, ovšem průběžné klasifikaci nadále vládne Charles Leclerc - jako vůbec první monacký pilot v historii F1.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.