Po roční absenci, která byla vůbec první od roku 1955, se Formule 1 vrací do ulic Monte Carla. Že o dramatické okamžiky v monackém knížectví nebude nouze, potvrdily nejen volné tréninky, ale poměrně dramatická kvalifikace, která opět vynesla do popředí tým Ferrari.
Fanoušci Ferrari a stáj sama nejspíš také mohli vyvěsit ještě před startem vlajky na tři čtvrti žerdi. Optimistická prohlášení, že převodovka ve voze Charlese Leclerca po havárii v kvalifikaci je v pořádku, zhatil docela jiný problém, který se podle Mattia Binotta kritického místa vůbec netýkal (viz Prohlášení). Monačan po nájezdu na startovní rošt ohlásil potíže a mohl svůj vůz odstavit do garáže. Jeho místo v čele startovního pole zůstalo prázdné.
Nad Monte Carlem panovalo slunečné počasí - teplota dostoupila 21°C, trať byla dvojnásobně horká, vlhkost vzduchu 61 % a svěží vítr o síle 5,7 km/h - za těchto podmínek se seřadilo na startu devatenáct vozů. Více než polovina odstartovala na červeně označené směsi, Ricciardo, Räikkönen, Russell, Alonso a Latifi zvolili středně tvrdou, dvojice Stroll a Cunoda se rozhodli pro nejtvrdší směs (stupnice tvrdosti pneumatik C3-C5).
Na startu Verstappen nasměroval svůj Red Bull čumákem napříč a tuto výhodu dokázal plně využít, protože ještě před Ste. Dévote zavřel stopu Bottasovi a ujal se vedení. Kupodivu nedošlo k žádné šťouchanici ani další ujmě na komponentech vozů, takže první desítka se seřadila následovně: Verstappen, Bottas, Sainz, Norris, Gasly, Hamilton, Vettel, Pérez, Giovinazzi a Ocon.
Monacký závod bývá označován za ukázku mistrné strategie, trpělivosti a značnou nudu. Skutečně jedinými zaznamenáníhodnými "výkony" byla varování v podobě černobílé vlajky pro Mazepina (14. kolo) a Norrise (17. kolo) za nerespektování traťových limitů v šikaně na nábřeží. Odstupy prvních tří pilotů lehce oscilovaly od dvou do tří vteřin, ale nikdy tuto hodnotu nepřesáhly. Jediným rušivým momentem byl v 18. kole Strollův let plavmo přes obrubník zatáčky 16, ale kromě minimální časové ztráty neznamenal jiné postižení.
Ve 30. kole zamířil do boxů Hamilton, o kolo později Bottas a tyto dvě zastávky jen podtrhly nepovedený den Mercedesu. Jak vyplynulo z následné komunikace, Lewis záměrně šetřil pneumatiky a byl proto časným pit-stopem zaskočen, nakonec na něj i doplatil. Bottas zastavil u mechaniků a zpočátku se zdálo, že ho opět postihne drobné zdržení v podobě potíží s pravým předním kolem. Jenže když mechanici vyměnili pneumatickou pistoli a stále se nic nedělo, bylo zřejmě, že Valtteri je ve velkém průšvihu. Detailní pohled jenom potvrdil, že centrální matice se "kousla" v závitu a snaha ji povolit vedla k obroušení, takže nebylo v silách pit-crew ji jakkoli uvolnit. Gasly stavěl ve stejném kole jako Bottas, ale zvládl se dostat před Hamiltona, ovšem oběma vypálil rybník Vettel, jehož mechanici odbavili natolik dobře, že s přičtenou rezervou vyjel z boxů bok po boku s Gaslym a na konci Beaurivage ho dokázal zdolat. Hamilton pak ještě několik kol řešil s týmem důvod, proč musel do boxů tak brzo - a to ještě netušil, že si zdaleka nehltnul posledního hořkého doušku.
Sainz po výměně (33. kolo) mírně doplatil na fakt, že vyjel na trať za opozdilcem Russellem. Verstappen (34. kolo) se však po výměně vrátil před Španěla a Hamiltonovy obavy se naplnily, když do čela postoupivší Pérez stavěl ve 36. kole a posunul se na čtvrté místo. V čele teď jel Verstappen s náskokem 6 vteřin na Sainze jr. a dalších čtyř na Norrise. Carlos se sice snažil trochu Holanďana pozlobil a během čtyř kol stáhl rozdíl na polovinu, ale pak do hry vstoupilo předjíždění pilotů o kolo, Maxův náskok postupně narůstal a nakonec se Sainz jr. nejspíš rozumně soustředil na kontrolu své pozice, aby vedle jedné těžké rány ještě nezazdil ambice Ferrari nějakou fyzickou peckou do svodidel.
Pérez dostal v 62. kole od týmu informaci, že si Norris stěžuje na ovladatelnost svého vozu, přiložil pod kotel a v 66. kole už byl za zádí McLarenu v barvách Gulf. Přestože několik kol útočil, potom zase poněkud ustoupil do pozadí a chystal se na závěrečný finiš, na stupně vítězů nedospěl. Podobně na tom byl i Lewis Hamilton, jehož naháněná Pierre Gaslyho skončila v 68. kole, kdy si obhájce titulu zajel pro červeně označené pneumatiky a na nich dokázal s drtivou převahou zajet nejrychlejší kolo a současně nový rekord trati. Byla to však pouze slabá náplast.
Kvalitně si vedl tým Aston Martin - Vettel potvrdil, že zkušeností má na rozdávání a dokázal s rozvahou svou pozici uhájit. Stroll vsadil na dlouhý stint na tvrdé směsi, měnil pneumatiky jako předposlední v 59. kole a i přes chvilkové obavy, zda nepřejel čáru u výjezdu z boxů udržel solidní osmé místo.
Gaslyho kolega Cunoda vyzkoušel ještě delší pobyt na trati - v 66. kole jako poslední zamířil do boxů, ale podobně jako u Strolla už jízda na nejměkčí směsi neměla efekt - snad jen že se mohl na chvíli pyšnit nejrychlejším kolem a rekordem trati, než přišel ke slovu zmíněný drtivý útok Hamiltona.
Souboj se strhl o poslední body - Giovinazzi stavěl dříve (34. kolo) a díky tomu se před něj dostal Ocon. Ital ho však dotáhl a prakticky od 38. kola zkoušel na modrou Alpine různé triky, málokdy byl odstup těchto dvou vozů větší než jedna vteřina, ale specifická povaha monacké trati nakonec jeho naděje zhatila. Do hry také často vstupovali piloti na špici, kterým tato sestava posléze doplněná o Räikkönena a Ricciarda, musela dělat místo. Ricciardo si své stížnosti z kvalifikace, kdy nemohl uvěřit o vteřinu horšímu výkonu oproti Norrisovi, musel připomenout v 52. kole, kdy ho týmový kolega předjel o celé kolo.
Do čela průběžné klasifikace se tak o čtyři body posunul Max Verstappen, jehož Red Bull v Monte Carlu odmávla držitelka 23 Grand Slamů Serena Williams, a vydrží tu minimálně dva týdny, než se F1 představí na dalším městském okruhu na evropsko-asijském pomezí v Baku.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.