Po roční absenci, která byla vůbec první od roku 1955, se Formule 1 vrací do ulic Monte Carla. Že o dramatické okamžiky v monackém knížectví nebude nouze, potvrdily nejen volné tréninky, ale poměrně dramatická kvalifikace, která opět vynesla do popředí tým Ferrari.
Fanoušci Ferrari a stáj sama nejspíš také mohli vyvěsit ještě před startem vlajky na tři čtvrti žerdi. Optimistická prohlášení, že převodovka ve voze Charlese Leclerca po havárii v kvalifikaci je v pořádku, zhatil docela jiný problém, který se podle Mattia Binotta kritického místa vůbec netýkal (viz Prohlášení). Monačan po nájezdu na startovní rošt ohlásil potíže a mohl svůj vůz odstavit do garáže. Jeho místo v čele startovního pole zůstalo prázdné.
Nad Monte Carlem panovalo slunečné počasí - teplota dostoupila 21°C, trať byla dvojnásobně horká, vlhkost vzduchu 61 % a svěží vítr o síle 5,7 km/h - za těchto podmínek se seřadilo na startu devatenáct vozů. Více než polovina odstartovala na červeně označené směsi, Ricciardo, Räikkönen, Russell, Alonso a Latifi zvolili středně tvrdou, dvojice Stroll a Cunoda se rozhodli pro nejtvrdší směs (stupnice tvrdosti pneumatik C3-C5).
Na startu Verstappen nasměroval svůj Red Bull čumákem napříč a tuto výhodu dokázal plně využít, protože ještě před Ste. Dévote zavřel stopu Bottasovi a ujal se vedení. Kupodivu nedošlo k žádné šťouchanici ani další ujmě na komponentech vozů, takže první desítka se seřadila následovně: Verstappen, Bottas, Sainz, Norris, Gasly, Hamilton, Vettel, Pérez, Giovinazzi a Ocon.
Monacký závod bývá označován za ukázku mistrné strategie, trpělivosti a značnou nudu. Skutečně jedinými zaznamenáníhodnými "výkony" byla varování v podobě černobílé vlajky pro Mazepina (14. kolo) a Norrise (17. kolo) za nerespektování traťových limitů v šikaně na nábřeží. Odstupy prvních tří pilotů lehce oscilovaly od dvou do tří vteřin, ale nikdy tuto hodnotu nepřesáhly. Jediným rušivým momentem byl v 18. kole Strollův let plavmo přes obrubník zatáčky 16, ale kromě minimální časové ztráty neznamenal jiné postižení.
Ve 30. kole zamířil do boxů Hamilton, o kolo později Bottas a tyto dvě zastávky jen podtrhly nepovedený den Mercedesu. Jak vyplynulo z následné komunikace, Lewis záměrně šetřil pneumatiky a byl proto časným pit-stopem zaskočen, nakonec na něj i doplatil. Bottas zastavil u mechaniků a zpočátku se zdálo, že ho opět postihne drobné zdržení v podobě potíží s pravým předním kolem. Jenže když mechanici vyměnili pneumatickou pistoli a stále se nic nedělo, bylo zřejmě, že Valtteri je ve velkém průšvihu. Detailní pohled jenom potvrdil, že centrální matice se "kousla" v závitu a snaha ji povolit vedla k obroušení, takže nebylo v silách pit-crew ji jakkoli uvolnit. Gasly stavěl ve stejném kole jako Bottas, ale zvládl se dostat před Hamiltona, ovšem oběma vypálil rybník Vettel, jehož mechanici odbavili natolik dobře, že s přičtenou rezervou vyjel z boxů bok po boku s Gaslym a na konci Beaurivage ho dokázal zdolat. Hamilton pak ještě několik kol řešil s týmem důvod, proč musel do boxů tak brzo - a to ještě netušil, že si zdaleka nehltnul posledního hořkého doušku.
Sainz po výměně (33. kolo) mírně doplatil na fakt, že vyjel na trať za opozdilcem Russellem. Verstappen (34. kolo) se však po výměně vrátil před Španěla a Hamiltonovy obavy se naplnily, když do čela postoupivší Pérez stavěl ve 36. kole a posunul se na čtvrté místo. V čele teď jel Verstappen s náskokem 6 vteřin na Sainze jr. a dalších čtyř na Norrise. Carlos se sice snažil trochu Holanďana pozlobil a během čtyř kol stáhl rozdíl na polovinu, ale pak do hry vstoupilo předjíždění pilotů o kolo, Maxův náskok postupně narůstal a nakonec se Sainz jr. nejspíš rozumně soustředil na kontrolu své pozice, aby vedle jedné těžké rány ještě nezazdil ambice Ferrari nějakou fyzickou peckou do svodidel.
Pérez dostal v 62. kole od týmu informaci, že si Norris stěžuje na ovladatelnost svého vozu, přiložil pod kotel a v 66. kole už byl za zádí McLarenu v barvách Gulf. Přestože několik kol útočil, potom zase poněkud ustoupil do pozadí a chystal se na závěrečný finiš, na stupně vítězů nedospěl. Podobně na tom byl i Lewis Hamilton, jehož naháněná Pierre Gaslyho skončila v 68. kole, kdy si obhájce titulu zajel pro červeně označené pneumatiky a na nich dokázal s drtivou převahou zajet nejrychlejší kolo a současně nový rekord trati. Byla to však pouze slabá náplast.
Kvalitně si vedl tým Aston Martin - Vettel potvrdil, že zkušeností má na rozdávání a dokázal s rozvahou svou pozici uhájit. Stroll vsadil na dlouhý stint na tvrdé směsi, měnil pneumatiky jako předposlední v 59. kole a i přes chvilkové obavy, zda nepřejel čáru u výjezdu z boxů udržel solidní osmé místo.
Gaslyho kolega Cunoda vyzkoušel ještě delší pobyt na trati - v 66. kole jako poslední zamířil do boxů, ale podobně jako u Strolla už jízda na nejměkčí směsi neměla efekt - snad jen že se mohl na chvíli pyšnit nejrychlejším kolem a rekordem trati, než přišel ke slovu zmíněný drtivý útok Hamiltona.
Souboj se strhl o poslední body - Giovinazzi stavěl dříve (34. kolo) a díky tomu se před něj dostal Ocon. Ital ho však dotáhl a prakticky od 38. kola zkoušel na modrou Alpine různé triky, málokdy byl odstup těchto dvou vozů větší než jedna vteřina, ale specifická povaha monacké trati nakonec jeho naděje zhatila. Do hry také často vstupovali piloti na špici, kterým tato sestava posléze doplněná o Räikkönena a Ricciarda, musela dělat místo. Ricciardo si své stížnosti z kvalifikace, kdy nemohl uvěřit o vteřinu horšímu výkonu oproti Norrisovi, musel připomenout v 52. kole, kdy ho týmový kolega předjel o celé kolo.
Do čela průběžné klasifikace se tak o čtyři body posunul Max Verstappen, jehož Red Bull v Monte Carlu odmávla držitelka 23 Grand Slamů Serena Williams, a vydrží tu minimálně dva týdny, než se F1 představí na dalším městském okruhu na evropsko-asijském pomezí v Baku.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.